• sneo

Kolik hjälp!!!

Du sade att han spyr. Kolikbebisar har ofta svårt att kräkas, kanske ska du be en läkare kolla att det ej är magmunnen som ej sluter till- reflux tror jag det heter. Har kolikerfarenhet * 2 barn, (det är ofta ärftligt). Vår första son hade kolik- eller allvarligt magont som det är- i ca 7 månader (jag vill inte skrämma dig..). Vår andra son är nu 6 v. Med vår första provade vi minifom och magmassage. Minifom=ingen effekt, magmassage hjälpte för stunden med att få ut gaser. Med vår andra son äter jag strikt mjölkfritt sedan 5 veckor (läser innehållsförteckn på allt, mjölkpulver etc går heller ej) samt undviker lök, kikärtor, koffein, gasbildande mat- t ex äter jag mindre mjukt bröd. Provat sempers droppar samt minifom- ingen effekt. Vi har också gått på akupunktur ca 8 ggr och jag tycker att den kombinationen diet-akupunktur har haft stor effekt. Magmassage ger jag ej alls på rekommendation av akupunktören som menar att kolikbarn har överaktiva tarmar och massage aktiverar dem ytterligare. Med effekt menar jag att han ej längre gallskriker när han har ont utan gnyr och är lugnare i "rätt" position- han vill ligga på mage över mina lår och samtidigt suga på mitt lillfinger, alternativt ligga på min mage/bröst. Han har ont mindre ofta och han sover också mkt lugnare. Så strikt mjölkfri diet, akupunktur och bära, bära, bära barnet upprätt i sele eller sjal är mitt recept. Samsova, rapa (har min son svårt för) för att få upp luft, amma när han vill och mer för att hunger kan sätta igång magont hjälper också. Fast för mkt mat kan tydligen också störa magen....En del säger att det finns ett samband mellan att svälja mkt luft och kolik så barnets tag om bröstet är viktigt- stort- samt om det är möjligt att få barnet att äta lugnt. Just det, varm riskudde mot magen har vi använt ibland samt flygplansgreppet att bära i (magen mot underarmen)under själva attackerna. Rytmisk musik också, att vagga till. Och vi delar denna gång på oss på natten så att en är utsövd (min make) istället för att båda är knäppa av sömnbrist. Läste bra bok om kolik nu- kolik och magknip, minns ej författarna- det var en Katarina och hennes man tror jag. Och din fråga om stånkandet- ja, det hör till men har ej med taget att göra- amningen sätter igång magen och bajsandet. Sugandet är också smärtlindrande så ibland vill de ha bröstet när de ska bajsa eller har gaser. Det blev ett väldigt långt svar, hoppas du fick ut ngt av det. lycka till!

• sneo

Och lägger till- ang hur klara vardagen: Se till att ha lugn och ro- kolikbebisar blir lätt stressade (och kolikföräldrar) av en massa liv och rörelse och aktiviteter. Ha så få tider att passa som möjligt, ta det mest lugnt så att du kan följa din bebis behov utan störningar.Sov när tillfälle bjuds och se till att få någon liten tid för dig själv- en dusch eller dylikt.

• sneo

Samt lägger till ang. sassys inlägg- enligt mig skriker de ej otröstligt hela tiden, kan äta glupskt först och skrika sedan när magen kör igång av maten. Och de kan också gnälla, gny, grymta- men de visar att de har ont i magen. Och de vill gärna suga när det börjar göra ont. Mina barn- för alla bebisar är nog olika- har ibland börjat äta men fått ont och ej kunnat äta klart när "attacken" börjat. När attacken är i gång håller jag med, då tar de knappast bröstet.

Svar på tråden Kolik hjälp!!!