• Deliverance

Opererat bort tand, nu svullen och har så förbannat ont!

Opererade bort en visdomstand i måndags.
    Till följd av det så har jag blivit så fruktansvärt svullen, har mer eller mindre en flodhästkind extra på ena kinden/sidan av ansiktet ner mot halsen.
    Jag är även så förbannat nedrans ont!
    Har testat med Ipren och Eox, men ingenting hjälper. Det dämpar inte ens lite.
    Jag kan inte äta, dricka, sova, vara vaken utan att det gör så ont att jag har lust att hoppa från balkongen.

Finns det inget jag kan göra för att hjälpa mig själv?
    Det är midsommar i övermorgon och jag är rädd för att jag inte kommer kunna äta midsommarmaten eller ens överhuvudtaget visa mig ute.
    För ja, det är riktigt, riktigt jobbigt att se ut såhär. Knappt kunna prata ordentligt och se ut som en flodhäst. Nej fy!

• Svar på tråden Opererat bort tand, nu svullen och har så förbannat ont!
  • Fröken perfekt

Du kan få starkare tabl av tandläkaren

• Suri

Ring genast din tandläkare!! Något är fel, en inflammation kanske?

• lövet2

Blir det inte bättre till i morgon, så tycker jag du ska visa upp dig för tandläkaren. I bland tillstöter det något, och då blir det inte bättre som det egentligen ska.

• Sciarlotta

det låter inte bra, kontakta din tandläkare.

hum hum humhuumm hum hum humhuumm
  • Ang80

Jag lider med dig. Har också gjort en sådan operation, och det var fruktansvärt. Jag knaprade tabletter som en tok, och känner igen känslan att vilja hoppa från balkongen. Jag vågade inte visa mig ute på ett tag, för det såg ut som om jag blivit misshandlad i ansiktet. Det gör fruktansvärt ont, men ring till stället som utförde operationen och prata med dem. Det kan ju vara så som någon skrev tidigare, att du fått en inflammation med var som gör ont. Jag fick antibiotika utskrivet och det hjälpte en hel del. Lider med dig.

• Deliverance

Tog kontakt med min tandläkare igår, och han sa att jag skulle avvakta tills imorgon.
    Men det hjälper ju inte mig, jag vill bara bli av med smärtan!
    Jag kan ju inte göra något utan att det gör ont.
    Äta, sova, dricka, prata.

Är rädd för att hela midsommarhelgen går åt skogen för att jag inte kan äta/tugga.

Imorse vaknade jag av smärtan, gick in på toa och såg mig i spegeln, sen satt jag bara och grät och grät och grät.
    Jag ser så jävligt ut, och det gör så ont!
    Hur jag ser ut med svullnaden kan jag leva med, men smärtan går bara inte!
    suck

• Jiji
    Deliverance skrev 2008-06-18 13:14:31 följande:
    Tog kontakt med min tandläkare igår, och han sa att jag skulle avvakta tills imorgon.Men det hjälper ju inte mig, jag vill bara bli av med smärtan!Jag kan ju inte göra något utan att det gör ont.Äta, sova, dricka, prata.Är rädd för att hela midsommarhelgen går åt skogen för att jag inte kan äta/tugga.Imorse vaknade jag av smärtan, gick in på toa och såg mig i spegeln, sen satt jag bara och grät och grät och grät.Jag ser så jävligt ut, och det gör så ont!Hur jag ser ut med svullnaden kan jag leva med, men smärtan går bara inte!suck
    Ingen människa ska behöva ha ont, vad är det för läkare som säger så när du har såna besvär??
  • Jiji

ring igen eller kräv att få prata med en annan!

• Ang80

Det där med mat är bara att glömma på ett tag. Jag levde på fil, youghurt och mannagrynsgröt i några veckor efter min operation. Vissa verkar inte ha några problem alls, och en del (som du å jag) får så överj-vligt ont så man tror inte att det är sant. Det beror nog också på hur tanden satt. Men om det blivit var så brukar man känna att det spänner i munnen. När jag ringde tillbaka så frågade de om jag kunde se något var i munnen. Hur skulle jag kunna se det liksom?? Det gick ju inte ens att öppna munnen... Men efter en vecka så kunde jag gapa så pass stort att jag kunde se "hålet", det var som en gul stor bulle där. Alltså, förlåt så mycket för detaljerna. Men då fick jag antibiotika direkt.

• Deliverance

Min lilla mamma har nu ringt tandläkaren igen, och jag får komma till halv fem.
    Får väl se vad han säger.
    Jag är bara ute efter något smärtlindrande, som iaf tar bort lite av smärtan, för dethär går verkligen inte..
    Får väl hoppas att han inte ska in i käften och pilla alltför mycket bara, med tanke på att jag knappt kan gapa.

• Ang80

Det går ju inte att gapa och det måste ju tandläkaren fatta. Hoppas verkligen att du får tabletter som hjälper. Håller tummarna för dig.

• Deliverance

Var hos tandläkaren på eftermiddagen.
    Jag har fått en infektion så jag fick utskrivet penicillin och värktabletter

• Suri
    Deliverance skrev 2008-06-18 21:33:44 följande:
    Var hos tandläkaren på eftermiddagen.Jag har fått en infektion så jag fick utskrivet penicillin och värktabletter
    Skönt!
    Jag vet hur det känns, FY FAAAAN!!!!

Hoppas att det blir bättre snabbt. Värmedyna kan lindra lite. Jag tog en plasthandske och fyllde med hett vatten.
  • silverflame

Usch din stackare!!!!Jag vet precis hur det känns. Hade en elak infektion under två tänder. Det var fullt med var och gas som tröck på tänderna. Gjorde så ont att jag tog en överdos på värktabletter. Fick med pencillin och värktabletter och det blev bättre på en gång! Vad fick du för penicillin?

• Deliverance
    silverflame skrev 2008-06-18 22:04:24 följande:
    Usch din stackare!!!!Jag vet precis hur det känns. Hade en elak infektion under två tänder. Det var fullt med var och gas som tröck på tänderna. Gjorde så ont att jag tog en överdos på värktabletter. Fick med pencillin och värktabletter och det blev bättre på en gång! Vad fick du för penicillin?
    Jag fick Kåvepenin, och diklofenac värktabletter.
    Jag har inte lika ont längre iaf, nu kliar det mest där jag är svullen, men det kanske är bakteriena ivaret?
Svar på tråden Opererat bort tand, nu svullen och har så förbannat ont!