• skånetös78

Marta?

Vi funderar för fullt på namn och kan verkligen inte komma överens om ett enda förutom att vi båda tycker att Marta känns något sånär okej. (min farmor hette Marta) Vad tycker ni om detta namnet? Kan man verkligen döpa en liten nyfödd till det?

**Blivande Fru Nordström**
  • Svar på tråden Marta?
  • marika o Oliver
    skånetös78 skrev 2008-06-19 18:01:32 följande:
    Vi vill gärna ha ett "gammalt" namn på vår bebis så det känns helt ok för oss men man får nog vänja sig lite innan det känns helt bra!
    då e det perfekt för er =) tur att alla har olika smak, annars hade alla barn hetat samma...våran dotter heter också Linnéa i andranamn, efter min pappas mormor =)
  • Karisma

Dahlia är ett annat fint gammalt namn, har bara hört en heta det. Var en urgullig tant jag jobba hos. Även Disa är fint tycker jag och för mig ovanligt.

Men marta är fint det åxå.

Kram K.

• skånetös78
    marika o Oliver skrev 2008-06-19 18:05:34 följande:
    Har ni några pojknamn eller vet ni att det e en flicka? *nyfiken* =)
    Ja det är verkligen tur att alla inte vill ha samma namn till bebisen, hade blivit lite svårt då! Pojknamn är redan spikat och det blir Axel, flicknamn har vi haft jättesvårt att enas om och på gemensamma listan finns i nuläget bara Marta! Vi gjorde KUB för ett tag sen och då tippades det på att det skulle kunna vara en flicka så då fick vi ju börja jobba på den listan också!
  • skånetös78
    Karisma skrev 2008-06-19 18:08:33 följande:
    Dahlia är ett annat fint gammalt namn, har bara hört en heta det. Var en urgullig tant jag jobba hos. Även Disa är fint tycker jag och för mig ovanligt.Men marta är fint det åxå. Kram K.
    Dahlia är vackert fast jag tänker nog bara på blomman Dhalia när jag hör det tyvärr! Disa är faktiskt jättegulligt, ska höra med gubben om det kan hamna på listan!
  • skånetös78
    Karisma skrev 2008-06-19 18:16:06 följande:
    Jag visste inte ens att det var en blomma. Får man skämmas lite.
    http://www.dahlia.se/ men det är absolut ett vackert namn ändå!
  • Vinbärssaft

Jag vet faktiskt inte. Det är ett rejält och rekorderligt namn, inget konstigt alls. Men jag tycker nog att det är ganska tantigt, och kanske FÖR rejält. Jag tänker på att Marta ju har fått stå för den praktiska kristendomen, och det är ju en jättefin tanke, men... det är VÄLDIGT handfast och präktigt också!

• Marie Antoinette

Jag tycker att Marta är ett jättefint namn, fungerar bra både i Sverige och internationellt.

• vackrastarflow

Marta är sött, men låter rätt konstigt på skånska... Märta låter bättre på skånska.

• Amber1975

Min bästa vän heter Marta och hon är 32. Tycker att det är ett jättefint namn, men jag kanske är partisk

Det enda jag vet är att hon själv är väldigt trött på att hela tiden rätta folk. "Jag heter inte Märta, jag heter Marta". Så kan de tydligen inte säga Marta heller av underlig anledning. Det säger det som hon fotbollspelaren och det stör hon sig oxå på.

Svar på tråden Marta?