• Ellen S

Irriterad över att vissa säger att vi låtsas när vi säger storasyster

in man har en dotter från tidigare förhållande, vi har en gemensam dotter, självklart säger vi att den äldre är storasyster och hon själv räknar absolut sin lillasyster som sin syster, vi har inga hela eller halvor utan de är ststrar.

Nu får jag höra att vi låtsas!!

Vad säger Ni övriga, säger Ni hel/halvsyskon?

Jag vet att de inte är riktiga syskon om det nu finns något som heter så, men vi anser att de är syskon, jag säger t ex nte till min 2åring nu kommer Din halvsyrra och inte ber jag 16åringen att passa sin halvsyrra inte utan de är systrar!

• Svar på tråden Irriterad över att vissa säger att vi låtsas när vi säger storasyster
  • Finesse

jag har bara helsyskon själv.. mina föräldrar är fortfarande gifta och i min släkt är dom oxå det.. men min sambo har 6 syskon.. oavsett om dom är halv eller hel.. vi säger ändå lillasystrar och lillebröder åt dom..

• Jaylin

Jag har en dotter sedan tidigare, min man har 2 barn sedan tidigare och om 1 vecka föds vårt gemensamma barn.

Våra barn - som ju inte alls är syskon - kallar varandra för syskon och presenterar varandra som "storasyster", "storebror" etc.
    Jag tycker att det är självklart att kalla dem syskon - om de själva vill det. Alla barn, kanske speciellt äldre, vill kanske inte kallas syskon.
    Halv- eller helsyskon spelar ingen roll tycker jag - man ÄR ju syskon!

Dessutom tror jag att det ger barnen en fin sammanhörighetskänsla.

• tea1982

Fan vad löjligt att vissa reagerar på det i dagens samhälle. Lika moget som att fråga "var du gift när du hade ditt första samlag" eller "Var ni gifta innan Han/Hon kom till"
    Vissa människor lever visst kvar i 1800-talet och fattar inte att man kan bilda familj lite varstans, med "halvsyskon", bonusmammor, 2 mammor, 2 pappor, vad fan som helst.

• Miss Lau

Jag har visserligen samma pappa till mina barn men jag har själv sk. halvsyskon. Jag tycker det är ett hemskt ord med en underliggande ton att det inte är på riktigt, lika bra eller att man inte skulle ha lika bra kontakt.

Visst, biologiskt har vi bara blodsbanden till hälften men jag har aldrig kallat mina bröder för halvsyskon utan de är helt enkelt mina syskon.

• MalieF72

Syskon som syskon....det dummaste jag hört!!!!!!!!!!!!!!!!Skrikandes

• Smilla 78

Klart de är syskon

Lycklig mamma till Neo 15 månader!
  • vermilion

Jag växte upp med 3 äldre syskon som var mina idoler! Dom är alla minst 10 år äldre än mig, vi har inte samma pappa. Jag har nog aldrig blivit så sårad som en dag när min syster säger åt mig att vi är halvsyskon, inte på nåt elakt sätt utan bara konstaterar liksom. Jag var väl kanske 15-16, och det kändes. Det blev som ett "ha, vi mot dig!"
    Alla gånger man känt sig utanför syskonskaran kom genast tillbaka fast värre.

Jag säger såklart att dom är syskon.

• Hertha

Det är klart de är syskon på riktigt!

Jag har en "halvsyster" och det säger jag med fnuttar för hon är mer än 10 år äldre och vi har träffats två ggr och då tycker jag inte att man är syskon. Men om man växt upp tillsammans så är man väl syskon oavsett blodsband eller inte?

• Sofye

Jag har aldrig kallat min syster för halvsyster men ibland har man ju förklarat familjesituationen för folk men det är ju inte speciellt svårt! Jag och min bror(hel) har växt upp tillsammans för vår syster så det ligger nog mycke i det, iof är hon ju 11år äldre än mig och 10år äldre än min bror så hon flyttade ju hemifrån när jag var 6-7. Men för det träffade vi henne mycke ändå.

Tycker det är självklart att dom är syskon om dom själva vill det, och det vill väll oftast barn.

Bara man är fantastisk !
  • Lena

Ellen S skrev 2008-06-20 06:31:29 följande:

in man har en dotter från tidigare förhållande, vi har en gemensam dotter, självklart säger vi att den äldre är storasyster och hon själv räknar absolut sin lillasyster som sin syster, vi har inga hela eller halvor utan de är ststrar.Nu får jag höra att vi låtsas!!Vad säger Ni övriga, säger Ni hel/halvsyskon?Jag vet att de inte är riktiga syskon om det nu finns något som heter så, men vi anser att de är syskon, jag säger t ex nte till min 2åring nu kommer Din halvsyrra och inte ber jag 16åringen att passa sin halvsyrra inte utan de är systrar!
    Syskon självklart, använder ordet halvsyster ibland för att förkalra varför det är 11 år mellan mig och min syster och vi är väldigt olika.
Svar på tråden Irriterad över att vissa säger att vi låtsas när vi säger storasyster