• Anonym (blää)

mask i magen, HJÄLP!!

Det är bara sååå äckligt! Såg nu på toa varför det killat som fan, de är mask! Skäms som en hund! Måste bli av me de! Hur?! Snälla hjälp mig!

• Svar på tråden mask i magen, HJÄLP!!
  • Beckah82

Receptfri medicin på apoteket. Hela familjen ska avmaskas!

Städa sedan ÖVERALLT noggrant! Byt gärna sängkläder dagligen en tid. Byt handdukar flera gånger om dagen.

Var EXTREMT noggrann med hygienen och tvöätta händerna ofta ofta. Köp gärna hem handsprit också.

Efter ett par veckor ska avmaskningskuren köras igen.

Efter detta ska det vara lugnt.

♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • Anonym

Måste fråga hur man ser att det är mask? Är de stora, många?

• Anonym (blää)

Tack för ditt svar...
    Men jag fick för mig att jag hört att man får max väga 80kg för att ta dom tabletterna... Och kan man äta dem även om man är gravid??? Känner mig såå äcklig!

• Anonym (blää)

jo dom är många, ca 1cm....

• Beckah82

http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=4565&ProductSKU=52072&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo

Vanquin
    50 mg dragerade tabletter, 10 mg/ml oral suspension  

Användarinformation
    Läs noga igenom denna bipacksedel. Den innehåller information som är viktig för dig.
    Detta läkemedel är receptfritt. Vanquin måste trots det användas med försiktighet för att uppnå det bästa resultatet.
    - Spara denna bipacksedel, du kan behöva läsa om den.
    - Vänd dig till din farmaceut om du behöver mera information eller råd.
    - Du måste uppsöka läkare om symptomen försämras eller inte förbättras.

Vad innehåller Vanquin ?
    1 tablett (röd, dragerad tablett) innehåller:
    Verksamt ämne: pyrvin 50 mg (som pyrvinembonat).
    Övriga innehållsämnen: polyvidon, polysorbat 80, mannitol, natriumstärkelseglykolat (Typ A), majsstärkelse, talk, magnesiumstearat, gelatin, sackaros, shellack, vitt vax, natriumbensoat (konserveringsmedel E211), metylparahydroxibensoat (konserveringsmedel E218), propylparahydroxibensoat (konserveringsmedel E216), kalciumkarbonat (färgämne E170), röd järnoxid (färgämne E172).

1 ml suspension (röd, körsbärssmak) innehåller:
    Verksamt ämne: pyrvin 10 mg (som pyrvinembonat).
    Övriga innehållsämnen: sackaros, metylcellulosa, natriumhydroxid, natriumfosfat, propylenglykol, poloxamer 188, sorbitanlaurat, saltsyra, sackarinnatrium, renat vatten, bensoesyra (konserveringsmedel E210), körsbärsarom (smakämne).

Hur verkar Vanquin ?
    Vanquin innehåller ett rött färgämne, pyrvin, som har specifik effekt mot springmask.
    Springmask är vanlig främst i barnfamiljer och sprids ofta till samtliga familjemedlemmar. Den lägger tusentals mikroskopiska ägg utanför tarmöppningen, vilket framkallar klåda. Äggen sprids från människa till människa genom kontakt med smittade föremål eller damm. De kan hålla sig vid liv under 2-3 veckor i t ex bostaden (kläder, mattor, damm) och i husdjurens päls. Äggen följer med inandningsluften in i näsan och munnen och kommer till magen när man sväljer. Från magen kommer äggen till tarmen, där de snabbt utvecklas till nya maskar.

Den verksamma substansen i Vanquin, pyrvin, dödar springmasken och dess larv och avbryter därmed produktionen av de smittsamma äggen. De ägg som redan producerats påverkas inte av pyrvin. För att undvika fortsatt smittspridning rekommenderas att alla i familjen behandlas samtidigt, och att samtliga familjemedlemmar upprepar behandlingen efter 2-3 veckor.

