• sunmaid

Mopedhjälm till barn?

Hej!

Jag har köpt mig en eu-moppe och skulle behöva en hjälm till min 4-åring. Har ringt runt till ca 7 mc affärer men dom har bara cross hjälmar till barn.

Någon som vet vart jag kan köpa en? Och ungefär vilken storlek en 4-åring med normalstort huvud kan tänkas ha?

Är det barnstol bakpå moppen som gäller för en 4-åring eller får man ha dem framför sig? Känns som man har mer koll om han sitter/står framför mig...

Och från vilken ålder får man börja skjutsa barn?

Tacksam för svar =)

• Svar på tråden Mopedhjälm till barn?
  • lillamye

hej
    jag har en 5åring och hon åker bak hon kan hålla i sig men kör aldrig mer än 30 med henne.

angående hjälm
    kolla på www.mopedbutik.se är har dom små hjälmar + att du kan ta bort hakskyddet

• MrsQ

Oj detta var jag oxå intresserad av. Ska köpa moppe för att skjutsa sonen till dagis på morronen. Och undrar lite oxå hur ni gjort med stol bak? Går det på en scooter?

Sen hjälm, var finnes det?! 

• lillamye
    MrsQ skrev 2008-07-10 18:33:55 följande:
    Oj detta var jag oxå intresserad av. Ska köpa moppe för att skjutsa sonen till dagis på morronen. Och undrar lite oxå hur ni gjort med stol bak? Går det på en scooter?Sen hjälm, var finnes det?! 
    kolla adreesen ovan där finns hjälmar på min eu går det ej fästa cykelsita pga av benen på själva stolen ska försöka skära till den

men min 2,5åring bruka sitta i knä och sedan har jag rep som jag binder fast henne i runt mig sedan kör vi max 20km/h
  • lillamye

sedan finns det speciella sitsar till scooter från ca 3år

• MrsQ
    lillamye skrev 2008-07-10 18:37:37 följande:
    sedan finns det speciella sitsar till scooter från ca 3år
    WOW!! Finns det Fasiken va bra. Vet du nån länk!! (är lite lat o trött nu )
  • sunmaid

TACK för svaren =)

Jag var inne i en mc-affär och frågade. Och innan de är typ 4 år ska de inte ha mc-hjälm för de är för tunga för deras nacke så det är farligare att krocka med sådan hjälm än med cykel hjälm sa han. Nu är ju sonen 4-år så vi köpte en mc-hjälm för det känns så där att själv komma med en medan han var en vanlig...
    Vi köpte även en sela som jag ska ha runt mig och sedan runt honom ifall han skulle glida av.

Tänkte att sen när dottern är lite större så kan en sitta framför och en bakom om man har två selar. Vi har bra en jätte kort sträcka till dagis och jag kör super sakta!!

Hur gammal tror ni man behöver vara för att kunna åka med och är det bäst att sitta bakom eller framför?

• MrsQ
    sunmaid skrev 2008-07-10 22:10:35 följande:
    TACK för svaren =)Jag var inne i en mc-affär och frågade. Och innan de är typ 4 år ska de inte ha mc-hjälm för de är för tunga för deras nacke så det är farligare att krocka med sådan hjälm än med cykel hjälm sa han. Nu är ju sonen 4-år så vi köpte en mc-hjälm för det känns så där att själv komma med en medan han var en vanlig...Vi köpte även en sela som jag ska ha runt mig och sedan runt honom ifall han skulle glida av.Tänkte att sen när dottern är lite större så kan en sitta framför och en bakom om man har två selar. Vi har bra en jätte kort sträcka till dagis och jag kör super sakta!!Hur gammal tror ni man behöver vara för att kunna åka med och är det bäst att sitta bakom eller framför?
    Jag hänger med igen. Dessa frågor är intressanta

Min son är 3 år o 5 mån. Och jag vet inte om jag ska ha han fram eller bak.

sunmaid;;; Hur ser selen ut som du köpte???
  • lillamye
    sunmaid skrev 2008-07-10 22:10:35 följande:
    TACK för svaren =)Jag var inne i en mc-affär och frågade. Och innan de är typ 4 år ska de inte ha mc-hjälm för de är för tunga för deras nacke så det är farligare att krocka med sådan hjälm än med cykel hjälm sa han. Nu är ju sonen 4-år så vi köpte en mc-hjälm för det känns så där att själv komma med en medan han var en vanlig...Vi köpte även en sela som jag ska ha runt mig och sedan runt honom ifall han skulle glida av.Tänkte att sen när dottern är lite större så kan en sitta framför och en bakom om man har två selar. Vi har bra en jätte kort sträcka till dagis och jag kör super sakta!!Hur gammal tror ni man behöver vara för att kunna åka med och är det bäst att sitta bakom eller framför?
    vill oxså veta vad det var för sele?
    min dotter är 5år hon sitter bak håller fast sig bra sj.
    minsta tjejen är 2,5år hon bruka sitta i knä med rep runt hennes och min mija, men blev nu intreserad av den är selen`?

och det finns små hjälmar som är anpassad för små barn kolla adressen jag angav el denna www.rinab.nu
Svar på tråden Mopedhjälm till barn?