Hur tidigt kan man börja få halsbränna?
ca 1 v sedan ägglossningen, halsbränna idag till och från ganska mycket faktiskt..................kan det vara gravsymtom redan?
ca 1 v sedan ägglossningen, halsbränna idag till och från ganska mycket faktiskt..................kan det vara gravsymtom redan?
Jag hoppas och tror såhär: Om du aldrig annars har halsbränna så visst kan det vara ett tecken! Jag hade det tidigt sist jag var gravid (hur tidigt kommer jag dock inte ihåg)! Har det även nu och har BIM på torsdag, därav hoppet att man kan få det såhär tidigt! *ler* Håller tummarna för dig!
ja har åxå haft halsbränna men ja hörde attd e skulle komma lite längre fram i graviditeten,,de hade nåt med tarmarna å göra?
Som jag har förstått det så beror halsbrännan på att barnet tar så mycket plats i magen att det trycker på magsäcken. Magsaft läcker upp i matstrupen vilket ger halsbränna. Har aldrig hört att det skulle ha med hormoner att göra och därför tror jag alltså inte att det kan vara ett tidigt gravsymptom. Själv hade jag det också bara i slutet av min graviditet.
Det har visst med hormoner o göra!!!
Själv var halsbränna det första symptom jag fick! Redan i v5 tror jag det var! Lycka till!!!
Hittade det här på babyboom
Halsbränna
Halsbränna brukar kännas som en sveda bakom bröstbenet, ibland kommer de i kombination med sura uppstötningar.
Halsbrännan brukar kännas av tydligast när man ska sova och ligger ner. Det beror på att magsyran kommer upp i matstrupen. Halsbränna är också en av de saker som uppkommer på grund av de ökade hormonmängderna i kroppen. Pregesteronet gör så att en muskelklaff i matsmältningskanalen mjukas upp och därför kommer magsyran upp i matstrupen.
Längre fram i graviditeten kan halsbränna uppkomma genom att barnet trycker upp mot magen och tvingar tillbaka maginnehållet upp i matstrupen.
Detta kan underlätta mot sura uppstötningar
Drick mjölk eller mineralvatten. Mjölk är bra att dricka precis innan det är dags att gå och lägga sig för det bidrar till att neutralisera magsyran
Försök äta många små mål
Sov med huvudet högt så att magsaften inte kan ta sig upp till strupen
Undvik kaffe, starkt kryddad, fet mat och mycket mat
Ät mat som neutraliserar syran ex yogurt, filmjölk och även grovt bröd och banan.
Drick te på fänkål efter maten
Knapra på en morot
På apoteket kan du också köpa tabletter eller flytande medicin som lindrar halsbrännan men rådfråga först din barnmorska.
Halsbränna är en plåga som drabbar bara mamman ? barnet är totalt oberört.
v4 ska det vara inte v5!
Under min förra graviditet hade jag halsbränna först mot slutet men den här gången fick jag halsbränna redan en vecka efter ÄL så visst kan det vara ett tecken. Hoppas det!!