• Atrix

Hur stora portioner äter era 7-8-månaders?

Min tjej (snart 7,5 mån) är väldigt aktiv. Jag ammar fyra gånger om dagen och utöver det äter hon en portion gröt och en portion puré samt fruktmellis ibland.

Hon äter ca 1 liten burk (eller motsvarande hemlagat) plus några matskedar fruktpuré eller gröt (pulver) på 1 dl vatten plus 2-3 matskedar frukt. Verkar det rimligt? Har sett att vissa i hennes ålder äter en hel stor burk till ett mål, medan jag själv har fått kommentarer för att min äter så stora portioner. Hur gör ni?

• Svar på tråden Hur stora portioner äter era 7-8-månaders?
  • Pilea

Min tjej blir 8mån nu den 19:e. Hon käkar så här:

200ml välling tidig morgon
    1 portion gröt (1 1/4 dl vatten o 5msk pulver) + 1 bägare fruktpuré till frukost
    1 flaska ersättning (180ml vatten + 6 skopor pulver) till lunch
    1 liten barnmatsburk på eftermiddagen + 1 bägare fruktpuré
    200 ml välling till natten

Utöver detta dricker hon vatten

• BaBBels

MIn kille, snart 8 månader är en av dem som äter en stor burk till lunch =) eller nästan i alla fall. Plus lite fruktpuré för det mesta. Men det beror i vårt fall på att han ätit mat sen han var 5 månader... Jag ammar inte längre nu utan han äter bara gröt, mat och välling. Så här har dagen sett ut hittills idag (vi är i en period mellan rutiner just nu..):

7.00 vaknade (jippi sovmorron för mig)
    7.30 Gröt
    8.45 Banan o lite smörgås
    9.00 Sova 1 tim
    11.45 Lunch (köttbullar, pasta o sås motsvarande en burk) + lite fruktpuré
    13.00 Sova igen 1 tim 45 minuter
    15.00 (nu alltså) Gröt igen
    17.00 Banan o macka eller fruktpuré o kex ... mellanmål helt enkelt
    19.00 Välling o godnatt

Ibland blir det mellis tre och gröt runt fem istället. beroende på vad vi gör osv. men han behöver verkligne mellanmålen nu närhan börjat krypa o ta sig runt.

• MKAsson

Såhär äter min tjej vanligtsvis. Hon är nu nästan 9 månader, men hon har ätit nästan likadant sedan hon var runt 7 månader:

Frukost - Gröt på 2 dl vatten och ungefär lika mycket pulver
    Mellanmål - Fruktpuré eller yoghurt, eller blandat, ca 100 g
    Lunch - ca 120-150 g hemlagad
    Mellanmål - Fruktpuré eller yoghurt, eller blandat, ca 100 g
    Middag - ca 120-150 g hemlagad
    Kvällsmat - Gröt på 2 dl vatten och ungefär lika mycket pulver

Ibland skippar vi något mellanmål och då kanske vi lägger in lite frukt som efterrätt efter lunch eller middag. Och någon gång ibland vill hon inte äta upp. Men, detta är som det vanligtvis är.

• Anksan

Min kille på 8 mån nu äter vanligtvis så här nu:

frukost: 200ml välling/gröt (på 1 1/2 dl vatten)

lunch: 1 stor burk mat + fruktpuré

mellanmål: gröt+frukt/frukt+smörgås/yoghurt+smörgås

middag: 1 stor burk mat+frukt puré

innan läggning: ca 200ml välling

• Tokfia 7

Min kille är snart 7 mån, äter följande:

06.30 - amning
    08.00 - frukost (gröt på 1 dl vatten)
    10.00 - mellanmål (1 stor burk fruktpuré)
    12.00 - lunch (1 stor burk mat + 1/2 stor burk fruktpuré)
    14.00 - mellanmål (nästan 1 stor burk fruktpuré)
    16.30 - middag (1 stor burk mat + 1/2 stor burk fruktpuré)
    19.00 - amning

En liten avstickare - när börjar man med smörgås och vilken typ av macka gör man då??

• Atrix

Ja, jag undrar också om smörgås (när, hur, vad, hur stor), samt när och hur (vilken sort) man börjar med yoghurt.

• Anksan

inga stora mängder yoghurt. Utan det är mest frukt med lite yoghurt i. Någon neutral osockrad.

Smörgås kan man väl börja med ja när som? När de börjar med tuggandet kanske. Vi började vid 7 månader. Vitt mjukt bröd. Jag tar oftast formfranska med smör och leverpastej på. Skär bort kanterna, sedan delar jag den på diagonalen, så "biter" han av bitar själv. Kladdigt och gott! (OBS! det krävs alltså inte tänder...)

Om det låter som de harklar och hostar och sådär så är det ingen fara. Ta det lugnt och låt de sköta sig själva. De klarar det. Klart om de börjar bli blå i ansiktet kanske ni kan hjälpa till lite Men enligt BVCsköterskorna så sätter de inte lätt i halsen, utan som sagt reglerar det själva. Är det stora bitar puttas de ut eller fram och tuggas om.

