• Demeter

Hur är det att bo i Bojsenburg, Falun?

Hej!

Jag hoppas att det finns några Falubor här på forumet som kan ge mig råd. Min sambo har fått jobb i Falun, så vi flyttar förmodligen dit med vår dotter kring årsskiftet (vi bor i Uppsala nu).
    Nu håller vi på och kollar upp boende och olika områden i staden och tycker att de radhusliknande tvåvåningshusen i Bojsenburg verkar mysiga.
    Problemet är när jag hört oss för om hur det är att bo i området så har jag fått så skilda svar: allt från att det är mysigt och barnvänligt till att det är rena rama ghettot med mycket stök och bråk. Därför vore det skönt om någon som bor i området kan berätta hur ni tycker att det är att bo där. Finns det något bra dagis i området?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur är det att bo i Bojsenburg, Falun?
  • jajane

Det ser trevligt ut på ytan, tyvärr har det börjat flytta in en hel del missbrukare av droger där. Kan med andra ord hålla med om att det e nog ganska stökigt.

• Demeter

Bra, precis sådant som är bra att veta. Inte så kul att upptäcka det efter att vi flyttat dit med vår lilla dotter...

• Mia med 4 pojkar

Har många vänner som bor där och jag tycker området har blivit mycket lugnare dom sista åren-Nu tycker jag att det är ett riktigt mysigt område och skulle kunna bo där själv så där ser man hur åsikterna kan gå isär :)

• skutten

Skulle inte bosätta mig där. Getto, säger jag bara. Området Jernet har också lite dåligt rykte, men är mkt bättre än Bojsenburg och ligger mera centralt .Elsborg ligger bredvid Jernet och har bra status och rykte, brukar finnas lägenheter att hyra där om man inte vill köpa ett svindyrt hus.

• Demeter

Tack för era svar!
    Det är så svårt med områden som Bojsenburg, för det finns alltid folk som trivs medan andra tycker att det är för stökigt.
    Tror ändå det är bäst att undvika området, men kanske Järnet kan vara något.
    Vi vill inte köpa hus innan vi vet hur vi trivs i staden men tycker att områden som Manhem och Lustigknopp verkar fina och lugna. De ligger dessutom nära min sambos arbetsplats.
    Vet förresten någon om Britsarvet är bra att bo i? Det verkar också bra.

• frítz76

Det finns två sidor av Bojsen, en dålig o en bra vad jag hört från kompisar som bor där. Många missbrukare men även de som bott där halva sitt liv. Är nog som på många platser....det finns olika sorter överallt. Galgberget i falun bodde vi på innan och trivdes helt ok. Mest barnfamiljer.....nära skola o dagis. Ett tips bara

• Lily

Många trivs bra i Britsarvet har jag hört. Vi bodde i Östanfors, ett snäpp närmre centrum än Britsarvet. Där är det gamla mysiga kvarter som avslutas med Kålgårn med park och badplats. Många fina promenadvägar längs Faluån. Elsborg är ju också jättemysigt som någon skrev förut. Jag längtar tillbaka ibland. Jag tror inte på Bojsenburg...Lycka till!

Svar på tråden Hur är det att bo i Bojsenburg, Falun?