• björnbäret2008

Vad kostar det att göra Ultraljud?

Hej!

Va hos min barnmorksa på hälsokoll igår. Hon sa man gör ultraljud v18..Kan man göra det innan om man är nyfiken? Går man till någon privat läkare isåfall? vad kostar det? Tycker man får gå så länge o vänta tills man får se om det verkligen är något där inne...

• Svar på tråden Vad kostar det att göra Ultraljud?
  • Pysselgalningen

privat.
    Priset varierar tydligen lite på vart man bor i sverige. Men här i S-vall kostar det 300 som ett vanligt besök på vc/sjukhus

• AngelOfLove

Jag är 18 år och behöver inte betala för själva ultraljudet. Jag behöver endast betala resan till själva sjukhuset och korten får jag gratis

• DreamCatcher

Har gjort alla mina ultraljud med båda barnen i Sundsvall och jag har inte betalat nånting för det, enbart för korten.

• winter81

Jag ska iväg och göra ultraljud om några veckor. Jag behöver bara betala för korten om jag vill ha dom. Bor i Uppsala trakterna.

• camomillis

TS, det du undrar är alltså om man kan göra ett ultraljud innan det som erbjuds på mvc, o vad det isf kostar?
    Du kan vända dig till en privat gyn, det vanligaste är att de är landstingsanslutna vilket innebär att du betalar vanlig sjukhustaxa (vad den är på varierar ju från ort till ort, men ca 250-300kr)
    Vissa landsting tar emot dig för ett textra ul på kvinnokliniken, men det är inte så vanligt, så jag skulle börja med att ringa någon privatklinik.

Själva ultraljudet du gör på mvc sen är kostandsfritt, det enda du möjligtvis betalar är om du vill ha med dig foton därifrån. Vissa landsting bjuder på det, men hos tex oss i Östergötland får man betala 50kr/bild.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Mamma till Tilde 070211 - lillasyster 080802
Svar på tråden Vad kostar det att göra Ultraljud?