St.Lukas-stiftelsen
Finns det någon här inne,som har erfarenhet av St.Lukas-stiftelsen?
Jag skall söka hos dom,för psykologhjälp,och är intereserad av att vet om det finns nån här som kan berätta lite om dom?
Finns det någon här inne,som har erfarenhet av St.Lukas-stiftelsen?
Jag skall söka hos dom,för psykologhjälp,och är intereserad av att vet om det finns nån här som kan berätta lite om dom?
Jag fick tips om St Lukas-stiftelsen för två år sedan och gick dit för att få hjälp. Efter ett antal samtal insåg jag att det var HELT VÄRDELÖST. Det var bara jag som pratade. Helt och hållet en envägskommunikation - jag fick inte ut något av det, eftersom jag bara fick höra min egen röst... Det kostade en massa pengar men gav ABSOLUT INGENTING.
Nu går jag istället på samtal på öppna psykvården på sjukhuset. Det ger mig jättemycket - de är så proffsiga och det märks att de kan sin sak! Idag mår jag bra, men fortsätter att gå på samtal då och då, för att få stöd och coachning och för att inte falla tillbaka. Dessutom är det gratis, eftersom det går på högkostnadskortet!
St Lukas är i min mening helt värdelöst och jag skulle inte rekommendera någon att vända sig till dem. Om man mår dåligt när man kommer dit mår man ännu sämre när man går därifrån, eftersom man verkligen inte får vare sig stöd eller hjälp!
Jag gick på KBT hos en st:lukasterapeut för ca sju år sedan. Den hjälpte mig iaf.
Men,visst är det utbildat personal som jobbar där? Psykologer o.l ?
De som arbetar på S:t Lukasstiftelsen är utbildade psykoterapeuter. Deras psykoterapiutbildning är väldigt väl sedd inom psykodynamisk terapi. Sedan är det alltid en fråga om metodval och om personkemi när det gäller psykodynamisk terapi. Metoden passar inte alla människor och alla problem och den enskilde terapeuten passar inte heller alltid den enskilde patienten. Prova och se hur det känns och sök dig vidare om det inte är bra för dig.
Jag har gått hos en terapeut hos S:t Lukas i 2½ år och det var väldigt, väldigt bra för mig. Den terapeuten jag hade var helt rätt för mig och hjälpte mig väldigt mycket. Jag gick också ett par gånger hos en annan terapeut på S:t Lukas men det gav mig bara rysningar. Så det är olika helt enkelt. Att det även finns KBT på S:t Lukas var en nyhet för mig men det är ju jättebra för dem som blir hjälpta av det till skillnad från klassisk psykodynamisk terapi.
Hur är det med kostnader där? Måste man betala allt själv,dyrt?
Jag går i psykodynamsik psykoterapi på St:lukas och jag måste säga att det verkligen har hjälpt mig erhört mycket. Började för ca4 månader sedan o nu börjar det att vända, det e helt otroligt vad som händer i kropp o själ. Jag trivs jättebra med min tearepeut och jag tror relationen där emellena är jätteviktig sen så arbetar jag mk själv oxå - för jag vill verkigen må bra!
Innan St:lukas så hr jag nog testat allt som går att testa, självhjälpsböcker, SSRI, KBT mm...men detta slår allt med hästlängder....här händer det verkligen grejer..
Men jag förstår vad du menar, när du säger att du bara sitter o pratar. Fast det e det lite det går ut på, att ta ansvar för sitt liv, att inse att DU bestämmer vad du vill prata om - det e ju din tid som du betalar för, att inse att det du säger är lika viktigt för dig som för nån annan mm.....sen självklart så ska du inte prata hela tiden, terapeuten måste ju oxå säga sitt.
Lycka till
Det finns någon slags stödförening som kan gå in och täcka delar av kostnaden om man inte har råd själv. Tror att man betalar ungefär 450 kr med reduktion (600-700 utan) per samtal. Jag gick hos en student (man är redan utbildad psykolog, socionom eller liknande innan man får börja på S:T Lukas psykoterapiutbildning) och fick därför ytterligare reducerad kostnad, ca 350 kr.
HAr en kompis som gick sin terapi där under psykologutbildningen och han var och är mycket nöjd. Vet inte så ingående hur det fungerade men bra var det sa han.
Det som skiljer St Lukas från andra är enligt min kompis att de har en kristen koppling och tar sig därför om man vill även an frågor som behandlar förhållandet Gud - människa vilket inte alla psykologer tydligen gör.