• AllStared

Vad har ni hört? Ang. gravidmagen.

Mina läkare och barnmorskor säger att efter vecka 11 börjar magen synas, utöver svullnaden, och att man lättast ser de själv, naken i spegeln.
    De säger att i vecka 13 är det vanligt att se iaf en liten bula, och att i vecka 16 borde man iaf se att magens form har ändrats.

En vän till mej säger att hennes läkare säger att det bara är hormonmage att magen inte alls syns i vecka 16.

Enligt denna länk - www.barntotal.se/graviditetskalender/graviditetskalender/gravid_vecka_13/

Stämmer de med vad mina läkare sa ang. v 13, att man kan se någonting.

Sen vet jag, och läkarna, bm har också talat om att det självklart är olika för person till person, men det brukar vara så som jag skrivit ovan.

Hur var det för er, och vad har ni hört?

Jag har aldrig hört talas om hormonmage, eller jo utav min vän, men inte innan.

Snälla, red ut dessa frågetecken i mitt huvud?

Blir fru 080726 ♥ freewebs.com/salkert ♥ BF 081208
  • Svar på tråden Vad har ni hört? Ang. gravidmagen.
  • Me o Mike

Jag har hört att gravidmagen börjar synas runt vecka 20 typ.

Innan är det svullna tarmar.

• Me o Mike

menar att livmodern kommer ju PRECIS över blygdbenet runt vecka 12-13.

• Myzteria26

Vääääldigt individuellt =)
    Hormon mage har jag aldrig hört dock =)

• snappi81

Det är inte bebisen man märker iallafall, i v 12 ungefär så når bara livmodern strax ovanför blygdbenet.

*För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • AllStared

För igår när läkaren kände min livmoder (v.16) kände hon iaf 5cm över blygdbenet och uppåt och hon sa att man känner min mage att den växt (är mullig så hon menade bortsätt från mitt mjuka fett) Och folk runt om säger att min mage fått en annan form.

• Lajkie

med första barnet fick jag mage runt v.20. Denna gång hade jag bebismage kanske runt v.14, innan var det svullna tarmar tror jag.

• Lajkie

nä, svullna tarmar ända tills v.20 tror jag inte på iaf.

MulleNuh skrev 2008-06-19 11:02:37 följande:
    Jag har hört att gravidmagen börjar synas runt vecka 20 typ.Innan är det svullna tarmar.
  • KATITZY

det är jag som är vännen.
    det är ju hormonerna som gör tarmarna svullna därav sa han hormon mage, och jag var där när jag var i v14+0 och frågade om det var normalt att fortfarande vara så smal över magen som jag var/är. och då sa han, ja en bebismage har ingen i den tiden, kanske om några veckor men inte nu. bebisen ligger ju nästan kvar i bäckenet. det är alltså hormoner och tarmar som gör en atinn över magen enligt honom.
    även min läkare på spec. mvc sa att man inte kan lägga ner nån vikt vid hur mycket magern växer, eftrsom det är ju livmodern ska växa, och min t.ex har vart väldigt bakåtlutad vid liggande läga, så jag har ju dett lika spinkig ut som vanligt trots större livmoder liksom.
    svårt att förklara. men som många skriver, själva bebisen är det ju inte då den träder ur bäckenet i v12-13.
    komj ihåg vad jag skrev också. att i v14+0 var det inte bebismage men att om några veckor kanske. och ni vet ju alla hur mycket bebis växer den här tiden:)

• Mejokana

Min svullnad försvann i v 16 och då insåg jag att det fanns en väl synlig mage där. Jag är kraftig sedan innan men hade ingen tjock mage.
    det är mitt första barn.

• Lantani

jag har fortfarande inte fått någon riktigt bebismage, visst där är en liten kula, men så mycket har den inte växt sedan vecka 12 tycker jag. 20+4 idag.

• TheFamily

i v17-18 har livmodern nått upp precis under navelplan...då borde man ju se. Jag hade platt mage innan och klart man hade svullen mage i några veckor sen blev man platt igen, men i v14 nånting så började min mage växa rejält igen...och nu går man bara med mammakläder....he he

• AllStared
    Svar på #9
    Som jag skrev, är det olika från person till person, men om man känner på magen känner man juh om det är fett, gaser eller något man inte kännt förut.
    Både jag och andra ser att min mage är ändrad, läkaren och bm säger att det är pga bebis som min mage syns mer och är formad som den är.
    Om dom säger det borde väl det vara så, iaf för mej?
    Sen säger inte jag att alla måste ha fått bebismage i v. 16.
  • Me o Mike

kolla mina bilder i galleriet.. Så såg jag INTE ut med första.

AllStared skrev 2008-06-19 12:14:53 följande:
    Svar på #9Som jag skrev, är det olika från person till person, men om man känner på magen känner man juh om det är fett, gaser eller något man inte kännt förut.Både jag och andra ser att min mage är ändrad, läkaren och bm säger att det är pga bebis som min mage syns mer och är formad som den är.Om dom säger det borde väl det vara så, iaf för mej?Sen säger inte jag att alla måste ha fått bebismage i v. 16.
  • AllStared

Nej jag vet att det är skillnad på första barnet och de efter, men det jag skriver om nu är första.

MulleNuh skrev 2008-06-19 12:15:42 följande:
    kolla mina bilder i galleriet.. Så såg jag INTE ut med första.
  • Me o Mike

Nä jag vet.. Ville bara visa hur man kunde se ut.

AllStared skrev 2008-06-19 12:17:02 följande:
    Nej jag vet att det är skillnad på första barnet och de efter, men det jag skriver om nu är första.
  • snappi81

Va och tittade på mina magbilder och i v 17 hade jag faktiskt vad jag kallar början till bebis mage.

*För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
Svar på tråden Vad har ni hört? Ang. gravidmagen.