• Beachlinis

Äggdonation för 56-åring

Hej!

Någon som vet hur det fungerar att bli gravid med äggdonation när man är så gammal som 56 år och har kommit in i klimakteriet?
    Jag förlorade livmodern efter min första förlossning och vi funderar på att åka utomlands och göra ivf med min mamma som surrogatmamma, med mina ägg och min mans spermier. Hur funkar det med hormoner och dylikt?

• Svar på tråden Äggdonation för 56-åring
  • isisisis

Det är inte helt lätt att bli gravid när man är såpass gammal.
    Få har blivit det.
    Jag tror endast Spanien utför ÄD upp i den åldern.

Men skriv och fråga.

Instituto marques är det ett ställe som heter.

Annars kan du googla på tex Barcelona eller Madrid och IVF.

• Beachlinis

Problemet är att surrogatmödraskap är olagligt även i Spanien. Som jag har fattat det skulle Cypern kunna vara ett alternativ.
    Men vet att det inte är självklart att det ska fungera, men min mamma är i god fysiskt form och hennes livmoder är troligen ok, men det måste vi ju kolla upp innan det blir aktuellt.
    Vet du vilken typ av hormoner som krävs? Hur lång tid behöver man behandlas osv?

• isisisis

Ni måste synkronisera era cykler.
    Det är inte så svårt.

Det gör man tex med Zoladex nässpray.

Sedan får din mamma och du olika mediciner.

Du får en medicin för att stimulera äggbildningen och din mamma får östrogen för att bilda slemhinna.
    Efteråt får hon progersteron och annat.

Det är samma behandling som vid IVF för dig och vid äggdonation för din mamma

Inte alls så komplicerat.

Man reagerar förstås ibland med lite biverkningar,humörsvängningar,svettningar och sömnsvårigheter.

men det varar ju inte så länge

Det står man ut med

• isisisis

En månads behandling ungefär.
    Först 14 dagar för nedreglering av hormonerna och sedan ca 14 dagar för återuppbyggnad av slemhinnor och ägg och annat.

Ungefär.

Det är lite olika.

• Beachlinis

Tack för all info!

När du säger cykler, innebär det att mamma också har en cykel även om hon har gått igenom klimakteriet och inte längre har mens?
    Jag trodde ägglossningen hade slutat då, men man kanske ändå fortsätter att producera hormoner?

• isisisis

Det tänkte jag inte på.
    Då kan ni bara följa din cykel

men alla kliniker arbetar olika,så det bästa är att skriva och fråga.

Jag har haft mailkontakt med ett 20 tal kliniker i europa.

De är hjälpsamma.

• isisisis

Skriv ner din historia och maila olika kliniker ,och se vad du får för svar helt enkelt.

Svar på tråden Äggdonation för 56-åring