• Millah

Recept på "nyttiga" pizzabullar

Hade tänkt att göra en nyttigare variant på pizzabullar men skulle behöva tips och råd..
    både på deg och fyllning!

• Svar på tråden Recept på "nyttiga" pizzabullar
  • War

Pizza och nyttigt går väl ALDRIG ihop ?

• Juppepuppe

Svårt att få dem nyttiga eftersom bröd i sig ger ganska mycket kalorier (om det var det du tänkte på). Men man kan ju göra grova bullar med grövre mjöl. Kanske blanda i lite frön.

Fyllning:
    Skinka, champinjoner, paprika, oliver, salladslök

Ta en magrare ost om du måste ha ost i bullarna. Annars är det väl bara att fylla med så mkt grönsaker som möjligt...

• Millah

men hade för mig man kan göra på typ dinkel mjöl eller så:P
    såg att viktväktarna hade ett recept på pizzabullar men har dessvärre inte kvar det:(

War: klart man kan göra det nyttigare

• Juppepuppe

Ja, det stämmer! Här är Viktväktarnas recept på pizzabullar (hoppas jag inte blir anmäld för att ha lagt ut det, det kanske man inte får)

Ingredienser (2 points per bulle)

5 dl Lättmjölk 0,5%
    50 g Jäst
    1 tsk Salt
    1 msk Socker
    1 st Ägg
    2 dl Tomatketchup
    140 g Bacon knaperstekt avrunnet, 2 pkt
    4 dl Ost riven max 17%
    2 msk Pizzakrydda
    50 g Margarin flytande max 80%
    13 dl Vetemjöl

Instruktioner

Rör ut jästen i fingervarm mjölk.

Tillsätt margarin, salt, socker och vetemjöl. Låt jäsa övertäckt i 30 minuter.

Dela degen i två delar. Kavla ut varje del och fördela ketchup, baconbitar och ost på.

Rulla ihop degen som en rulltårta och skär i 40 bitar.

Lägg varje bit på en smord form. Låt jäsa i 15-20 minuter.

Pensla med uppvispat ägg och strö över pizzakrydda. Grädda i 225 grader i 8-10 minuter.

Servera gärna med en vitkålssallad

• Juppepuppe

Fast det borde ju vara ännu bättre att byta ut bacon till skinka och ketchup till tomatpuré...

• vera82

Ha i vetemjöl fullkorn isf för vanligt vetemjöl,ha mager skinka och lite mager ost.

• War

Min poäng är att nyttigt är sällan gott.... bättre att äta vettigt under veckan och sen ha en syndardag en dag i veckan då man mumsar "riktig" pizza

• vera82

När jag gör hemmagjord pizza har jag ibland blandat ut det vanliga mjölet med lite vetemjöl spec med fullkorn och det har inte varit någon skillnad.Jättegott

• Millah

tacksam för svaren jag fått. . ska testa vv pizzabullar ska nämligen ha det till sonen fyller 2år ist för en massa kakor/bullar.

War: >Nej jag kör nyttigt veckorna igenom även under helgerna men tänkte mest på min son som fyller vill då gärna med äta något som påminner om pizza men som är lite nyttigare.

• LAA

Jag gör dem ganska ofta med grahamsmjöl eller fullkornsvetemjöl och med malda bönor eller linser i tomatsåsen så det blir mer mättande.

Svar på tråden Recept på "nyttiga" pizzabullar