• JosephineS

Tips på pyssel man kan göra medans man väntar på bebisen..

Jag är helt ny på den här fronten, alltså pysselfronten, men jag insåg hur mysigt det skulle vart om man gjorde sin egen vagnleksak eller virkade sin egen filt till vagnen.
    Jag har redan tvingat en kompis till mig att lära mig att virka men har någon inspiration eller förslag på vagnleksaker, fina lapptäcken, mobiler osv så är jag väldigt sugen på att se bilder på era kreationer

Jag har 20 långa veckor framför mig som måste fyllas med något mysigt och rogivande.. hjälp mig få inspiration.
    Kram

• Svar på tråden Tips på pyssel man kan göra medans man väntar på bebisen..
  • Lena

En praktisk sak kan vara att göra tvättlappar av handdukar som börjar bli missfärgade eller slitna. Känns miljövänligt och bra.

• Norrskenet

Efter att jag märkt hur bebisen mest var intresserad av den där tvättlappen på alla mjukisleksaker, så sydde jag en liten boll med tvättlappar! Av tyger i olika roliga färger, klippte bort tvättlappar från diverse leksaker o sydde fast i sömmarna, satte in ett par bjällror i bollen, fyllde den med vadd. En väldigt populär leksak blev det!

Sydde också alla sängkläder till spjälsängen själv. Det är nämligen väldigt dyrt att köpa lakan, påslakan o örngott o det går att hitta väldigt fina tyger som man kan sy själv av. Dessutom behöver man ju inte så mycket tyg, så det blir inte så dyrt även om man tar ett dyrare tyg, men oftast köpte jag billiga stuvbitar o sydde av. Ibland sydde jag dit spets o dylikt för att göra det extra fint!

Gjorde också en mobil av billiga små mjukisleksaker från IKEA att hänga ovanför skötbordet.

Sydde också en förvaringsgrej till skötbordet att hänga på väggen. Ett fyrkantigt tyg som jag sydde fast fickor på att kunna ha i blöjor, salvor mm.

Har tyvärr inga bilder o allt är nerpackat på vinden ännu, men ska ner senare i år då en ny bebis är på G. Lycka till med allt pysslande!

• JosephineS

sagofe - härlig filt.. jag ska köpa garn imorgon

• Sagofe
    JosephineS skrev 2008-06-18 21:45:10 följande:
    sagofe - härlig filt.. jag ska köpa garn imorgon
    Akta dig, det är beroendeframkallande!
    Kan tipsa om att sy ihop några rutor då och då innan du är klar med alla också. Gjorde en sån filt (i andra färger dock) till min son när jag väntade honom och sydde inte ihop något förrän allt var klart, och då blev det extremt tradigt.
    Nu virkar jag 14 rutor, syr dem till en remsa, 14 rutor, syr ihop osv. Det känns mycket enklare
  • Norrskenet

Sagofe: Oh, vad fint det var! Och vilka härliga färger! Tror jag också blir inspirerad att virka en sån!

• Lena

Med tvättlappar menar jag förövrigt inte tvättråd utan sådana man blöter och torkar rent barnet med.

• Sagofe
    Norrskenet skrev 2008-06-18 21:49:37 följande:
    Sagofe: Oh, vad fint det var! Och vilka härliga färger! Tror jag också blir inspirerad att virka en sån!
    Tack!
    På tal om det, hur gjorde du mobilen du hade över skötbordet?
  • Lindex

Jag har sytt en amningskudde, sängmobil, broderat 2 haklappar och målat burkar som förvaring till skötbordet. Finns bilder i mitt galleri. Skrattande

• JosephineS

sweeti - Guud vilken fin mobil du har sytt.. massa fina saker du har gjort..! Nu blir jag inspirerad

Svar på tråden Tips på pyssel man kan göra medans man väntar på bebisen..