• skånetös78

Marta?

Vi funderar för fullt på namn och kan verkligen inte komma överens om ett enda förutom att vi båda tycker att Marta känns något sånär okej. (min farmor hette Marta) Vad tycker ni om detta namnet? Kan man verkligen döpa en liten nyfödd till det?

**Blivande Fru Nordström**
  • Svar på tråden Marta?
  • Michisen

Ja, varför inte?

Marta eller Martha är ett bibliskt namn (Luk 10 och Joh 11). Namnet kommer från det arameiska ordet martá som betyder 'matmor, husfru'.

Marta var riktigt populärt efter förra sekelskiftet men har inte blivit direkt vanligt i de yngre generationerna. De senaste åren har det dock ökat en aning. Den 31 december 2005 fanns totalt 7 129 personer i Sverige med namnet Marta/Martha, varav 3 701 med det som tilltalsnamn. År 2003 fick 59 flickor namnet, varav 9 fick det som tilltalsnamn.

Namnsdag: 27 juli.

• anarkokapitalist

Jag tänker på en där dokumentär filmen om den där nunnan som valde att gå in i kloster för resten av sitt liv som 19åring.
    Men hon var ganska söt och verkade snäll, så det verkar vara ett bra namn =)

• tombraider

tänker på brasilianska fotbollspelaren martha. Jag tycker namnet är jättefint. :)

• NorasMamma

Jättegulligt tycker jag

• Karisma

Tänker på fotbollstjejen marta. Kommer från umeåregionen, märks det.

Tycker det är ett helt ok namn.

kram K.

• skånetös78

Vad roligt att ni är så posivita till namnet, ni som svarat nu förstås! Vi får fundera lite till men det lutar lite åt en Marta Linnéa Nordström!

• skånetös78
    marika o Oliver skrev 2008-06-19 17:59:56 följande:
    Gillar det inte, tänker på en gammal tant !
    Vi vill gärna ha ett "gammalt" namn på vår bebis så det känns helt ok för oss men man får nog vänja sig lite innan det känns helt bra!
Svar på tråden Marta?