• EllaBellaBus

Matt eller blankt kakel till badrummet???

Vi håller på med vårt badrum och snart är det dags för kakel... Vi ska ha vit 25x40 liggande på väggarna. Väggarna i duschen ska kaklas med en platta som är vit 20x20 fast den är delad så att det ser ut som små stavar, "stavarna" ska också vara liggande. Plattorna på golvet kommer att vara matta mörkgråa 30x30. Möblerna är i valnöt... Badrummet är ganska litet, 180 x 240.

Nu till min fråga... Ska vi ha matt eller blankt kakel på väggarna?!? För- och nackdelar? Om man bara kunde bli av med detta beslutsångest...

• Svar på tråden Matt eller blankt kakel till badrummet???
  • Menja

Hej!

Vi har precis äntligen blivit klara med våran badrumsrenovering! Vi valde blanka vita kakelplattor 10*40. Vi valde blankt för att vi tycker det var snyggare än det matta, Och det blev verkligen kanon snyggt!!!!

♥ (¯`°?.¸ ♥Sebastian & Melwin♥¸.?°´¯) ♥
  • tesso77

Vi valde matta plattor i vårat badrum. Mest för att på blanka plattor syns kalkavlagringar tydligt, det lägger sig som en hinna på plattorna och är inte lätt att få bort. På matta plattor syns dom avlagringarna alls....Lycka till!

• Marie IE B

Blanka ! Vi valde mellan blanka och matta när vi gjorde badrummet för 1,5 år sedan och är idag jätteglada för att vi tog klassiska blanka stora 30 x 60 cm. Tror jag hade ångrat mig ganska snabbt om vi valt matta. Vi brukar låna en lägenhet genom jobbet ett par gånger per år och där har de ett relativt nygjort badrum med matt kakel och jag upplever det inte alls som att kalk och annat syns mindre på det, nästan tvärtom faktiskt. Det känns fräschare med blankt, en matt sträv yta känns ju inte "ren" på samma sätt och en fin blank.

• EllaBellaBus

Ojojoj... Vad svårt det är...

Där vi handlar kakel är de inte så värst hjälpsamma, det känns nästan som att de inte har några åsikter/kunskap alls, så där har jag inget att hämta. Ni som har renoverat erat, har ni några bilder att visa?

Jag är faktiskt mer inne på blankt, men är rädd för att det känns för mycket 80-tal eller simhall

• maritmedm

Jag tycker ni ska ha blankt kakel. I vårt badrum är det matt kakel på väggarna och det ser faktiskt ganska skitigt ut, förstår inte hur man kan välja matt kakel på väggarna.

• Jica

Vi har ett "badrum" med blankt och två toaletter med matt....tycker om åda jätte mycket men om man ser det ut städsynpunkt så tycker jag att det matta är lättare att hålla rent, på de blanka så blir det en fläck av minsta vattendroppe...men det är nyggt....bilder finns på hemnet jönköpingslän, vaggeryds kommun sturegatan 40 skillingaryd om du vill se hur det ser ut..

• oxytocin

Vilket ni än väljer blir nog jättefint. Blankt kakel är lättare att hålla rent i alla fall.

• Anksan

enligt vår kakelkille så är blankt jobbigare att hålla rent då smutsen som flera andra här inne säger syns betydligt mer. Så det ser renare ut med matt. Däremot då de matta inte är behandlade på ytan är de lite mer repkänsliga. SÅ komemr du emot med metall så kan det blir små repor. Vilket iofs är lätt fixat med ett fintfint slippapper som du blöter och slipar lite flrsiktigt med så är det som nytt igen.

Själva valde vi matt. Nu har jag inte sett färdiga reslutatet ännu, men tror det blir superfint.

Har vanligt blankt kakel i dena lägenhet vi bor i nu och allvarligt...alla vattendroppar syns och avlagringar. Och inte särskilt läckert.

• oxytocin

Anksan: Det stämmer nog. Det BLIR renare med blankt men det SER renare ut (fast är skitigare) med matt!

Svar på tråden Matt eller blankt kakel till badrummet???