Inlägg från: Halal |Visa alla inlägg
  • Halal

Varför äter vi muslimer inte gris?

GashH

Vilken bra fråga! Har själv inte funderat mycket över den, utan för min del är det så att jag har full tillit till Allah när Han förbjuder ätande av det i samma utsträckning som Han påbjuder bön. Han vill vårt bästa.

Krabbolina

'praktiska saken är väl även den att kvinnan anses vara oren när hon har mens. Mensskydden var ju inte så bra förr.'

Nej kvinnan ses inte som oren varken vid mens eller annars. Utan vid mens anses hon 'ha smärtor' tror jag är den rätta översättningen. Och är undantagen från att be bland annat.

• Halal

Lilith74

'Halal och ni andra muslimer, koranen förbjuder väl kött från alla fyrfota djur i en vers... Hur hanterar ni det?'

Nu vet inte jag vilken vers du tänker på? Vad jag kan påminna mig finns det ingen vers som talar om alla fyrfota djur... däremot kött från döda djur, blodmat.

• Halal

Lilith74

'Jag har själv fött upp grisar, därav mitt engagemang i denna tråd. De äter INTE sitt eget bajs!'

Vad gör de med sina trynen? Bara bökar runt i marken? Varför gör de så? Ingen grisexpert som du hör.

• Halal

Lilith74

'Kan man inte resonera praktiskt istället för att prata om att grisar är straffade människor och att grisar äter bajs? Det blir så oseriöst direkt när man diskuterar med religiösa, det är lite synd och skrämmer nog bort många.'

Jag tror det beror på att man försöker att hitta fram till ett resonemang som de som inte är religiösa kan hänga med på. Säger man 'Allah har förbjudit det' så kan det låta helt tokigt för andra. Medan det räcker långt för den troende.

Så det är nog därför du får en del olika funderingar runt sakfrågan.

• Halal

Lilith74

Ok tack för förklaringen.

Jag med! Heja Sverige!

• Halal

AngelX

##Griskött äter inte muslimer men muslimer äter geleråttor....
    Konstigt tycker jag eftersom geleråttor är gjort av gelantin som kommer från grisen - mycket konstigt.....##

Nu ska du inte dra alla över en kam. Tro mig vi är många som lusläser innehållsförteckningar för att veta vad som ska med till kassan. Och vi är inte de enda heller. Så här ser du då ingen geleråtta åka in i munnen i alla fall.

• Halal

MsBeauty

Hehe kul med fel bokstav.

(Försöker citera men det funkar inge bra...)

• Halal

Angelx

##Drar inte alla över en kam men jag berättar bara vad man ser ute i affärerna, tråkigt när en del muslimer är så in i bomben antigriskött men kan stå och smaska i sig gele godis.
    Kanske ännu en sak som inte en del muslimer bryr sig om vad vet jag??##

Det är jättebra att inte dra alla över en kam.
    Ja varför dom gör det kan man undra, vet dom inte att det finns godis som innehåller otillåtna medel? Eller bryr dom sig inte? Eller tar dom till sig en del av vad Islam säger och bortser från annat? Vet ju bara dom själva.

• Halal

Lejonberg

##Så om gris inte är nyttigt för en hund, varför skulle det inte vara frivilligt för en människa att avstå?##

Det är ju en väldigt bra fråga! Ännu en orsak att avstå från att äta just kött från gris.

Svar på tråden Varför äter vi muslimer inte gris?