• Jezan

Vad tänka på vid köp av radhus?

Jag har lite smått börjat leta efter hus, och det lutar åt att det blir ngn form av radhus. Jag skulle vilja ha lite tips och råd vad jag ska tänka på vid köpet. Radhuset jag har tänkt mig är detta:

www.remax-sverige.com/PublicListingFull.aspx&SearchKey=2466A5872DA14F18BE5F7ECFB8279067&Index=19&RNDIndex=633492626665760260

och blir det inte detta så brukar radhusen i samma område vara till salu lite då och då och standarden ungefär den samma. Är ny på detta och vill gärna veta vad jag ska tänka på när det gäller just ett sånt här hus.

• Svar på tråden Vad tänka på vid köp av radhus?
  • RME

Är det några gemensamma gräsmattor ec? Vem sköter dem? Ingår det i samfällighetsavgiften?

Så att det inte kommer som en överaskning!
    Lycka till!

• MeandHim

Fint!!
    Kolla vad som ingår i föreningsavgiften för det är väl en hyra oxå eller?

Isåfall, kolla upp vatten och avlopp hur mkt det kostar. Vad det är för slags värme/el i huset.
    sophämtning, kabeltv osv.

Kolla upp priserna vad det kan tänkas kosta, ibland så kan det bli dyrare än vad man tror.

• Jezan

Nej det är ingen avgift på detta radhus/kedjehus, håller på att letar efter bostadsrättradhus också men då ligger priserna på 150-250 000 och avgiften på 5300 kr.

Driftskostnaderna verkar ligga på 2500 kr men då lägger jag på 500 kronor till så att den ligger mer enligt schablonen.

Det är direktverkande el och luftvärmepump.

Det är lite mer stora saker jag oroar mig över, kan man känna sig säker efter att en besiktningsman har gått över huset eller finns det ngt mer jag kan göra? Har ingen lust att få akuta reparationskostnader för 150-250 0000 på ett hus för 1,4 miljoner finns inte riktigt plats för det i budgeten.

• superanna

fråga om det finns några skyldigheter att vara med i vägsamfälligheten. asfaltering, brunnar, allmän skötsel etc.. det är ju säkert det man betalar 600 kr per år för så det kanske täcker det.

• Minttu

Det som kan kosta är fönsterbyten, dörrbyten, dränering, takomläggning...
    Men som vi resonerade så kostar det typ hälften av vad det kostar att renovera ett hus!

• Snö80

allt det som andra säger och grannarna

• Bamsemamman

Kolla lyhördheten. Be om att få en enskild visning runt 18:30 då grannarna kommit hem. En del radhus har superbra isolerade väggar, i andra kan man höra grannen snarka intill. Inte så kul. Lycka till! Huset såg jättefint ut i annonsen!

• Jenny26

Huset ser jättefint ut. Att tänka på kan vara grannarna, husets grund, taket.

♥ Ebba, världens underbaraste flicka ♥
Svar på tråden Vad tänka på vid köp av radhus?