• Eimy

BABYJOGGER

Hej!
    Har gått i köptankar vad det gäller vagnar att springa med.
    Har inte en susning vad man ska välja eller tänka på.
    Jag har en liten kille på 6 månader som jag skulle vilja ta med ut i löparspåret. Jag springer nästan enbart i skogen, alltså ej plan asfalt. Vad skall jag välja? Stora eller små hjul, svängbara hjul eller inte. Är det någon som har erfarenhet om detta som skulle kunna ge mig råd och tips och kanske inköpsställen på detta?
    Jag springer minst ett par mil i veckan.

• Svar på tråden BABYJOGGER
  • Morticia77

För ojämna underlag är fasta hjul att föredra framför svängbara. Jag skulle även välja så stora hjul som möjligt för att inte fastna.

• Atina

Vi springer med en Chariot med joggingset. Det fungerar kanonbra.

• sembi

Chariot CX eller Cougar är utformade för löpning, cykling, vandring och skidåkning. De har låg tyngdpunkt så att de blir väldans stabila. De har också väldans bra stöddämpning som ställs in efter barnets tyngd, så man behöver inte vara orolig för att de blir stötigt för barnet/barnen. Har man små barn finns det lite olika insatser, dels en hängmatta för spädbarn upp till 8 mån (tror jag) och dels en sittinsats som stabiliserar i sidled. Vagnarna är rätt dyra, men har väldans god kvalitet och är smart utformade. Dessutom har de väldigt bra andrahandsvärde.

www.activekids.nu/produkter.htm

• Plutten2

Bra tråd. Jag funderar också över vilken vagn som är bäst att köpa när man vill kunna springa med den.

Hur fungerar trehjulingar att springa med?

• Yariija

Läste en artikel om en kvinna som hade Babytravel Jogger, då sittdelen enbart är fastspänt med snören och ingen fast anordning så hade snörerna slitits ut och liggdelen släppt och barnet ramlat ut bak igenom vagenn och spräckt skallen i marken. Hade en Baby Jogger och sålde min direkt efter att ha läst den. Tror det var i Metro eller DN jag läste detta. Ingen vagn jag alltså rekommenderar.

Smärta är oundvikligt men lidandet är valfritt...
  • Maria med 3

Jag har både en Chariot Corsaire. Bra vagn även om jag inte har jogginghjulen.
    Har även en babyjogger performance (www.babyjogger.com) som är superbra i skogen. De stora hjulen rullar lätt över ganska stora ojämnheter. Jättebra vagn det med.
    Man måste tippa den för att svänga, men fasta hjul är helt klart att föredra i skogen. Svängbara är totalt värdelösa. Jag är mycket ute i skog och mark med dagbarnen och kör mina vagnar och kör dem i alla underlag.

• sembi

Vill man ha en tålig vagn att t ex springa med bör man nog satsa på en kvalitetsvagn från t ex Chariot eller Babyjogger (som inte ska förväxlas med Babytravel Babyjogger). Vanliga trehjulingar, som tex Babytravel Babyjogger, Urban Jungle mfl är cityvagnar och inte tillräckligt stabila och tåliga för att springa med.

• Maria med 3
    sembi skrev 2008-06-25 22:59:02 följande:
    Vill man ha en tålig vagn att t ex springa med bör man nog satsa på en kvalitetsvagn från t ex Chariot eller Babyjogger (som inte ska förväxlas med Babytravel Babyjogger). Vanliga trehjulingar, som tex Babytravel Babyjogger, Urban Jungle mfl är cityvagnar och inte tillräckligt stabila och tåliga för att springa med.
    Håller helt med. Jag har gått igenom några märken och sorters vagnar under mitt första år som dagmamma och det är en enorm kvalitetsskillnad på olika vagnar. Som jämförelse kan man säga att ford inte är nån dålig bil, men ska man ut i djungeln och köra behöver man en riktig jeep.
  • Atina

Passar på att fråga er andra som har Chariot vagnar. Har ni använt sittstödet som finns för barn 10-20 månader gamla? Har en CX dubbelvagn och använder just nu hängmattan till bebisen men funderar på om vi behöver köpa till ett sittstöd när hon vuxit ur det. Tilläggas bör väl att vi ofta går ut och springer vid sovdags så att barnen somnar i vagnen, ett kanonbra sätt att hinna med träningen i en hektisk vardag.... För min 3-åring fungerar det bra med enbart innersätet som finns i CX men för ett mindre barn behövs kanske sittstödet, eller??

• Maria med 3

Jag funderade på sittstödet, men har inte köpt det. Jag har i dagsläget inga barn som sover i Charioten. Tycker sätet är för upprätt för att sova i den med eller utan sittstödet.

• sembi

Vi testade sittstödet till vår 1,5-åring i butiken, men till henne var den alldeles för trång. Kan säkert vara bra en kortare tid under övergången från hängmattan.

• Atina

Tack för era svar, synd att ingen av er hade använt sittstödet. Vi får helt enkelt köpa ett och pröva. Jag håller med dig 'Maria med 3' att sätet är lite väl upprätt för att sova, var själv skeptisk när vi började använda vagnen men det har faktiskt fungerat väldigt bra. Sonen är helnöjd och han kan ju knappast ta skada eftersom det rör sig om relativt kort tid, det blir ju litegrann som att sova i bilen...

• Ess

Jag har en Teutonia Joe med tre normal stora hjul och fast fram hjul. Jag är nöjd med den, springer mycket med den men mest på asfalt och grusvägar och endast lite på skogsstigar.
    Jag har en tvillingvagn som jag också sprungit mycket med, en Emmaljunga twin cerox.

Svar på tråden BABYJOGGER