• Turboplingen

Nån här med Tibetansk spaniel?

Några mer här med Tibetanska spaniels?

Vi får hem en liten hane nu om 2 veckor! Vi har en tik på snart 3 år,
    men hon bor just nu hos min syster med sin tik kompis som rä en cavilier..
    Saknar lilltjejen så nu ska vi köpa en lillbrorsa till henne..

Vår dotter på 9 månader va med och hälsade på alla valpar och det va en valp som höll sig nära och busade med henne så det blev pojken i kullen =)

• Svar på tråden Nån här med Tibetansk spaniel?
  • Pikaur

Har ingen själv, men svärföräldrarna har en enveten liten dam på 8 år. Mycket speciell ras... Själv har jag en cavalier

• Turboplingen
    Pikaur skrev 2008-06-16 19:35:22 följande:
    Har ingen själv, men svärföräldrarna har en enveten liten dam på 8 år. Mycket speciell ras... Själv har jag en cavalier
    Hehe ja jag har verkligen fattat tycke för den rasen =)
    Och cavilier är en jätte fin ras också =)
  • Pikaur
    Turboplingen skrev 2008-06-16 21:06:36 följande:
    Hehe ja jag har verkligen fattat tycke för den rasen =)Och cavilier är en jätte fin ras också =)
    Jag har tyvärr svårt för dem. De är säkert jättetrevliga, men i och med att jag bara träffat svärföräldrarnas och lärt känna den så har jag fått helt otroligt mycket fördomar. Nu vet jag ju - tack och lov! - att det är (total) brist på ledarskap och träning av mina svärföräldrar som skapat detta håriga lilla "monster", men har slagits av funderingen att de kanske är ganska speciella ändå. Det verkar så när jag ser andra tibbar trippa runt med sina ägare här i byn. Stämmer det eller är det bara jag som fått fördomar? (Håller tummarna för det sistnämnda!)
  • Turboplingen
    Pikaur skrev 2008-06-16 22:12:56 följande:
    Jag har tyvärr svårt för dem. De är säkert jättetrevliga, men i och med att jag bara träffat svärföräldrarnas och lärt känna den så har jag fått helt otroligt mycket fördomar. Nu vet jag ju - tack och lov! - att det är (total) brist på ledarskap och träning av mina svärföräldrar som skapat detta håriga lilla "monster", men har slagits av funderingen att de kanske är ganska speciella ändå. Det verkar så när jag ser andra tibbar trippa runt med sina ägare här i byn. Stämmer det eller är det bara jag som fått fördomar? (Håller tummarna för det sistnämnda!)
    Tibbar är jätte snälla och gosiga.. ok det går inte att träna dom mycket då de är envisa..
    Men det beror nog på hunden också.. tex min tibbe jag har idag hon kan endast sitta på komando.. Men annars är hon super gosig, älskar att mysa och pussas och vill vara nära de hon älskar och är jätte snäll mot andra hundar.. Förutom om hon skyddar nån då kan hon va en bitch =p
  • Pikaur
    Turboplingen skrev 2008-06-16 22:17:07 följande:
    Tibbar är jätte snälla och gosiga.. ok det går inte att träna dom mycket då de är envisa..Men det beror nog på hunden också.. tex min tibbe jag har idag hon kan endast sitta på komando.. Men annars är hon super gosig, älskar att mysa och pussas och vill vara nära de hon älskar och är jätte snäll mot andra hundar.. Förutom om hon skyddar nån då kan hon va en bitch =p
    Ahh, då är jag inte helt ute och cyklar då Den mina svärföräldrar har är en bitch hela tiden. Sitter svärmor i soffan ligger hon brevid. Närmar man sig hugger hon. Inte bra beteende! Men det är kanske just bristen på ledarskap det faller på för hennes del.
    Leker er mycket? Molly leker _aldrig_ och min lilla stackare kämpar sig fördärvad för att få med henne på ett ärovarv
  • MosieSassa

Har ingen tibeansk spaniel men tre stycken tibetanska terrier

Har en "bekant" eller vad man ska säga som har två stycken TS, har bara träffat den äldsta av dem och den gjorde inget possitivt intryck på mig tyvärr.

