• fruis

St.Lukas-stiftelsen

De som arbetar på S:t Lukasstiftelsen är utbildade psykoterapeuter. Deras psykoterapiutbildning är väldigt väl sedd inom psykodynamisk terapi. Sedan är det alltid en fråga om metodval och om personkemi när det gäller psykodynamisk terapi. Metoden passar inte alla människor och alla problem och den enskilde terapeuten passar inte heller alltid den enskilde patienten. Prova och se hur det känns och sök dig vidare om det inte är bra för dig.

Jag har gått hos en terapeut hos S:t Lukas i 2½ år och det var väldigt, väldigt bra för mig. Den terapeuten jag hade var helt rätt för mig och hjälpte mig väldigt mycket. Jag gick också ett par gånger hos en annan terapeut på S:t Lukas men det gav mig bara rysningar. Så det är olika helt enkelt. Att det även finns KBT på S:t Lukas var en nyhet för mig men det är ju jättebra för dem som blir hjälpta av det till skillnad från klassisk psykodynamisk terapi.

• fruis

Det finns någon slags stödförening som kan gå in och täcka delar av kostnaden om man inte har råd själv. Tror att man betalar ungefär 450 kr med reduktion (600-700 utan) per samtal. Jag gick hos en student (man är redan utbildad psykolog, socionom eller liknande innan man får börja på S:T Lukas psykoterapiutbildning) och fick därför ytterligare reducerad kostnad, ca 350 kr.

Svar på tråden St.Lukas-stiftelsen