• lycklig skorpion

Utskriven frân försäkringskassan...vârd i Sverige?

Jag har precis fâtt besked om att jag har blivit utskriven frân försäkringskassan. Har bott utomlands nâgra âr nu sâ det var väl inte mer än rätt....
    Iallafall sâ ska jag hem till Sverige pâ semester nu i augusti med min son som ocksâ är svensk medborgare och jag oroar mig för vad som händer om nâgon av oss blir sjuka medan vi är i Sverige. Jag har förstâtt att man har rätt till nâgon slags akut sjukvârd men att det inte alltid är sâ lätt i praktiken.
    Är det nâgon utlandssvensk som har râkat ut för sjukdom i Sverige och hur gick det för er?
    Har ni nâgot tips eller râd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-19 02:30
    Ska kanske tillägga att jag bor i Sydamerika. Alltsâ inte i ett EU-land.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-19 02:31
    Och betalar inte nâgon som helst skatt i Sverige.

• Svar på tråden Utskriven frân försäkringskassan...vârd i Sverige?
  • WhiskeyRiver

Är själv utskriven från Sverige, men har ändå alltid kunnat tillämpa svensk tand- och sjukvård. Jag talar givetvis om att jag är expat och att jag är utskriven från Sverige och resultatet har hittills varit att jag fått betala en marginellt högre taxa.

Att jag fortfarande får tillgång till skattebetalarnas resurser kan kanske bero på att jag fortfarande betalar ganska mycket skatt i Sverige (fastighetsskatt, skatt på hyresintäkter samt aktie- och skogsskatt vid försäljning). Är också bosatt i ett EU-land, vilket jag TROR innebär att du faktiskt har laglig rätt till likvärdig vård som det aktuella landets medborgare.

(Skall dock påpeka att jag inte är 100% säker då jag sedan flytt haft privat vård via jobbet.)

MEN du ser väl ändå till att ha en ordentlig reseförsäkring? Kostar ju inte mycket och du slipper oroa dig..

• rasajj

Du har ratt till akutvard pa akutmottagningen, det kan de inte neka dig. Allt annat far du betala den verkliga kostnade for, om du nu inte har reseforsakring som tar over

It takes both sunshine and rain to make a rainbow.
  • lycklig skorpion

Usch sâ surt att bli utskriven precis före en hemresa. Ska jag verkligen behöva betala en reseförsäkring. Det behöver jag väl inte om jag nu har rätt till akutsjukvârd?
    Saarg: Har du själv varit med om att behöva uppsöka akutsjukvârd? Betalar man precis lika mycket som alla andra eller mer?

• rasajj
    lycklig skorpion skrev 2008-06-19 02:33:54 följande:
    Usch sâ surt att bli utskriven precis före en hemresa. Ska jag verkligen behöva betala en reseförsäkring. Det behöver jag väl inte om jag nu har rätt till akutsjukvârd?Saarg: Har du själv varit med om att behöva uppsöka akutsjukvârd? Betalar man precis lika mycket som alla andra eller mer?
    Nej, jag har inte behovt soka vard nar jag varit i Sverige sedan jag blev utskriven.. Har ingen aning om vad kalaset skulle kunna kosta..
    It takes both sunshine and rain to make a rainbow.
  • lindalag

När vi var hemma i vintras fick vi söka akutvård för vår dotter, det besöket skulle ha kostat runt 3000 kr. Men vi kom undan det på något sätt, fråga mig inte hur...
    Sjukvård för barn är väl gratis i Sverige, för vuxna (som normalt betalar) kanske kostnaden är en annan?

Elin - världens vackraste
  • lycklig skorpion

lindalag: Frâgade de er om ni var bosatta i Sverige eller? Hur vet du att det skulle ha kostat 3000 kr, sa de att ni skulle betala det men ângrade sig sedan?
    Tycker du att vi borde ha reseförsäkring för att försäkra sig om att fâ vârd?

• anneliesb

Det kostar ca 2500-3000kr att upsöka akuten vet jag iaf..

• lycklig skorpion

anneliesb: Hur vet du det? Och för vem kostar det?
    Har förresten hittat ett dokument pâ landstingsförbundets hemsida där det stâr att utlandssvenskar har rätt till akutsjukvârd och betalar dâ lika mycket som boende i det landstinget. Och det var ju det jag ville veta. Därför blir jag lite orolig när jag hör att en del fâr betala 3000kr! Vilka är det som mâste betala det om alla svenska medborgare har rätt till akutsjukvârd??

• anneliesb

De som kommer från utlandet, en som stod före mej i akuten kön förra ggn jag var där. Men jag vet inte vilket land osv.

Svar på tråden Utskriven frân försäkringskassan...vârd i Sverige?