• Honney

njurbäckeninflammation.......nån mer som drabbats?

Vår lilla dotter på snart 10 månader har haft njurbäckeninflammation för ett tag sen som resulterade i att hon fått nedsatt funktion på ena njuren. Detta leder till en massa kontroller och fortfarande vet vi inte om hon kommer bli helt återställd....
    Upplever detta som jättejobbigt och undrar om det finns flera vars barn haft / har samma.....

Hade varit skönt att få prata lite!
    Kram

• Svar på tråden njurbäckeninflammation.......nån mer som drabbats?
  • NornaB

Min yngsta son hade njubäckneinflammation när han va 3 månader.  Han fick det pga av att han hade en uretra valvel. (Hinder i urinröret.)  det åtgärdades med operation när han var 4 o 5 månader gammal. Han hade kateter i 2 veckor efter sista op. Han har nedsatt funktion på båda njurarna. han har 30% på höger och 70% på vänster. Nu gör vi ultrajlud 1ggr per år Mag-3 röntgen 1ggrper år och miktionstest 2 ggr per år. Annars är han som vilket barn som helst. Man klarar sig rätt bra på nedsatt funktion, så länge den inte är allt för hög. Och har man en njure som har full funktion ska det inte va nån fara Som jag har förståt det ialla fall. Och lägger man ihopa funktionen på Max njurar så har han ju en bra  

*rasmus*isac*max*
  • trollmossan

Har en dotter på 6 månader som hade njurbäckeninflammation när hon var 3 månader. Hon var riktigt dålig och vi låg inlagda en vecka. Fick därefter konstaterat att hon har reflux på ena sidan (urinen går tillbaka upp till njurarna). Efter detta har hon troligtvis haft en till njurbäckeninflammation och några urinvägsinfektioner.
    Är självklart orolig för hennes njurar och vill kolla om de tagit skada, men läkarna tycker inte det är någon bråtska
    Hur kollar man om njurarna har nedsatt funktion? Är det röntgen, ultraljud eller något annat test?

• NornaB

Vi har kollat det genom MAG-3 röntgen. Man sprutar in en liten dos radioaktivt ämne i blodet sen ska dom ligga still ovanför en kamera i ca 20-30 minuter. Inte kul med en liten!

*rasmus*isac*max*
  • Honney

Tack för era svar!
    Vår Julia hade urinvägsinfektion som ledde till att hennes ena njure har nedsatt funktion. Hon har 67% på ena och 33% på den andra. Vi hoppas inte på fler infektioner nu som kan försämra den njuren ännu mer.....

Första gången låg vi inlagda oxå en vecka. Då gjordes ultraljud och hjärt och lungröntgen. Man gjorde även DMSA-scintigrafi( man för in en plastkanyl i blodbanan och sprutar in ett spårämne som ska avfärga sig i njurarna. Man kollar sedan av med gammakamera om njurar har drabbats) Nu ska vi tillbax nästa månad och göra en blåsröntgen, även kallas MUC. man för då in en tunn slang i urinröretoch sprutar in en kontrastvätska för att se om hon lider av reflux.
    Reflux är när urinet går "bakåt" mot njurarna istället för ner i urinblåsan.

Usch det e så jobbigt med alla dessa provtagningar och undersökningar. Skulle önska att det var jag istället för henne!

Kram

• Anna Panna

Hej alla!
    Här har ni en bra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m32842067.html
    I den tråden "hänger" mammor till barn med bl a reflux i urinvägarna. Här finns mycket mammakunskap och erfarenheter. Ställer man en fråga så får man ofta bra svar.
    Själv har jag en Andreas, 4 år, han har haft flertalet njurbäckeninflammationer med resultat att båda njurarna nu har skador MEN funktionen är tack och lov bra fortfarande. Vi har varit på mängder av undersökningar och har precis haft ett tufft halvår då han fick en jätteful infektion i höstas i bägge njurarna som då gav den tidigare friska vä njuren skador. Hö njure är såpass dålig att det disk att op bort den, vi väntar på svar ang det. Han står fortf på profylax, har gjort utsättningsförsök 2 gånger men fått infektioner så nu står han åter igen på profylax till någon form av åtgärd.
    För tillfället så har jag idag hämtat han tidigare från dagis p g a feber och ont i magen, får se hur det utvecklar sig, tror att det är en förkylning men tiden får utvisa...
    Jag svarar gärna på frågor här i denna tråd men vill samtidigt rek ovanstående länk. Jag ska läsa igenom er tråd senare idag och kanske återkommer med lite svar.
    Kramar från Västkusten

• Anna Panna

Hej igen!
    Jag har fått lära mig att DMSA samt MAG-3 visar på sidofördelningen av funktionen samt på ärrbildningar. När man har typ 30-70% så står njurarna för 30 resp 70% var av funktionen. Den totala funktionen mäts med s k crom-clearence och visar då hur många ml/min (tror det var minut och inte sekund?) som njurarna renar blodet.
    För Andreas del så har han sidofördelning 90 - 10% av hans totala funktion men av den totala funktionen som har ett normalvärde på 90-100 ml/min så ligger Andreas på 93. Hans vä njure som var frisk tills i höstas har blivit ordentligt kompensatoriskt större eftersom den i stort sett har skött "hela" jobbet själv under nästan 4 år. Njurarna är på det viset, att har du en sjuk njure och en frisk så blir den friska större och "bättre".
    Så barnen behöver inte ha nedsatt funktion "bara" för att sidofördelningen är rubbad, normala, friska njurar står för 50 - 50% var.
    Hoppas jag har förklarat rätt.
    För vår del har vi varit glada att vä njure varit frisk då vi fått besked om att en frisk njure klarar jobbet galant, självklart jobbigt med besked om skador på den oxå men den totala funktionen är ju fortfarande ok. Vi har känt hela tiden att mer infektioner på den högra, redan illa skadade, lilla njuren inte har gjort något bara vänster klarar sig......
    Honney: Jag håller med dig, tänk om man kunde byta med sitt barn och själv utsättas för alla prover och undersökningar, jag hade inte tvekat en sekund.
    Sköt om er!

• Honney

Tusen tack för alla ingående svar!!!!!!
    Det blir så mycket och förvirrande när man precis varit hos läkaren och fått allt förklarat för en. Nu har jag lite mer vetskap om hur allt är. jag kan ju säga att era förklaringar är mycket mer pedagogiska än vad läkarens är!

Än en gång TACK!
    Anna Panna: jag ska kolla den tråden du tipsar om med en gång!

Många många kramar från Dalarö!

Svar på tråden njurbäckeninflammation.......nån mer som drabbats?