• Anonym (undrar)

vad tror ni är bäst ? att dalta med en missbrukare eller ställa krav och ta ett avtagande ?

Känner en missrukare av alkhol ,nära släkting ,varit missbruakre i många år ,men nu klarat sig i 8 år ,men nu som nyligen tog ett återfall,har ett minderårigt barn och har nu blivit anmäld för detta ,vet ej vad de kan bli för konsekvesner av de men hoppas på nå bra ,

men jag undrar hur ni andra gör mot era missbrukande vänner ,släktingar ,
    jag är nämligen en sån som är stenhård och genast tar avtagande och ställer hårda o stora krav ,medans mina föräldrar daltar o hjälper på alla vis ,,,jag tycker de verkar hel sjukt att hjälpa o dalta ,,för vad ger de för singnaler ,,jo att får jag ett återfall så får jag all hjälp som jag vill ha ,genom få pengar ,mat och sällskap av föräldrar ,,,

eller är de jag som har fel ? nån som är kunnig inom detta o kan svara ,,,

• Svar på tråden vad tror ni är bäst ? att dalta med en missbrukare eller ställa krav och ta ett avtagande ?
  • BrideOf Rocky

jag tänker att man kan köra en blandning, att vara snäll, finnas till, låna ut pengar men ändå ställa krav.

Det behöver ju inte vara antingen eller.

• Anonym (hopp)
    Svar på #1

BrideOf Rocky skrev 2008-06-16 19:03:12 följande:
    jag tänker att man kan köra en blandning, att vara snäll, finnas till, låna ut pengar men ändå ställa krav.Det behöver ju inte vara antingen eller.
    Du gör precis rätt, i att vara hård och bestämd.Mitt ex har problem med att hantera alkohol, men vill inte erkänna det själv.
    Jag har precis i veckan varit på beroendeenheten på en anhörigkurs och det var det bästa och det jobbigaste jag varit med om. Fick klart för mej att jag är medberoende, vilket var svårt att ta in. Till saken hör att en alkolist el någon med ett annat beroende är de mest manupelativa personer som finns. De kännslor de har är en "kemisk" reaktion som alkoholen ställer till med. Så stå på dig, du gör helt rätt.
  • Anonym

Anonym (hopp) skrev 2008-06-16 23:31:00 följande:

Svar på #1BrideOf Rocky skrev 2008-06-16 19:03:12 följande:
    Du gör precis rätt, i att vara hård och bestämd.Mitt ex har problem med att hantera alkohol, men vill inte erkänna det själv.Jag har precis i veckan varit på beroendeenheten på en anhörigkurs och det var det bästa och det jobbigaste jag varit med om. Fick klart för mej att jag är medberoende, vilket var svårt att ta in. Till saken hör att en alkolist el någon med ett annat beroende är de mest manupelativa personer som finns. De kännslor de har är en "kemisk" reaktion som alkoholen ställer till med. Så stå på dig, du gör helt rätt.
    Håller med! absolut!
    Mvh en medberoende
  • Anonym (f.d)

Jag är en f.d missbrukare som är av annan åsikt märker jag.

När jag missbrukade så tog alla i min familj avstånd till mig.
    Detta förstärkte bara känslan av att jag är värdelös och oälskad och gjorde att mitt missbruk accelererade.

Men några av mina vänner var helt annorlunda. De hjälpte, stöttade och fanns där för mig. Det var dessa människor som fick mig att sluta missbruka.
    Min familj har jag brutit kontakten med totalt. Deras agerande är oförlåtligt enligt mig!!
    Om man bryr sig om en person så är det väl självklart att man finns där, ställer upp, stöttar och hjälper personen??

Det finns ingen som VILL missbruka, det finns alltid en bakomliggande orsak som gör att man tar till missbruk.
    Ta reda på vad den är så är det lättare att ta itu med missbruket också.

• Anonym (f.d)

En fråga bara: Blev personen ifråga anmäld pga ETT återfall? Eller har denne fallit tillbaka i ett missbruk?

• Anonym (undrar)

hon blev anmäld pga ,ett så kallat åtrfall,,men återfallen är många och de finns dom som tröttnat ,,kan tilläggas denna person har fått så många chanser både inom familj och inom vården men tar inte till sig något alls ,,hon säger hela tiden ja men nu har jag lärt mig en läxa ,,,och så efter ett tag är vi där igen ,
    jag reagerar som jag gör för de är jag som fostrat o tagit hand om hennes två äldre barn hela tiden ,nu i 23 år ,,,och den yngsa av dom mår jätte dåligt och går på behandling för sitt medberoende och även hon har fått lärt sig samma som jag ,,jag finns där för min släkting då hon är frisk och hjälpt många gånger med städning av hemmet och följt med på sinnesrogudstjänser och så ,men börjar nu tröttna ,,

• Anonym (f.d)

Anonym (undrar) skrev 2008-06-17 13:44:00 följande:

hon blev anmäld pga ,ett så kallat åtrfall,,men återfallen är många och de finns dom som tröttnat ,,kan tilläggas denna person har fått så många chanser både inom familj och inom vården men tar inte till sig något alls ,,hon säger hela tiden ja men nu har jag lärt mig en läxa ,,,och så efter ett tag är vi där igen ,jag reagerar som jag gör för de är jag som fostrat o tagit hand om hennes två äldre barn hela tiden ,nu i 23 år ,,,och den yngsa av dom mår jätte dåligt och går på behandling för sitt medberoende och även hon har fått lärt sig samma som jag ,,jag finns där för min släkting då hon är frisk och hjälpt många gånger med städning av hemmet och följt med på sinnesrogudstjänser och så ,men börjar nu tröttna ,,
    Ja, det förstår jag. Den situation du beskriver verkar skilja sig avsevärt från min egen.
    Önskar dig lycka till med allt iaf..... hoppas det går bra till slut...
  • Anonym (Svägerskan)

Anonym (hopp)

Vad var det för kurs som du fick gå? Hur kommer man med på den? Var finns den?

• annbom

Har man klarat sig i 8 år och nyligen taget ett återfall så tycker jag att man faktiskt ska ta och ställa upp.

Men längre ner skriver du om att återfallen är många och alla har tröttnat på att ställa upp. Vad är det som gäller igentligen?

• Anonym (hopp)

Till Anonym (svägerska)
    Det var Socialen som föreslog att jag behövde gå denna kurs. Ring till beroendeenheten, om det finns något sånt där du bor, annars ring AA (anonyma alkolister) och fråga där. Lycka till!

• Anonym (hopp)
    Svar på #4
    Jag tänkte mer på att man kanske måste dra en tydlig gräns, därmed inte sagt att man ska "försvinna" ur den beroendes liv.
    Kan förstå, verkligen, att du tagit avstånd från din familj.Om de inte funits för dig alls kan jag förstå det.
    Alla behöver stöd och hjälp i livet någon gång, allra helst om livet håller på att "försvinna, kracha,gå ut för etc.
    Jag finns där för "exet", för våra barn när han krachar,det är min skyldighet som mamma, men att jag inte kan "bära" hans missbruk också. Det har jag gjort så mycket, att det har bekåstat mitt eget mående, jag är "medberonde"
Svar på tråden vad tror ni är bäst ? att dalta med en missbrukare eller ställa krav och ta ett avtagande ?