• aguita

Någon som fick överklaga FK:s beslut om vårdbidrag till länsrätten?

Jag har en son på 3 år som föddes med diagnos akondropalsi (dvärgväext). Idag fick jag ett brev från omprövningsenheten i Jönköping där jag hade skickat min begäran om omprövning. De har beslutat att FK: tidigare bedomning att avslå ansökan står kvar.
    Jag funderer på att överklaga besluett hos länsrätten. Någon som har gjort det? Vad har ni fårr för beslut då? Hur skriver man en sådan ansökan?
    Fy, vad trött man blir på FK.
    De skriver själv att vi har mycket mer extra arbete med vår son utöver det normalla men ändå har vi inte rätt till vårdbidrag. De mest frustrerande är att de flesta vi känner som har samma problem har fått vb beviljad.

• Svar på tråden Någon som fick överklaga FK:s beslut om vårdbidrag till länsrätten?
  • Kålrot

Hej!
    Jag har tyvärr inget svar på din fråga, men jag har nyligen skickat in en begäran om omprövning, och tänkte höra hur lång tid det tog innan du fick deras beslut?

Och jag har redan bestämt mig, att om vi får avslag igen så kommer jag överklaga det till läsnrätten. Hur det går till har jag ingen aning om. Men det är nog värt att prova. Då har jag åtminstone gjort vad jag kan, för jag anser att vi har rätt till det.

Finns det någon mer som har begärt omprövning av fk eller överklagat till länsrätten?

• meteon

Hej! Vi fick hjälp att skriva vår överklagan till länsrätten av vår kurator på habiliteringen. Vi skickade in den i slutet på september förra året. Jag ringde igår igen för att höra vad som händer. Nu ligger den hos domaren men han har gått på semester!!!
    Så i bästa fall ska vi få svar i augusti. 11 månader senare alltså...

• pcalma

Jag begärde omprövning av FK efter avslag på VB. Eller rättare sagt så tyckte jag att det var för lågt. Vi fick bara 1/2 för lilla dottern...
    Omprövningen blev det med avslag på och jag överklagade till länsrätten, med stöd av handläggaren på FK som tyckte det var på yok att vi inte fick fullt, men det blev avslag där med. Så 1/2 blev det, o jag orkade inte gå vidare med det...

• pinguuu

Hej på dig!
    Jag har tidigare haft ett helt vårdbidrag men gick över till Assistans istället.
    vände mig till Assistansia som även bidrager med en jurist.
    Från att ha haft vårdbidrag på helt så fick jag 50 timmar assistans.
    Detta överklagade vi i beslutet från Fk till länsrätten och länsrättten gjorde om hela bedömningen och vi fick igenom det.

Har du extra arbete kring ditt barn eftersom du söker vårdbidrag så varför inte ta assistans istället.?????

Frågor?? Skriv gärna i min inbox.Kollar - svarar - varje dag.

Lycka till o KRAM

• ssk student
    pinguuu skrev 2008-07-02 21:55:46 följande:
    Hej på dig!
    Jag har tidigare haft ett helt vårdbidrag men gick över till Assistans istället.
    vände mig till Assistansia som även bidrager med en jurist.
    Från att ha haft vårdbidrag på helt så fick jag 50 timmar assistans.
    Detta överklagade vi i beslutet från Fk till länsrätten och länsrättten gjorde om hela bedömningen och vi fick igenom det.

Har du extra arbete kring ditt barn eftersom du söker vårdbidrag så varför inte ta assistans istället.?????

Frågor?? Skriv gärna i min inbox.Kollar - svarar - varje dag.

Lycka till o KRAM
    Hej. Kan du snälla berätta lite för mig om hur ni gjorde när ni gick över till assistans.? Jag har en dotter på snart 7 år som varit kvar på förskolan i brist på stöd och möjligheter till annan verksamhet. Jag hade för henne 3/4 vårdbidrag fram till vi fick en ny handläggare på FK. Jag överklagade beslutet, eftersom båda habiliterings läkaren, logopeden, psykologen skrev i sina intyg att VB. borde ökas. De sänkte det till halvt, som nu står kvar.

Jag tänker överklaga detta till förvaltningsrätten. Det är nu planerat att min dotter ska börja ordinarie förskoleklass från HT 2012. Skolan ska hitta en personal som ska följa henne under dagarna, båda i klassen samt på fritids. Min erfarenhet säger att skolan inte kommer lyckas hitta kompetent personal, men de kommer lägga ansvaret på någon i personalstyrkan som inte ens önskar uppdraget och som garanterat inte blir en och samma person.

Jag har fullt stöd från habiliteringen. Frågan är bara om de inte är så bra på att skriva sina intyg eftersom de valde att sänka VB. i stället för att öka. Mitt barn har flera olika funktionsnedsättningar, koncentrationssvårigheter, motoriska , tal, och är under ständigt utredning. Habiliteringens psykolog gjorde en begåvningsbedömning nu i våras, där hamnade hon under sträcket.

Jag blir så tacksam om du har lust att skriva till mig om hur ni på bästa sätt fått hjälp!
    SSK-karolinska inst,
  • Jonatan

Hej SSK-student, råkade komma över den här tråden och ser att den är fyra år gammal. Personen du adresserar är säkert lika aktiv fortfarande men för säkerhets skull tänkte jag tipsa om att kontakta ett bolag som har jurister. Assistansia heter numera Humana, där arbetar jag men det finns fler bolag som har det, du hittar en sammanställning på www.assistanskoll.se. En jurist brukar ganska enkelt kunna bedöma om ditt barn har rätt till assistans eller inte. Jag nås på 0704-1056 11.

• ssk student
    Jonatan skrev 2012-06-05 11:29:29 följande:
    Hej SSK-student, råkade komma över den här tråden och ser att den är fyra år gammal. Personen du adresserar är säkert lika aktiv fortfarande men för säkerhets skull tänkte jag tipsa om att kontakta ett bolag som har jurister. Assistansia heter numera Humana, där arbetar jag men det finns fler bolag som har det, du hittar en sammanställning på www.assistanskoll.se. En jurist brukar ganska enkelt kunna bedöma om ditt barn har rätt till assistans eller inte. Jag nås på 0704-1056 11.
    Tack så mycket för din info Jonatan.
    Har faktisk ringt redan, en från Humana kommer hem till oss snart!
    SSK-karolinska inst,
Svar på tråden Någon som fick överklaga FK:s beslut om vårdbidrag till länsrätten?