• Lantani

Täcke, kudde påslakan? storlek till spjälsäng

Var på ikea i fredags och köpte spjälsäng, vet ju att de ändrat måtten till standard på dem (120*60) och trodde det var samma med sängkläder till spjälsäng men icke....

Ikea Täcke: 125*110
    Ikea kudde:55*35 cm

Rätt start täcke: 100*130 cm
    Rätt start kudde:55*38 cm

Jysk: Olika storlekar på allt, men inget mått på påslakan som passar till rätt starts täcken och kuddar.

Tänkte att eftersom ikeas täcke och kudde inte är godkända förrän 12 månaders ålder, är det inget vi vill satsa på, men tänkte att man ju kunde köpa sängkläder där, men det är ju inte samma mått.

Alltså måste man nästan köpa rätt start (eller liknande dyrt märke) med påslakan från barnaffär, som bara 1 påslakan kostar minst 400 kr.

Hur har ni andra gjort? Känner inte rikgit att man vill lägga över 800 kr på påslakan bara för att det är ifrån en "riktig barnaffär" och man klarar inte sig på bara 1 påslakan om det händer olyckor.

• Svar på tråden Täcke, kudde påslakan? storlek till spjälsäng
  • Pysselgalningen

Handlar tyg och syr själv istället.
    Myyyyycket billigare

• Lantani

Jo har funderat lite på om jag ska köpa ett sett med påslakan så man kan sy därefter och sen sy resten själv, får bara hoppas att symaskinen fungerar gammal som gatan och har inte blivit använd på länge

• H A P P Y F E E T

finns ganska mkt vanliga påslakan till spjälsängar med standardmått typ på coop och maxi till ok pris...

• Tiiah

Jag köpte på ullared....sjukt billigt! Så har du möjlighet att åka dit så kan jag verkligen rekommendera det..

• Mamma Belma

babyproffsen har biliga sängkläder

• lisadragon

sy själv!!
    Vet du bara måtten så behöver du ju inte köpa något som mall! Jag ska sy om våra gamla påslakan som vi inte använder, de är ju liksom mjuka, upptvättade och "gratis"..

Men köp tyg och sy själv, finns massor med fina tyger :)

• LindaBell

Mamma Belma; vad kostar täcke och påslakanset på babyproffsen då? Trodde det var rätt dyrt där?

• Norrskenet

Jag har också sytt själv, bara att ta mått efter täcket o kudden. Jätteenkelt o det går inte åt så mycket tyg heller! Brukar köpa stuvbitar billigt. Men det finns ju billiga metervaror t.ex. på Ohlsson tyger. Tänk bara på att tvätta tygerna innan du börjar sy.

• Mejokana

Fick tipset att ta lakan o påslakan som man har hemma. De är redan mjuka. "Bara" att sy om.

• Nikas

Jag har Påslakan från IKEA, och hämtade idag ut mitt täcke och kudde från NG-baby som jag köpt på www.1klass.se.

Har inte provat än men måttmässigt skall dessa passa i IKEAS påslakanset.

Svar på tråden Täcke, kudde påslakan? storlek till spjälsäng