• leolina

*jag håller påatt ta bort ogräs i gruset.

jag håller påatt ta bort ogräs i gruset.Eftersom vi ska lägga på nyt grus måste man väl ta bort ogräset?har hällt på nått medel med ättika i men det räckte inte på långa vägar.Det är inte bara LITE ogräs,det hat växt ut som en gräsmatta på båda sidor o telefonstolparna.Hade tänkt hälla ren ättika,går e det?Eftersom vi ändå ska ha nytt grus sen.Disel kanske?Hjälp mig!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-06-09 08:35:37:
    ja som sagt för hand går knappt,då måste man va stark som en oxe.det finns knappt nå grus nu så gräset sitter som bara den!
    ska man köpa ättikan på granngården,är den billigast där?är det ren ättika?Vad händer om jag låter gräset ligga kvar när den nya gruset kommer,blir det ännu svårare då?usch vad jobbigt.....

• Svar på tråden *jag håller påatt ta bort ogräs i gruset.
  • WinterMoth

Finns medel mot ogräs att inhandla i butiken, diesel är inte alls bra att få ner i marken.

• snysop

Tror att man brukar bränna bort ogräs om man har plattor i trädgården... Har för mig att det finns små gasolbrännare för trädgårsbruk. Bäst är nog att kolla med någon trädgårdsaffär typ Granngården eller så...

• uniMog

Ogräsättika!!! Spruta på rikligt på förmiddagen en solig dag. De dör som... ja.. de dör

Bränna funkar också men då måste du bränna länge på samma ställe för att få bort rötterna.

• uniMog

Diesel är verkligen verkligen inte nyttigt.. en enda droppe kan förorena dricksvattnet i området!

• Ghost

använd en ogräs raka/järn. Ser ut som en stigbygel (iaf den jag har) och men drar- den under översta gruslagret och den drar med sig ogräset och skär av maskrosrötterna. Gammal beprövad metod som man dock måste göra lite då o då. Gruslagret bör inte vara för tunt då växer det fast mycket mer än om det är några cm tjockt lager.
    Lycka till

• ebben

ogräsättika o bränna funkar ej.o inte de flesta andra medel i butiker.tyvärr!
    det bästa är att plocka o försöka gräva med rötter!

• uniMog

Ebben, det funkar jättebra hemma hos oss. Beror kanske på ogräset? Vårt dör efter en timme i solen med ättika på.

• Annis76

Det låter inge vidare det där med att hälla på massa grejer på ogräset. Det hjälper dessutom bara tillfälligt. Det bästa är nog endå att lägga en täckduk under gruset. Det stoppar ogräset men regnvattnet kan ta sej igenom.
    Lägger du på nytt grus utan att göra något alls kommer det garanterat snart vara lika fullt med ogräs i gruset som nu om ett litet tag, om inte värre.

• Champagne

roundup är mitt bidrag till ogräskriget

har sprutat på mina plattgångar, och det är väldigt effektivt! Tar två veckor, sen är det dött.

OBS! Gör det inte när det blåser, det gjorde jag... och det stänkte på gräsmattan...

• Julienne

Snälla, häll inte ut bensin eller diesel i naturen. Det är otroligt miljöfarligt!

Det bästa är nog att försöka rycka upp med rötterna är jag rädd. En ogräsraka som tidigare nämnts är ganska effektiv. Man kan sen också hälla ut grovkornigt salt där man inte vill att ogräset ska växa. Salt är ett naturligt material som ogräset inte gillar.

• MammaFia

Jag röstar för Roundup jag med.

• Annis76

Hjälp! Jag är förskräckt över va många det är som föreslår rent livsfarliga saker som leolina ska hälla på. Roundup! Bensin, diesel, det är ju giftigare än giftigast!!! Hur kortsiktigt får man tänka! Visst, ogräset försvinner säkert + det rena vattnet i marken, andra ickeogräs, småkryp, fåglar osv...
    Antar att ni som föreslagit det inte källsorterar, handlar ekologiskt eller bryr er särskilt mycket om djur och natur.
    Var och en får givetvis tycka som den vill men vi bor på samma jord.

• lhs73

ättika kan funka men inte på stora områden

jag håller med Annis76
    gräv en 2-3 dm djupt, lägg på täckduk, fyll på med grus
    börja gärna med 1 dm av ett finare grus, vet inte vad det kallas/heter men det blir som grov cement efter regn
    OBS inte lika hårt som cement det går att gräva i till skillnad från cement + att regnvattnet även tar sig igenom detta grus tillskillnad emot cement
    häll sedan på det grus ni ska ha

lycka till !!!

Svar på tråden *jag håller påatt ta bort ogräs i gruset.