Söta är de iaf

• Turboplingen
    Pikaur skrev 2008-06-16 22:32:34 följande:
    Ahh, då är jag inte helt ute och cyklar då Den mina svärföräldrar har är en bitch hela tiden. Sitter svärmor i soffan ligger hon brevid. Närmar man sig hugger hon. Inte bra beteende! Men det är kanske just bristen på ledarskap det faller på för hennes del.Leker er mycket? Molly leker _aldrig_ och min lilla stackare kämpar sig fördärvad för att få med henne på ett ärovarv
    Vår lilla tjej är en busunge =p hon kan få tok ryck ibland och bara spinga runt som en galning =D ta saker ur händerna på en och så hoppar man till och då blir hon galen av lycka och springer iväg och springer tillbaka och sen iväg igen =p
    MosieSassa skrev 2008-06-17 01:28:17 följande:
    Har ingen tibeansk spaniel men tre stycken tibetanska terrierHar en "bekant" eller vad man ska säga som har två stycken TS, har bara träffat den äldsta av dem och den gjorde inget possitivt intryck på mig tyvärr.Söta är de iaf
    Trist att det inte blev ett posetivt intryck =/ jag har bara träffat snälla och trevliga tibbar.. men det beror nog på matten och hussen också..
  • Pikaur
    Turboplingen skrev 2008-06-17 12:02:50 följande:
    Vår lilla tjej är en busunge =p hon kan få tok ryck ibland och bara spinga runt som en galning =D ta saker ur händerna på en och så hoppar man till och då blir hon galen av lycka och springer iväg och springer tillbaka och sen iväg igen =p
    Ja, jo, ryck där överskottsenergi ska ut får ju Molly också, men det är allt. Och vidare vanligt är det inte. Hon lekte tydligen aldrig som valp/unghund heller. Mycket märkligt för en annan som är van vid hundar som aldrig slutar leka
  • Turboplingen
    Pikaur skrev 2008-06-17 13:55:37 följande:
    Ja, jo, ryck där överskottsenergi ska ut får ju Molly också, men det är allt. Och vidare vanligt är det inte. Hon lekte tydligen aldrig som valp/unghund heller. Mycket märkligt för en annan som är van vid hundar som aldrig slutar leka
    hehe jaa jag har då aldrig varit med om en valp som inte vill leka =p
  • Lyckosam

Min syster har en,men jag tror hon säger att det är en tibetansk terrier?..Tibbe..är det samma ras?

Min granne har en som är svart..

• Turboplingen
    DenLyckosamma skrev 2008-06-17 14:23:32 följande:
    Min syster har en,men jag tror hon säger att det är en tibetansk terrier?..Tibbe..är det samma ras?Min granne har en som är svart..
    Det finns tibetansk terrier och tibetansk spaniel, den jag menar är spanieln =p
  • Lyckosam

okey..Det finns två olika!? Nå,iallafall så är hennes hund en Tibbe vet jag..Dom säger då Tibbe om den..Och alla andra också..

Ser att ni skrivit tibbe i ngt annat inlägg..

• Pikaur
    DenLyckosamma skrev 2008-06-18 09:20:11 följande:
    okey..Det finns två olika!? Nå,iallafall så är hennes hund en Tibbe vet jag..Dom säger då Tibbe om den..Och alla andra också..Ser att ni skrivit tibbe i ngt annat inlägg..
    Har bild i mitt galleri på mina svärföräldrars "tibbe" (spaniel), så kan du se om det är en sådan
  • Turboplingen
    DenLyckosamma skrev 2008-06-18 09:20:11 följande:
    okey..Det finns två olika!? Nå,iallafall så är hennes hund en Tibbe vet jag..Dom säger då Tibbe om den..Och alla andra också..Ser att ni skrivit tibbe i ngt annat inlägg..
    Jag säger tibbe om tibetansk spaniel =p

Men de 2 är inte ett dugg lika..
  • Busanna

Har haft tre st tibbar.Alla hanar.Tycker att det var en speciell sort,men vi har då aldrig haft nå speciella problem med de.
    Fina små jyckar.

• Turboplingen
    Busanna skrev 2008-06-18 11:00:54 följande:
    Har haft tre st tibbar.Alla hanar.Tycker att det var en speciell sort,men vi har då aldrig haft nå speciella problem med de.Fina små jyckar.
    Hur är pojktibbar? Jag har bara haft tjejer men ska nu köpa en liten pojke..
    Vet att killarna kan bli större än tjejerna, våran är störst av alla i kullen =p
  • Busanna

De är större och lugnare.En av de skällde ganska mycket så fort det var någon bakom dörren,men de andra två var väldigt lugn och skällde aldrig.Under de tio år vi hade de så hörde jag de skälla kanske tio gånger.De var väldigt mysiga och ville komma upp i knät och gosa,väldigt tillgivna.Det sägs ju att de värmde upp sängarn åt munkar i Tibet och det kan jag nog tro på.

• Turboplingen
    Busanna skrev 2008-06-18 17:49:26 följande:
    De är större och lugnare.En av de skällde ganska mycket så fort det var någon bakom dörren,men de andra två var väldigt lugn och skällde aldrig.Under de tio år vi hade de så hörde jag de skälla kanske tio gånger.De var väldigt mysiga och ville komma upp i knät och gosa,väldigt tillgivna.Det sägs ju att de värmde upp sängarn åt munkar i Tibet och det kan jag nog tro på.
    Mysigt =) Låter som våran förra och våran tjej vi har nu fast hos syrran.. nä ska bli skoj att ha en här hemma!
  • Busanna

De är hemskt mysiga. Skulle hemskt gärna skaffa en till om det inte var för våran älgkalv till hund.Alaskan husky.

Svar på tråden Nån här med Tibetansk spaniel?