• p o p p a n

Hjälp med argument! Visst kan barn vara "könsneutrala"??!!

Våran bebis är inte ens född än, men redan har hon gått från att vara ett barn till en flicka. Det var ju inte så vi tänkte oss när vi ville ta reda på könet...!

Var hos svärföräldrarna igår och tog emot en kasse (svindyra) bebiskläder. Min kille hade bett dem att inte handla för mycket rosa nu bara för att vi (troligtvis) väntar en flicka. ALLA kläder var rosa. Med blommor och fjärilar och spets.

De överlämnade kläderna med komentaren "Men inte måste väl allt vara så könsneutralt". Och jag blev så paff att jag inte kom på nåt att säga. Har inget emot rosa egentligen, men föredrar starkare färger på barn, och att klä pojkar i babyblått och flickor i babyrosa känns bara så trååååkigt.

Och... Jo! Barn får mycket gärna vara könsneutrala! De är BARN! Deras kroppar är likadana förutom vad de har mellan benen...! Trots att jag inte vill, så vet jag att jag mer eller mindre undermedvetet ibland behandlar flickor och pojkar lite olika just utifrån mina fördomar om könsroller, och även om barn är tufft resp. gulligt klädda.
    Jag vill att mitt barn ska bli behandlad utifrån den hon är, inte den hon förväntas vara, och därför vill jag inte att hon redan som nyfödd ska betraktas och bahandlas som "flicka" och därmed vill jag inte heller att hon bara ska gå klädd i rosa.

Vad tycker ni? Snälla, hjälp mig med argument att ta till eftersom jag antar att den här diskussionen kommer komma upp måååånga gånger (inte minst på varje middag hos svärföräldrarna....)

• Svar på tråden Hjälp med argument! Visst kan barn vara "könsneutrala"??!!
  • Morbid Mistress

Jag skulle nog vända frågan tillbaka, varför är det så viktigt att könskoda? Att hänvisa till forskning etc. är rätt lönlöst för att man behandlar barn olika är ju något som abra gäller för andra

Finns gud slår hon sig för pannan över människans dumhet
  • p o p p a n

Tack! jag hatar när man vet att man har rätt innerst inne, men aldrig kommer på nåt att säga...antar att man inte behöver göra det krångligare än så :)

• morotsland

Du har rätt. Men jag väljer en smidigare (fegare?) linje än att ständigt ifrågasätta det med släktingar och hamna i konflikt. Könskodade kläder stoppas undan helt enkelt och efter några år med barn som ständigt dyker upp i könsneutrala kläder har de fattat galoppen.

• Helene m Olivia o Sigrid

Min mamma har äntligen börjat fatta!! Nu kan hon t.o.m. titta på rosa kläder till lillebror!

Hon VILL gärna köpa BARA rosa och puttenuttigt till tjejerna men hon vet att vi inte användet sånt. (rosa, visst men inte med en massa krafs, rosetter, volanger, prinsessor, blommor och "girl"-tryck på!)

Blått vet hon att jag inte gillar öht så jag hoppas att hon inte kommer dragandes med nåt überpojkigt till lillebror!

• Natosh

Börjar faktiskt tycka att det här med att allt ska vara så "könsneutralt" som möjligt börjar bli lika krystat som det här med att flickor ska ha rosa fjärilar med spets på och grabbar ska ha pistoler med hjul och avgasrör. Vet faktiskt inte riktigt vad jag ska tycka. För jag hatar ju könsroller samtidigt som jag tycker att man ska kunna uttrycka sin "feminitet" resp "maskulinitet" om man så vill. Det går helt enkelt inte ihop för mig..

..Vilket speglar sig i ungens garderob, "gulligull" och "tufft" om vart annat. Rosa blått svart gult rött grönt lila vitt guld och silver... Vore kanske skönt att nischa sig lite så att man kan utesluta en del av klädavdelningen i affären.

Det positiva är väl att min dotter när hon blir äldre och väljer sina egna kläder kan hitta iallafall något bebisfoto där hon är klädd så som hon tycker är fint. Hatar hon den och den färgen finns garanterat någon annan, blir hon en girlie så finns det spetgullirosagull och blir hon militant ultrafeminist ska hon nog kunna hitta någon mossgrön straightoutahoodyo-dress

Kläderna gör mannen... Ja det är faktiskt så, hur mycket man än vill tro att kläder bara är världsligheter. Usch nu blev jag deprimerad

• Beckah82

Jag brukar inte säga så mycket. jag tar emot, säger tack, lägger in i garderoben och låter det bli urvuxet utan att "hinna" använda.

Jag har klart och tydligt förklarat för alla som kan tänkas handla till Alvin vad jag gillar (färgglatt, könsneutralt, bekvämt) och vad jag inte gillar (KILLkläder, "tuffa" tryck, grått, beige tråk, babyfjant så som Nalle Phu i babyblått osv).

Köper de trots att jag sagt till sådan skit så får de skylla sig själva att det inte blir använt. De flesta har lärt sig.

♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • Michas

Är det någon som kan svara på varför man inte sätter på ungen kläder man själv TYCKER OM i stället för att reflektera över hur pass flickigt / pojkigt / könsneutralt det är ?

Den här diskussionen har ju gått så himla långt att det verkar som att folk inte längre väljer bebiskläder utefter vad de tycker är fint utan utefter en jämlikhetsdebatt och könsrollsdebatt.

Det ligger lite tonårsrevolt över det hela.

• Beckah82
    Michas skrev 2008-06-20 04:08:27 följande:
    Är det någon som kan svara på varför man inte sätter på ungen kläder man själv TYCKER OM i stället för att reflektera över hur pass flickigt / pojkigt / könsneutralt det är ? Den här diskussionen har ju gått så himla långt att det verkar som att folk inte längre väljer bebiskläder utefter vad de tycker är fint utan utefter en jämlikhetsdebatt och könsrollsdebatt. Det ligger lite tonårsrevolt över det hela.
    Så upplever inte jag det...

Jag vill ha de kläder jag vill ha till mitt barn just för att det är fint och jag tycker ärligt att krimskrams, töntiga tryck, actionfigurer osv är gräsligt fult. Samma med mesiga pasteller som är så vanligt på babykläder osv. Gräsligt fult.
    ♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • Michas
    Beckah82 skrev 2008-06-20 04:17:12 följande:
    Så upplever inte jag det...Jag vill ha de kläder jag vill ha till mitt barn just för att det är fint och jag tycker ärligt att krimskrams, töntiga tryck, actionfigurer osv är gräsligt fult. Samma med mesiga pasteller som är så vanligt på babykläder osv. Gräsligt fult.
    Hehe, jag kanske misstagit mig isf, eller så är du undantaget som bekräftar regeln

Men har inte du också upplevt att själva debatten som pågår och som pågått ett bra tag nu handlar mer om könet på ungen än på vad föräldrarnas egentliga klädessmak och färgsmak ?

Jag upplever det ofta som att väldigt många "går mot strömmen" (pojkblått och flickrosa) inte pga smaken men därför att det ska vara så neutralt som möjligt.

Jag har inget emot att man sätter på grabbar rosa eller flickor blått eller vad man nu än väljer, så länge som det är en SMAKfråga och inte ett inlägg i könsdebatten. Detsamma gäller självfallet sk. könsneutrala färger.
  • anneliesb

Äh lite gratis kläder e väl alltid bra?

Svar på tråden Hjälp med argument! Visst kan barn vara "könsneutrala"??!!