Världens mest otacksamma roll!
I vår familj är jag både bio och bonusmamma och min man är både bio och bonuspappa. Vi tar alltid beslut gemensamt om ALLA barnen. Vår vecka bestämmer vi tillsammans hur vi ska uppfostra barnen på VÅRT vis. Vi kan inte ha olika regler för olika barn i familjen, bara för att de har andra regler i biopappas hem och i biomammas hem.
Det fungerar inte att biomamman ringer och frågar bonus om de kan hitta på något på vår vecka, för då kan vi ha annat planerat. Det har jag talat om för henne, men det mottogs inte särskilt positivt, men det blev lite ordning i alla fall. Undantag görs givetvis vid läkarbesök och viktiga födelsedagar mm, men det vet man ju om i god tid och kan ringa föräldern och diskutera det innan.
Vi tar gemensamt ansvar för alla barnen. Det är aldrig tal om att man "passar" den andres barn, när den är borta. Man tar ju hand om alla barn såklart, för det är så man lever i en familj.
Strumpor verkar vara ett oöverstigligt hinder i alla bonusfamiljer så även i min. Jag KAN inte hålla reda på vems strumpor det är och vem som köpt dem! Det kan vara jag eller biomamman, eller biopappan, eller bonusmamman eller min man.
Vi har löst våra strumpor hemma så att en har intersport-svarta och en har stadium-svarta. De två andra familjerna köper tunna motivsockar eller enfärgade och de kan vi helt enkelt inte hålla reda på, för de ser likadana ut och är i samma storlek. Vad gör det? Skicka inte hit några strumpor ni är rädda om! Låt barnen ha våra strumpor när de kommer hit, så kommer de tillbaka i dem sen! Jag hatar strumpdiskussioner. Jag tycker det är viktigare att diskutera läxor och hur de mår!