• Atrix

Hur stora portioner äter era 7-8-månaders?

Min tjej (snart 7,5 mån) är väldigt aktiv. Jag ammar fyra gånger om dagen och utöver det äter hon en portion gröt och en portion puré samt fruktmellis ibland.

Hon äter ca 1 liten burk (eller motsvarande hemlagat) plus några matskedar fruktpuré eller gröt (pulver) på 1 dl vatten plus 2-3 matskedar frukt. Verkar det rimligt? Har sett att vissa i hennes ålder äter en hel stor burk till ett mål, medan jag själv har fått kommentarer för att min äter så stora portioner. Hur gör ni?

• Svar på tråden Hur stora portioner äter era 7-8-månaders?
  • Atrix

Ja, jag undrar också om smörgås (när, hur, vad, hur stor), samt när och hur (vilken sort) man börjar med yoghurt.

• Atrix

Jag har nu bytt ut ett mål till mot gröt så nu ser det ut så här:

05 Ammar
    08 Gröt + frukt
    11 Ammar
    13 Gröt + frukt
    16 1 liten burk + frukt
    18 Ammar

På morgonen och kvällen blir hon mätt på amningen men kl 11 får jag ibland komplettera med frukt/yoghurt. Välling vägrar hon.

Hon är ganska stor och som sagt aktiv (kryper, reser sig mot möbler samt flyttar sig mellan dem, är nästan aldrig stilla). Det är svårt att veta när hon är mätt för hon har så mycket annat för sig när hon ska äta och gapar sällan stort och fint. Slutar gapa (dvs signalerar att hon är mätt) gör hon bara ibland men om maten är slut och jag lyfter ner henne ur stolen verkar hon glad och nöjd ändå.

Svar på tråden Hur stora portioner äter era 7-8-månaders?