• Tokfia 7

Yoghurt, man ska väl inte börja med mejeriprodukter för tidigt? Jag har börjat ge pyttelite för att han ska känna smaken när jag själv äter fil eller dricker mjölk, men inte så att han själv ska äta, det ska väl hämma järnupptaget??

Smöret, ska det vara osaltat riktigt smör då?

• Anksan

Nä precis inga mängder yoghurt, mest frukt som sagt.

Ta vanligt bregott eller något. saltat gör inget. Är så små mängder.

• slangen

min dotter 7 månader åt (idag, det är lite olika)

7.00: Gröt på 1 dl (åt hela portionen)
    9.00: 40ml ersättning
    11.00: nästan en halv stor burk mat+ några skedar fruktpure
    14.00: 120ml ersättning
    14.45: lite fruktpure
    17.00: gröt på 1 dl (åt nästan halva)+ lite fruktpure
    19.00: 100ml ersättning

Hon är inte stor i maten min lilla skrutta men vi kämpar på =)

• Toadette

7-8: välling ca 250-300ml
    10: gröt en ganska stor portion
    12: stor burk pure + liten burk frukt
    15: välling 250-300ml
    18: gröt stor portion eller stor burk + frukt
    20: välling 200ml
    01-03: välling 200ml

Detta äter vår son.

• Pilea

Oj vilka matglada barn ni har och vad ofta de äter Förvånad hur lyckas ni få i dem så mycket?

• Zanna1983

Min dotter blir 7 mån imorn.

8:00 Gröt med fruktpure
    10:00 170 ml ersättning
    13:00 Halv burk med mat och några skedar fruktpure
    15:00 170 ml ersättning
    18:00 Gröt med fruktpure
    20:00 eller senare beroende på om hon är vaken får hon en flaska 170 ml ersättning igen.

• Tjosan

Min pojk börjar med vanlig frukost som sina syskon dvs smörgås.

Vanligt mjukt bröd utan kanter. Jag började med det vid cirka 7 månaders ålder och nu är han 9 månader. Började med att ge han små bitar, men nu äter han själv.

En annan fråga: Hur får man honom att sluta vakna vid kl 4 på natten ? Han är hungrig eller något. Det var lätt när jag ammade att bara slänga fram bröstet, men nu då? Vet ni vad det enda han vill ha då, jo yougurt. Vill att ha ska bli av med dessa fasoner, men vet bara inte hur. Har ni något tips att ge?

• Tokfia 7

Tjosan: Han ska ju kunna äta så mycket på dagen att han klarar sig på natten, jag fick "skäll" på BVC när jag nattammade när han var 6 mån. Slutade och det enda han ville ha var nappen när han vaknade så han klarade sig gott. Vaknar nu vid ca 05.30-06.00 och är hungrig så då får han äta, sen somnar han om (då har han sovit sen ca 19.00). Är det mycket han äter då på natten? De ska ju inte lära sig äta på natten för bl.a. är det inte bra för tänderna när de börjar få sånna. Vad ger du honom på kvällen då? Vi gav gröt tidigare så han skulle stå sig länge på den, men nu funkar det jättebra att han äter en stor burk mat och ca 1/2 stor burk fruktpuré till middag runt 17.00 och sen ammar jag honom lite innan han somnar.

• FrökenBokmal

Tack Atrix och alla andra för inspiration... vi ska ge vår son smörgås from imorgon

• Ilena

Atrix, låter lite tycker jag, men bröstmjölk är ju olika fet. Du kanske har "bra" bröstmjölk. Själv gör jag så här:

Ammar ca 2 ggr på natten
    05.00 ammar
    07.30 gröt, full barntallrik med lite frukt
    10.00 ammar
    11.00 lunch, typ motsvarande stor burk
    14.00 ammar plus mellanmål (ibland en avokado plus frukt)
    16-16.30 middag, motsvarande stor burk
    17.30 ammar
    18.30 välling (230 ml)

min kille är normalt aktiv men kryper inte än. 7,5 mån.

• Atrix

Jag har nu bytt ut ett mål till mot gröt så nu ser det ut så här:

05 Ammar
    08 Gröt + frukt
    11 Ammar
    13 Gröt + frukt
    16 1 liten burk + frukt
    18 Ammar

På morgonen och kvällen blir hon mätt på amningen men kl 11 får jag ibland komplettera med frukt/yoghurt. Välling vägrar hon.

Hon är ganska stor och som sagt aktiv (kryper, reser sig mot möbler samt flyttar sig mellan dem, är nästan aldrig stilla). Det är svårt att veta när hon är mätt för hon har så mycket annat för sig när hon ska äta och gapar sällan stort och fint. Slutar gapa (dvs signalerar att hon är mätt) gör hon bara ibland men om maten är slut och jag lyfter ner henne ur stolen verkar hon glad och nöjd ändå.

• ÄlskadeUnge

Min tjej på 8 månader äter endast lunch (hemlagad mat, kanske 1/2 potatis max + 3 isbitstäringar till (majs, broccli, fisk/kyckling/korvgryta/annat) varav hon äter kanske hälften..) Sen äter hon gröt på kvällen på 1 dl vatten (äter oftast inte allt) Resten av målen ammar hon.

Hon ligger över kurvan på både vikt och längd..

Svar på tråden Hur stora portioner äter era 7-8-månaders?