• M C Catta

Snabbt svar!!! Att pensla och mjöla bröd...

Ska precis slänga in småfranskorna i ugnen men tänkte pensla dom. Jag vill ha dom så där mjukt frasiga och med en mjölad yta...

Ska jag pensla med vatten eller ägg? Ska jag mjöla nu eller när jag tar ut dem ur ugnen?

/Catta

• Svar på tråden Snabbt svar!!! Att pensla och mjöla bröd...
  • M C Catta

haha! Det ska du få så fort jag fått klart det här...

Puffar och ropar efter hjälp!

• Lena

mjuk yta mjölk/smör. Hård yta vatten. Du kan oxå pensla dem med vatten när du tar ut dem och strö över mjöl då.

• M C Catta
    Lena skrev 2008-06-19 21:13:30 följande:
    mjuk yta mjölk/smör. Hård yta vatten. Du kan oxå pensla dem med vatten när du tar ut dem och strö över mjöl då.
    Jag vill nog pensla innan, har fått för mig att "det är så man gör", men det där med mjölet då`? Vad händer om jag mjölar innan?
  • Lena

mjölet kan brännas i ugnen och då blir det lite trist. Sen kan man pensla både innan och efter, det är inget som hindrar det.

Mitt mest lika recept

Knubbar

3 st

50 g jäst
    50 g margarin
    0.5 l mjölk
    0.5 tsk salt
    ca 1.3 l vetemjöl
    0.75 dl rågmjöl

Smula jästen i degbunken. Smält margarinet och häll i mjölken, värm till 37 grader. Lös jästen i vätskan. Tillsätt salt och vetemjöl. Arbeta degen kraftigt och låt den sedan vila i ca 10 min.

Ta upp degen på bakbordet och knåda in rågmjölet. Forma tre runda lite mjöliga höga bullar och lägg dem på en plåt. Låt bullarna jäsa väl.

Grädda i 225 grader i 20-30 min, tills bröden känns lätta och har fått en vacker färg.

• Shqiptari

Du kan absolut mjöla innan, så gjorde vi på konditoriet. Fast vi ville ju ha en knaprig yta så vi penslade med vatten före och sen hade vi ånga i ugnen så det blir en knaprig yta. Mjölet bränns inte om man inte har för varmt. Oroa dig inte för det.

• M C Catta

Jag penslade ena plåten med vatten o ströade mjöl över innan de skickades in i ugnen, med den andra plåten mjölade jag bara. Båda blev bra, men plåten utan vatten blev nog bäst.

• M C Catta
    Jeta skrev 2008-06-19 21:09:34 följande:
    vet ej, men vill gärna ha receptet
    Här kommer receptet:

50g jäst
    50g smör
    5dl mjölk
    1,5tsk salt
    2tsk socker
    13dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke (gärna matberedare eller liknande)
    Smält smör i en kastrull och tillsätt sedan mjölken, värm till 37grader
    Häll i mjölk-smörblandningen i bunken
    Tillsätt salt och socker
    Rör runt så jästen löser sig
    Tillsätt hälften av mjölet
    Arbeta degen
    Tillsätt resten av mjölet, men spara ca 3 dl till utbakningen (detta är lite olika beroende på hur degen blivit arbetad, den ska inte klibba fast på kanterna iaf)

Låt degen jäsa 30 min
    Häll upp degen på mjölat bakbord och knåda degen smidig
    Dela degen i 4 delar som du sedan delar i 8 delar var
    Rulla små släta bullar och lägg på plåt med bakplåtspapper

Låt bullarna jäsa 30 min
    (om man vill skära snitt i dem, för dekorations skull, gör detta efter halva jästiden...)
    (Pensla med vatten)
    Strö över mjöl (jag använde en tesil för att få det jämt)

Grädda bullarna i knappt 10 min i 225 grader
  • Jeta

M C Catta skrev 2008-06-20 12:13:30 följande:

Här kommer receptet:50g jäst50g smör5dl mjölk1,5tsk salt2tsk socker13dl vetemjölSmula jästen i en bunke (gärna matberedare eller liknande)Smält smör i en kastrull och tillsätt sedan mjölken, värm till 37graderHäll i mjölk-smörblandningen i bunkenTillsätt salt och sockerRör runt så jästen löser sigTillsätt hälften av mjöletArbeta degenTillsätt resten av mjölet, men spara ca 3 dl till utbakningen (detta är lite olika beroende på hur degen blivit arbetad, den ska inte klibba fast på kanterna iaf)Låt degen jäsa 30 minHäll upp degen på mjölat bakbord och knåda degen smidigDela degen i 4 delar som du sedan delar i 8 delar varRulla små släta bullar och lägg på plåt med bakplåtspapperLåt bullarna jäsa 30 min(om man vill skära snitt i dem, för dekorations skull, gör detta efter halva jästiden...)(Pensla med vatten)Strö över mjöl (jag använde en tesil för att få det jämt)Grädda bullarna i knappt 10 min i 225 grader
    TACK
Svar på tråden Snabbt svar!!! Att pensla och mjöla bröd...