Hjälp med argument! Visst kan barn vara "könsneutrala"??!!
Våran bebis är inte ens född än, men redan har hon gått från att vara ett barn till en flicka. Det var ju inte så vi tänkte oss när vi ville ta reda på könet...!
Var hos svärföräldrarna igår och tog emot en kasse (svindyra) bebiskläder. Min kille hade bett dem att inte handla för mycket rosa nu bara för att vi (troligtvis) väntar en flicka. ALLA kläder var rosa. Med blommor och fjärilar och spets.
De överlämnade kläderna med komentaren "Men inte måste väl allt vara så könsneutralt". Och jag blev så paff att jag inte kom på nåt att säga. Har inget emot rosa egentligen, men föredrar starkare färger på barn, och att klä pojkar i babyblått och flickor i babyrosa känns bara så trååååkigt.
Och... Jo! Barn får mycket gärna vara könsneutrala! De är BARN! Deras kroppar är likadana förutom vad de har mellan benen...! Trots att jag inte vill, så vet jag att jag mer eller mindre undermedvetet ibland behandlar flickor och pojkar lite olika just utifrån mina fördomar om könsroller, och även om barn är tufft resp. gulligt klädda.
Jag vill att mitt barn ska bli behandlad utifrån den hon är, inte den hon förväntas vara, och därför vill jag inte att hon redan som nyfödd ska betraktas och bahandlas som "flicka" och därmed vill jag inte heller att hon bara ska gå klädd i rosa.
Vad tycker ni? Snälla, hjälp mig med argument att ta till eftersom jag antar att den här diskussionen kommer komma upp måååånga gånger (inte minst på varje middag hos svärföräldrarna....)