• reserverad

Sulfat-fritt shampoo????????????

Jag har forsokt lasa pa lite om shampoon eftersom att mitt harbotten kliar av sa gott som alla shampoon utan att jag har mjall.

Det verkar som om sodium laureth/lauryl sulfate ar daligt pa alla satt och vis och anda sa har de flesta shampoon det.

Fragan ar; ar det mindre risk att harbotten kliar om man anvander sulfat fritt shampoo? Eller har det inte alls med saken att gora?

Jag kopte Lanza Moisturizing shampoo och balsam idag, sulfatfria, och undar ocksa vad ni tycker om Lanza som har provat det?

• Svar på tråden Sulfat-fritt shampoo????????????
  • reserverad

Hej igen!

Jag tror inte att det ar min grej. Jag vill garna ha milda och sa naturliga produkter som mojligt men anda att det ska finnas pa flaska. Men tack anda for ditt tips.

• reserverad

Fast du, jag ar nyfiken pa vad ni tycker om SLS som haller pa med no poo?

• Pormoicheia

Det är ju just SLS som undviks (andra uttorkande kemikalier också iof men i huvudsak SLS).

Vi undviker även Silikoner i balsam då dom tynger ner håret.
    Det lägger sig nämligen som ett lager på hårstrået och kan inte tvättas bort utan starkare kemikalier.
    Det i sin tur innebär att det blir lager på lager med nedtyngande silikon på varje hårstrå om man använder sig av fel sorters balsam och inget schampo.

Så att du vill indvika SLS och ha det så naturligt som möjligt är no poo tänkande i dess grund.
    Sen väljer man ju själv hur långt man vill ta det.

Det finns dom i tråden som använder Urtekrams produkter (även schampon) och dom ska tydligen vara naturliga opch kemikaliefria.

Men det vet jag personligen inget om då jag är mer av en CO:are (använder till största delen oftast bara balsam, ibland med en skvätt honung).

Men om du går in i huvudtråden och frågar så får du säkert bra svar av någon som vet.

• reserverad

Tack for ditt svar.

Men da ar i princip sulfatfria "vanliga" shampoon okej enligt er om man inte vill halla pa med no poo?

Jag har funderat pa att bara kora balsam som du men ar sa radd att mitt tunna har ska fetta igen pa en dag. Eller att harbottnet ska lukta gammal sko, yuck.

Jag ska prova sulfatfria shampoot har strax nar jag sliter mig fran den har sidan och jag hoppas att det kommer att fungera.

• Pormoicheia

"Men da ar i princip sulfatfria "vanliga" shampoon okej enligt er om man inte vill halla pa med no poo?"

Ja det kan man väl våga påstå...antar jag

Om håret blir fett fort beror ju mest på hårbottnens sebumproduktion.
    Är hårbottnen van att torkas ut ofta (alltså tvättas ofta med schampo) så är den ju van vid att producera större mängd sebum (alltså fett) relativt snabbt.

Det går att välja hårbottnen vid att inte tillverka så mycket sebum, men det är ju en lång process.
    Man får helt enkelt försöka hålla ut en dag längre varje gång man känner att man heslt velat tvätta håret.
    Efter ett tag anpassar sig hårbottnen och man kan tvätta håret mer sällan.

Som det är nu, för min del, så kan jag tvätta håret 1 gång i veckan utan problem. Skulle rent praktiskt även kunna tvätta håret bara varannan vecka utan att det skulle hinna bli "äckligt".

• Pormoicheia

"Är hårbottnen van att torkas ut ofta (alltså tvättas ofta med schampo) så är den ju van vid att producera större mängd sebum (alltså fett) relativt snabbt."

Skulle vilja rätta påståendet och ändra texten i första parentesen till "tvättas ofta" istället för "tvättas ofta med schampo"

• reserverad

Jag har provat shampoot idag. An sa lange kliar det inte men jag vagar inte hoppas an eftersom att det ibland kan droja nagra dagar och upp till tva veckor innan det borjar klia. Men det kanns bra just nu och det ar ju alltid nagot.

Jag kopte Avalons sulfat, mineralolje och parabenfria showergel, tval och hudkram idag. Det market ska vara naturligt till storsta delen med ekologiska ingredienser. Kanner du till det?

• Pormoicheia

Nej det gör jag inte.

Jag använder rena oljor till min allmäna kroppsvård så jag har inte kollat runt så mycket på vilka tillverkade produkter som finns.

• reserverad

Vilken olja rekommenderar du som inte kladdar och inte luktar sa starkt? Att anvanda som bodylotion menar jag.

• Pormoicheia

Oj. Har inte experimenterat så mycket på det viset.
    Men det finns ju luktfri kokosolja.

Använder oftast olivolja själv.

Men det fungerar ju med vilken vegetabilisk olja som helst egentligen (bara det är kallpressad, varmpressad har blivit av med en massa bra näring nämligen).
    Vissa oljor går lättare in i huden än andra.
    Lite mer info om det kan duhitta här:
    www.ortblomman.com/arkiv/vegolj.html
    www.follingeprodukter.se/produkt_info/oljor_i_vara_produkter.htm
    www.shenet.se/ravaror/olja.html

Man får helt enkelt prova sig fram till sin egna favorit.

Jag använder olivolja direkt i duschen (typ som tvål, blandar man i lite socker eller salt så får man en jättebra scrub). På det viset behöver jag inte smörja in mig efteråt.

• reserverad

Jag provade olivolja en gang som duschgel men tyckte jag luktade sa ackligt efterat, sa det gor jag inte om.

Jag ska spana in dina lankar.

• Pormoicheia
    reserverad skrev 2008-06-16 23:13:26 följande:
    Jag provade olivolja en gang som duschgel men tyckte jag luktade sa ackligt efterat, sa det gor jag inte om. Jag ska spana in dina lankar.
    Rätt många tycker att det luktar för mycket.

Lycka till med att hitta en bra olja
Svar på tråden Sulfat-fritt shampoo????????????