Semester o flytt till pappa...
Svar på #3
Jag håller med i resonemanget om att hon faktiskt tagit beslutet om flytt själv. Jag har själv kört samma resonemang när det gäller mig egen dotter. Även om vi bestämt att vi ska göra något och hon har valt att vara hos sin pappa den tiden och sen börjar "tjaffsa" om det så har jag påpekat att visst, det är synd för henne men hon visste ändå vad som komma skulle och att familjen faktiskt består av fler personer än henne.Det kan låta hårt men det är ändå så det är. Speciellt får jag den känslan av att du säger att du har känslan av att hon går omkring och njuter av situationen. Hon är ändå såpass gammal att man måste kunna ta konsekvenser av beslut hon själv tar. Hon väljer att flytta, alltså får hon ta konsekvenserna av det, speciellt om ni beställt denna resa innan detta bestämdes.
Vet att det är viktigt att man "är på plats" när skolan börjar, men det är ändå en del barn som inte är det. Vi flyttade i höstas och mina barn började 1 vecka senare än sina klasskompisar och det var helt okej, både för skolan och för mina barn. Hon måste ställa sig frågan att hur viktig är skolstarten kontra utlandsresan. Diskutera med hennes pappa om vad han tycker, ring till den kommande läraren och fråga. Du säger att ni har haft kontakt med BUP, ring och fråga dem, de har ju en relation till er och ditt barn och kan nog ge lite vägledning. Sen är det du som förälder tillsammans med hennes pappa som tar det avgörande beslutet men det är även viktigt att hon är med i beslutsprocessen så att hon inte känner sig överkörd.
Lycka till!