• inca

Semester o flytt till pappa...

Sitter just nu i en väldigt jobbig sits... Vi är en styvfamilj som består utav mig(mamma), 13-årig dotter(min sen ett tidigare förhållande),5-årig dotter, pappa/bonuspappa.

Min dotter på 13 år har nu betämmt att hon vill flytta¨till sin pappa som bor 38 mil härifrån... Detta känns jättejobbigt men jag tror samtidigt att det kan vara bra för henne med ett miljöombyte då vi under det senaste halvåret haft det otroligt tufft med henne härhemma... Det är väl hennes bonuspappa som fått tagit det mesta och blivit anklagad för en hel del... Han har dock alltid funnits här för henne till 110% så jag tror inte det är han som är det egentliga problemet. Vi har varit på BUP med henne men kommer ingenstans... Iaf så har vi bestämmt flytt 1 aug och hon börjar i sin nya skola 18:e aug. Dilemmat är det att vi i början på året bokade 2 veckors semester till Turkiet med avresa 14 aug... Nu tycker jag att det är väldigt viktigt att hon är med från början i sin nya skola då hon inte har nån som hon direkt känner där! Vi sa då att vi sskulle avboka vår resa men det betyder att vi förlorar handpenningen på 5000:-... Kan heller inte ändra semester veckor då det redan är insatt vikarier för mig på jobbet... Alla våra vänner tycker att vi ska avboka dotterns resa och åka ändå för att hon har ju själv valt att flytta till sin pappa och att hon då får ta konsekvenserna utav detta och dels för att vår minsta flicka inte ska behöva missa sin semester som hon pratat o längtat efter i månader nu! Jag är tveksam till detta då jag är rädd för att min stora ska känna att det är ett straff för att hon flyttat... Samtidigt så skulle vi verkligen behöva denna resa då vi är oerhört trötta och de senaste månaderna har varit väldigt slitande på vår realtion!

Vill mest höra vad ni har för synpunkter på detta? Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Semester o flytt till pappa...
  • abnocto

Jag hade nog diskuterat saken med dottern och frågat om vi kunde åka utan henne p.g.a skolan, om det gick att avboka en person utan att förlora för mycket. I kompensation skulle jag hitta på något annat med henne speciellt som hon vill göra. Det är viktigt att inte bara "köra över" så hon känner att hon inte betyder något.
    Ibland brukar man kunna flytta en resa en gång utan att förlora något, har ni kollat att ni inte kan det så ni kan tidigarelägga resan.

• inca

Saken är att jag inte kan ändra min semester utan det är de veckorna som gäller... Sen när jag kollade så kunde jag inte hitta en resa för samma pengar om vi inte väljer att åka 1 vecka och då har vi ju ändå"förlorat" de pengarna. Tänkte faktiskt att jag skulle kompensera med ett Guldpass på Liseberg eftersom alla hennes kompisar har det och hon har verkligen bett om att få ett hon oxå men pga resan har jag sagt nej... Är så ledsen just nu för det verkar som att hon går runt och njuter av att läget är som det är här hemma, är snäsig och hånler åt oss när vi ber henne om något (speciellt när min man gör det.)
    Min lilla tös märker ju att det ligger nåt i luften och vi har inte berättat för henne än att hennes älskade storasyster ska flytta, det kommer att bli jättetufft för henne!!! Sen ska vi då behöva säga att det inte blir ngn semester...
    Sen är det ju det att den stora flickan mår inte bra och jag vill inta att hon ska känna att hon inte är lika mycket värd pga att hon flyttar! Jag vet verkligen inte hur vi ska lösa detta! Det känns som att hur vi än gör så blir det inte riktigt bra...

• hymafr

Guldpass verkar väl vara en bra ide´.
    Hon är ju i den mest mutbara åldern.
    Skulle säkert funkat på min dotter.
    Glöm inte att det är hon som vill flytta. Då måste hon ju förstå att det kan bli vissa konsekvenser.

Många styrkekramar till er alla - speciellt till lillasystern - vad jobbigt för henne!

• Catha
    Svar på #3
    Jag håller med i resonemanget om att hon faktiskt tagit beslutet om flytt själv. Jag har själv kört samma resonemang när det gäller mig egen dotter. Även om vi bestämt att vi ska göra något och hon har valt att vara hos sin pappa den tiden och sen börjar "tjaffsa" om det så har jag påpekat att visst, det är synd för henne men hon visste ändå vad som komma skulle och att familjen faktiskt består av fler personer än henne.

Det kan låta hårt men det är ändå så det är. Speciellt får jag den känslan av att du säger att du har känslan av att hon går omkring och njuter av situationen. Hon är ändå såpass gammal att man måste kunna ta konsekvenser av beslut hon själv tar. Hon väljer att flytta, alltså får hon ta konsekvenserna av det, speciellt om ni beställt denna resa innan detta bestämdes.

Vet att det är viktigt att man "är på plats" när skolan börjar, men det är ändå en del barn som inte är det. Vi flyttade i höstas och mina barn började 1 vecka senare än sina klasskompisar och det var helt okej, både för skolan och för mina barn. Hon måste ställa sig frågan att hur viktig är skolstarten kontra utlandsresan. Diskutera med hennes pappa om vad han tycker, ring till den kommande läraren och fråga. Du säger att ni har haft kontakt med BUP, ring och fråga dem, de har ju en relation till er och ditt barn och kan nog ge lite vägledning. Sen är det du som förälder tillsammans med hennes pappa som tar det avgörande beslutet men det är även viktigt att hon är med i beslutsprocessen så att hon inte känner sig överkörd.

Lycka till!
  • MoSv74

Jag förstår dej!
    Min snart 14-åriga dotter flyttade till sin pappa i måndags. Han bor ju iofs bara 9 mil bort men det är jobbigt ändå.

Jag håller med dom andra. Du får väl förklara för henne. Att ni förlora 5000 kr osv....och ett guldpass är ju inte så dumt.=)

Förstår att ditt samvete gnager.....

Hoppas det ordnar sej!

• godisälskaren

Kan hon inte själv få bestämma om hon vill missa lite av skolan och åka med er? Förklara konsekvenserna av att hon åker med er. Håller  med om att det är tufft att inte låta henne följa med. Hon kanske själv väljer att stanna hemma för att kunna "börja om på nytt" i sin nya skola, samt en liten kompensation Flört. Lycka till.

mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
Svar på tråden Semester o flytt till pappa...