• Cheph

Spelar betygen på Universitetet stor roll?

Hej!

Jag har en fråga vad gäller betygen man får på universitetet. Läser en ekonomiutbildning och har G i ungefär hälften av de kurser jag läst och VG i ca hälften. Jag har några få terminer kvar.

Min fråga är då; när man får examen, hur viktiga är själva betygen när man söker jobb? Är det viktigaste att man kan visa upp att man gått klart en utbildning, dvs sin examen, eller är det viktigaste att man har så många VG som möjligt?

Börjar bli orolig. :(

• Svar på tråden Spelar betygen på Universitetet stor roll?
  • Lilla Mimsan

Det viktigaste först och främst är att du tagit ut din examen. Visst kan du få ett bra jobb utan examen men kan hamna utanför i löneförhandlingarna för då räknas enbart din gymnasieutbildning

• Cheph

Okej, så du menar att det viktigaste är att jag helt enkelt tar ut min examen, och att antalet G respektive VG inte spelar stor roll?

• Lilla Mimsan

Både ja och nej. Om du söker ett toppjobb är det ju lättare med bra betyg men då kräver då oxå ofta att din examen är utplockad. Jag började jobba utan att tagit ut examen ( mest G och VG i betygen). Har nu tagit ut examen sju år senare men har då halkat efter i lönesnurran då jag inte har räknats som akademiker. Mitt råd är att ta ut examen om du tänkt att börja jobba.

• Kjell2
    Cheph skrev 2008-06-17 13:46:53 följande:
    Hej!Jag har en fråga vad gäller betygen man får på universitetet. Läser en ekonomiutbildning och har G i ungefär hälften av de kurser jag läst och VG i ca hälften. Jag har några få terminer kvar.Min fråga är då; när man får examen, hur viktiga är själva betygen när man söker jobb? Är det viktigaste att man kan visa upp att man gått klart en utbildning, dvs sin examen, eller är det viktigaste att man har så många VG som möjligt?Börjar bli orolig. :(
    Beror väldigt mycket på. Viktigast är självklart examen men för vissa arbetsgivare är det inte ett krav.

För en del juristjobb är betygen väldigt viktiga och jag tror att framförallt en del stora populära arbetsgivare, speciellt inom konsultbranchen, tittar en del på betygen.

Sen påverkar även andra faktorer som arbetslivserfarenhet, extrakurser, ämne på exjobb, sidoaktiviteter mm.

Jag tar t ex helre än med examen i tid, några extrakurser, sidoaktiviteter och halvbra betyg än en med toppbetyg, försenad examen och inga sidoaktiviteter.

Men olika arbetsgivare tänker olika och olika jobb har olika krav.

Sen skadar aldrig VG och MVG. Har du bara G så var beredd på frågan varför.

/Kjell
  • Angelven

Så länge du inte satsar på nova100 eller liknande så är det viktiga att du har rätt mix av kurser för det jobb du söker och intresse.

Sitter i egentligen motsatt situation just nu - väljer sökanden, och har några som är fantastiska i betyg och allt - mitt bekymmer är om de stannar kvar eller sticker som raketer i karriären (bra för företaget, men inte för avdelningen ).

Så - bra betyg är inte allt.

Själv snittade jag 3.5 på universitetet (gamla 5-gradiga skalan) - enstaka toppbetyg, en del bra och det mesta medelmåttigt.

Som Kjell skriver, så beror det ju också på arbetsgivare - om du siktar på att bli toppkonsult, då spelar det nog roll på de första uppdragen - efter det spelar bara vad du presterar roll!

• Xay1de

Som alla skriver här så är inte universitetsbetygen det viktigaste, det är examensbeviset som gäller . Däremot är det bra med höga betyg om du nån gång vill söka en forskartjänst

• Cheph

Okej tack alla :) Det känns genast mycket bättre.

• sherlock

Så länge du jobbar i sverige så har det kanske inte någon större betydelse.

Utomlands så blir du frågad vilken "class" ditt avgångs betyg är. Tex i england fär man 1st (högst) 2:1, 2:2 eller 3 (lägst).

Det är mycket svårt att få jobb om man inte fått en 2:1 eller högre. Det motsvarar nog VG i sverige.

• Tecken

Betänk också att man på många högskolor/kurser inte kan få mer än G. Och en del har gått över till A-F skalan.

• Ari Gold

Jag har ALDRIG varit med om att en arbetsgivare frågat om betygen. De är bara iontresserade av vilka kurser man läst. Möjligen om man hade exakt samma kompetens och erfarenhet som någon annan att det skulle spela in men så är det ju i pricnip aldrig.

Jag har för övrigt aldig visat eller lämnat in några betyg heller utan det enda de har på papper är mitt egenskrivna CV där det står vilka kurser jag läst.

Svar på tråden Spelar betygen på Universitetet stor roll?