pinguuu skrev 2008-07-02 21:55:46 följande:
Hej på dig!
Jag har tidigare haft ett helt vårdbidrag men gick över till Assistans istället.
vände mig till Assistansia som även bidrager med en jurist.
Från att ha haft vårdbidrag på helt så fick jag 50 timmar assistans.
Detta överklagade vi i beslutet från Fk till länsrätten och länsrättten gjorde om hela bedömningen och vi fick igenom det.
Har du extra arbete kring ditt barn eftersom du söker vårdbidrag så varför inte ta assistans istället.?????
Frågor?? Skriv gärna i min inbox.Kollar - svarar - varje dag.
Lycka till o KRAM
Hej. Kan du snälla berätta lite för mig om hur ni gjorde när ni gick över till assistans.? Jag har en dotter på snart 7 år som varit kvar på förskolan i brist på stöd och möjligheter till annan verksamhet. Jag hade för henne 3/4 vårdbidrag fram till vi fick en ny handläggare på FK. Jag överklagade beslutet, eftersom båda habiliterings läkaren, logopeden, psykologen skrev i sina intyg att VB. borde ökas. De sänkte det till halvt, som nu står kvar.
Jag tänker överklaga detta till förvaltningsrätten. Det är nu planerat att min dotter ska börja ordinarie förskoleklass från HT 2012. Skolan ska hitta en personal som ska följa henne under dagarna, båda i klassen samt på fritids. Min erfarenhet säger att skolan inte kommer lyckas hitta kompetent personal, men de kommer lägga ansvaret på någon i personalstyrkan som inte ens önskar uppdraget och som garanterat inte blir en och samma person.
Jag har fullt stöd från habiliteringen. Frågan är bara om de inte är så bra på att skriva sina intyg eftersom de valde att sänka VB. i stället för att öka. Mitt barn har flera olika funktionsnedsättningar, koncentrationssvårigheter, motoriska , tal, och är under ständigt utredning. Habiliteringens psykolog gjorde en begåvningsbedömning nu i våras, där hamnade hon under sträcket.
Jag blir så tacksam om du har lust att skriva till mig om hur ni på bästa sätt fått hjälp!