• Johanna35

Tvätta fårskinn?

Nån som vet hur man tvättar alt. fräschar upp en fårfäll?

• Svar på tråden Tvätta fårskinn?
  • marjalena

Jag har tvättat vårat fårskinn i tvättmaskinen på 30 grader med ullshampo istället för tvättmedel. Gick jättebra!

• Johanna35

Tack snälla för tipset!

• Grenna

Är det tvättbart så kör det i tvättmaskin: 30 graders ullprogram med milt tvättmedel, gärna ullschampo. Häng på tork och vänd på det då och då under torktiden så håller det sig mjukt.

Icke-tvättbart: vädra och skaka, mindre fläckar kan man ta bort med lite vatten och olivoljetvål.

• morsa ra

jag brukar ha mitt skinn ute i regnet o sen hänga det på tork

• morsa ra

för att fräscha upp det alltså

• Grenna

Att lägga ut det i snön med ullen nedan och sen skaka funkar också - fast kan väl bli lite svårt den här årstiden...

• saris

Vårt går att tvätta på ullprogram med ullshampo.

• hemmafrun

jag tvättar hästarnas fårskinns saker med lactasyd vål i badkaret och gnuggar sedan piskar/kramar jag det så torrt det går innan jag dropp torkar det.

• samuel05

Föder upp får/lamm och har en del skinn...Så länge de är klippta så kan man tvätta dem som vanligt i 30 på ullprogram med vanligt tvättmedel. Men tänk på att för varje gång man tvättar så förlorar skinnet en del av sin kapacitet att "återhämta sig", 1-2ggr/år är fullt tillräckligt + vädring då och då.

Är skinnet helt oklippt (säljs oftast ej i babybutiker) har ullen lättare för att tova sig och blir inte snygga efter en del tvättar.

Men överlag så tål skinnen mer än vad man tror. Av alla jag har tvättat så har jag inte stött på något problem, har aldrig använt specialschampo...ännu en grej man blir övertygad att köpa som konsument!

• Johanna35
    samuel05 skrev 2008-06-17 21:27:10 följande:
    Föder upp får/lamm och har en del skinn...Så länge de är klippta så kan man tvätta dem som vanligt i 30 på ullprogram med vanligt tvättmedel. Men tänk på att för varje gång man tvättar så förlorar skinnet en del av sin kapacitet att "återhämta sig", 1-2ggr/år är fullt tillräckligt + vädring då och då.Är skinnet helt oklippt (säljs oftast ej i babybutiker) har ullen lättare för att tova sig och blir inte snygga efter en del tvättar.Men överlag så tål skinnen mer än vad man tror. Av alla jag har tvättat så har jag inte stött på något problem, har aldrig använt specialschampo...ännu en grej man blir övertygad att köpa som konsument!
    Ska man ha sköljmedel? Tack för bra tips!
Svar på tråden Tvätta fårskinn?