Hur får man det att fungera?
Hej
Jag är ny här och har suttit och läst runt men inte hittat något med mitt ?problem?
Jag och min sambo har varit tillsammans in 9 år och är barnlösa, vi har genomgått 6 IVF:er utan resultat. Han har ett barn sedan tidigare som han inte har fått träffa för mamman, hon har hatat honom så mycket, jag har gjort vad jag kunnat under dessa år för att peppa honom att ta kontakten men han har inte orkat, han har försökt några gånger men det har alltid slutat med att mamman har ringt samma morgon de ska träffas och säger att det inte är någon bra ide för att barnet mår dåligt av att pappa ska komma. Så vi har inrättat vårat liv tillsammans med förutsättningarna att det bara är vi två och våra djur.
Nu är tjejen 16 år och har hamnat i trubbel så då anser hon att sambon ska rycka in som pappa, han ska komma dit till dem och prata med henne, de ska fika ihop, gå på museum tillsammans (de tre inte jag) en dag när sambon och dottern skulle iväg så följde jag med och när vi var på väg in till stan så ringer mamman och säger att när ni har fikat i stan så ska ni komma hit och plugga och sedan städa hennes rum???!!?? När hon får reda på att jag är med i bilen blir hon rabiat och bara skriker att dottern ska hem omedelbart, när de kommer upp i lhg så får hon raseriutbrott och säger att jag ska inte få träffa hennes dotter möjligen om tre år. Så har det hållit på i en-två månader sedan vänder det lika plötsligt och då går det jätte bra. Hon ska sova över hos oss och jag har inget att säga till om. Jag skulle på min mosters begravning en fredag och i början på veckan kommer sambon och frågar om dottern kan sova hos oss från fredag till söndag, eftersom jag ska på begravning så ber jag honom att jag kan få det lugnt på fredagen och att hon kommer på lördagen istället, svaret jag får då är: Nu har vi redan bestämt att hon ska komma på fredag så det går inte att göra något åt, hon kommer då! Hallå mitt hem! Så det var bara att försöka vara glad och trevlig fast jag helst bara ville ligga i hans famn och vara ledsen efter begravningen.
Nu efter skolavslutningen så bestämmer de att dottern helt plötsligt ska bo hos oss i tre veckor, jag fick inte vara med och bestämma det heller utan blir bara informerad hur det är.
Nu har hon bott hos oss i två veckor och jag är spyfärdig på hela situationen, säkert är det svartsjuka det bottnar i men jag känner mig som en oavlönad uppasserska, sambon kommer hem tidigare än jag och då gör de massa saker och när jag kommer hem så sätter de sig i soffan och tittar på tv eller surfar (två bärbara som jag inte har knappt fått röra sedan hon kom) disken står kvar, hennes symaskin står sedan två dagar på köksbordet m.m.
Jag är helt utanför och känner mig som en främling i mitt eget hem, sambon knappt tittar på mig, tar inte i mig, på kvällarna när jag ska gå och lägga mig och säger god natt till dem i soffan så får jag säga god natt åtminstone tre gånger innan någon av dem orkar lyfta på huvudet och säga god natt tillbaks. Vi har inte pratat med varandra sedan hon flyttade in.
Dottern är jätte rar, inte otrevlig eller något men jag får ingen kontakt fast jag försöker, det blir mest bara jobbigt när vi försöker prata, långa jobbiga tystnader när man inte kan komma på något att prata om.
Jag känner att detta snart kommer att sluta i separation för jag orkar inte mycket längre men jag vill ju inte det så snälla är det någon som har några bra tipps, råd eller förslag på hur man ska få detta att fungera?
Liza