• Bejb

Ska man undvika doftoljor???

Hej!
    Vet ngn om gravida ska se upp med doftoljor, och eteriska oljor? Vilka då i så fall?
    Har hört detta men minns inte vad/ vilka det gällde, eller varför.

• Svar på tråden Ska man undvika doftoljor???
  • MalinI

Jag köpte ett fotbad med div oljor på när jag väntade sonen. Det stod att man itne skulle använda dessa när man var gravid. Vet inte varför. Vet inte heller vilken sorts oljor det var. De har tagit slut.

• petrusjka

Hej du, läser i en gammal artikel från Aftonbladet om vilka oljor man ska undvika som gravid, www.aftonbladet.se/halsa/0001/29/giftig.html

Kan stimulera livmodern och bör undvikas helt om du är gravid: basilikum, kanelblad, citronella, muskatellsalvia, kryddnejlika, isop, enbär, mejram, myrra, salvia, dragon, ros, timjan, rosmarin och söt fänkål.

• Åsa

Salvia, ceder och kanel ska man undvika vid graviditet enligt vad jag sett. Det finns säkert fler också. Men det ges olika bud från olika håll, aromaterapi är ju trots allt inte vetenskapligt utvärderat idag. I medicinsk press verkar det inte finnas klara resultat gällande risker vid graviditet även om man tittat på om aromaterapi ger risk för missfall. Det vore ju inte precis etiskt att sätta igång en stor studie i ämnet med kontrollgrupper med och utan eteriska oljor :) . Däremot finns det en del studier om hur aromaterapi kan användas vid förlossningar.

• Muminlina

Jag köpte igår ett gäng olika eteriska oljor, och läste sedan om dem hemma. Då stod det att man inte skulle använda citrongräs om man var eller ville bli gravid! Den påverkar nämligen hormonerna.

Nu undrar jag - är det någon som vet om det finns nån olja som kan hjälpa till att bli gravid? Å då menar jag inte lustförhöjande så att man har mer sex ;)

Kram kram

• Bejb

Tack för svaren! Men hur är det med att äta alla dessa? *skrattar* Ja inte oljorna förstås utan själva örterna som de är? Vet någon?

• Mums

Alltså, några av örterna som nämns ovan är gamla husmorskurer för att framkalla missfall, MEN det ska MYCKET ätande till innan det påverkar. Som jag har förstått det. Krydda maten med basilika ska vara helt åkej.

(Minns ni "parsley sage rosemary and thyme", Scarborough fair-textraden. Dolt budskap.)

• Nickan

Hej!
    Jag arbetar som aromaterapeut och vill gärna dela med mig av mina kunskaper när det gäller eteriska oljor och graviditet.
    Vad gäller syntetiska doftoljor så tror jag inte att det är någon fara. Men när det gäller eteriska oljor bör man vara försiktig, för det är riktigt kraftfulla saker. Jag undviker alla ört- och kryddoljor samt ros och jasmin. Ros sägs vara ok efter tredje månaden, men jag har inte viljat använda den ännu ändå eftersom den är så enormt kraftfull.
    Ätande av dessa örter och kryddor bör absolut vara ok eftersom den eteriska oljan i dessa är så lågt koncentrerad. (Fast jag dricker inte så mycket timjante som jag tidigare gjort. Men det får stå för mig.)

När det gäller förslossningen är det dags att plocka fram sin jasmin och muskatellsalvia! Det tänker iaf jag göra, eftersom det hjälper till och påskyndar förlossningsarbetet.

Vill man bli gravid är det jasmin som gäller! Men använd den inte under själva graviditeten.

Något som är värt att påpeka är att det gäller att ha respekt för oljornas verkan, även om man inte tror på det rent vetenskapligt, för använder man dem fel - överdoserar - kan de ha en starkt negativ effekt och t. om vara farliga. Så skaffa kunskap om de oljor ni använder!

stora väldoftande kramar
    Nickan i v25

Svar på tråden Ska man undvika doftoljor???