Hej igen!
Jag har fått lära mig att DMSA samt MAG-3 visar på sidofördelningen av funktionen samt på ärrbildningar. När man har typ 30-70% så står njurarna för 30 resp 70% var av funktionen. Den totala funktionen mäts med s k crom-clearence och visar då hur många ml/min (tror det var minut och inte sekund?) som njurarna renar blodet.
För Andreas del så har han sidofördelning 90 - 10% av hans totala funktion men av den totala funktionen som har ett normalvärde på 90-100 ml/min så ligger Andreas på 93. Hans vä njure som var frisk tills i höstas har blivit ordentligt kompensatoriskt större eftersom den i stort sett har skött "hela" jobbet själv under nästan 4 år. Njurarna är på det viset, att har du en sjuk njure och en frisk så blir den friska större och "bättre".
Så barnen behöver inte ha nedsatt funktion "bara" för att sidofördelningen är rubbad, normala, friska njurar står för 50 - 50% var.
Hoppas jag har förklarat rätt.
För vår del har vi varit glada att vä njure varit frisk då vi fått besked om att en frisk njure klarar jobbet galant, självklart jobbigt med besked om skador på den oxå men den totala funktionen är ju fortfarande ok. Vi har känt hela tiden att mer infektioner på den högra, redan illa skadade, lilla njuren inte har gjort något bara vänster klarar sig......
Honney: Jag håller med dig, tänk om man kunde byta med sitt barn och själv utsättas för alla prover och undersökningar, jag hade inte tvekat en sekund.
Sköt om er!