Innehavare av försäljningstillstånd
    Recip AB, Bränningevägen 12, 120 54 Årsta. Tel. 020-35 05 05 (Kundinformation). E-post: info@recip.se.

Vad används Vanquin för?
    Vanquin är ett medel mot springmask.

När ska Vanquin inte användas?
    Använd inte Vanquin om du är överkänslig (allergisk) mot något innehållsämne.

Att tänka på innan och under tiden du använder Vanquin
    Vanquin innehåller sackaros. Om Du inte tål vissa sockerarter, bör Du kontakta din läkare innan Du tar denna medicin. Eftersom du kan ha kvar rester av den orala suspensionen i munnen en stund efter intag, kan sackaros vara skadligt för tänderna.
    Suspensionen innehåller bensoesyra, som kan vara lätt irriterande på hud, ögon och slemhinnor.
    Tabletterna innehåller metylparahydroxibensoat och propylparahydroxibensoat, som kan ge allergisk reaktion (eventuellt fördröjd).
    Det verksamma ämnet i Vanquin är ett kraftigt färgämne och därför färgas avföringen röd av medicinen. Utspilld suspension och eventuella kräkningar ger bestående fläckar på kläder och möbler. För att undvika missfärgning av disk bör dosmåttet sköljas av i vatten.

Förutom behandling med Vanquin är det viktigt att man är extra noggrann med hygienen. Du bör därför följa hygienråden nedan:

1. Tvätta stjärten och angränsande hudområden dagligen med tvål och vatten.
    2. Tvätta händerna ofta. Håll naglarna korta och rena.
    3. Sov i pyjamas eller åtsittande byxor. Byt underkläder och pyjamas dagligen.
    4. Byt och tvätta sängkläderna ofta. Använda kläder bör tvättas samma dag de bytes.
    5. Badkar, badrumsgolv och toalettstol avtvättas dagligen.
    6. Vid klåda kan eventuellt springmasken avlägsnas med öronpinne eller dylikt. Masken gömmer sig gärna i vecken vid tarmöppningen. Tvätta noga efteråt.
    7. Husdjur drabbas ej av springmask, men maskägg kan finnas i pälsen. Tvätta därför hundar och katter oftare än vanligt.

Graviditet
    Inga ogynnsamma effekter på fostret har påvisats.

Amning
    Vanquin går inte över i modersmjölk.
    ♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • Anonym

Det är springmask du fått!
    Inget att skämmas för! Förmodligen är det barnen som dragit med sig det hem från skolan eller dagis.
    Precis som Beckah82 skrev så tar ni en kur av medicinen hela familjen. Gå till apoteket imorgon bitti så får du hjälp. I paketet till medicinen står det mer noggrannt vad du ska göra hemma, tex byta lakan och sängkläder ofta och städa osv.

• Lotta71

Det är luftburet o smittar alltså väldigt lättLedsen, Inte särskilt ovanligt, inte så många som pratar om det bara. Dagis här har haft det 2 ggr i år...

• Anonym (blää)

Tack för era svar!
    Men har det samma verkan om man väger över 80 kg? Jag väger nu ca 95... Är lång så jag "upplevs" inte som överviktig, om det spelar någon roll...
    Vill bara bli av med det, tycker det är SÅ pinsamt!!

• Anonym (blää)

Tror jag ringer vårdcentralen imorgon, men måste man tala om för tanten som svarar varför man vill träffa läkaren??Hört att det finns starkare tabletter som läkaren skriver ut...

• Anonym

Det räcker jättebra med de tabletter som finns att köpa receptfritt, du behöver inte träffa läkaren. Dessutom tycker jag inte att du ska skämmas alls, det är som sagt väldigt vanligt med springmask. Du kan också googla på springmask eller titta i vårdguiden på nätet så får du all nödvändig information.
    Du tar maxdosen av medicinen om du väger mer än 80 kg.

Svar på tråden mask i magen, HJÄLP!!