Inlägg från: JessicaB |Visa alla inlägg
  • JessicaB

Kolik hjälp!!!

sassy123 skrev 2008-06-20 21:42:43 följande:
    Om han blir tyst när han ammas så är det inte kolik. Barn som har kolik skriker helt otröstligt, och går inte att ammas. Det du beskriver låter som överhunger. Han hinner kanske bli så hungrig att han äter för mycket och för snabbt, och därför kräks upp överflödet. Är han mycket gasig? Har du märkt om han sväljer ned luft? Jag tycker du ska testa att amma honom oftare. Gå och lägg dig med honom vid bröstet när han är nöjd och ligg kvar där några timmar, låt honom amma så ofta han vill, ligg kvar även om han somnar så att han kan snutta i sömnen om han vill det, och försök sova så mycket du kan själv.Det skulle även kunna vara så att han har ett stort sugbehov och att du producerar för mycket mjölk. I så fall måste du kanske jobba på att få ned din produktion. Jag är i alla fall övertygad om att det är något med amningen som är problemet, annars skulle han inte bli nöjd vid bröstet och sedan börja skrika igen när han är mätt.
    Vaffå går inte att amma kolikbarn?? Svälter de ihjäl då eller?
    Min äldsta hade kolik i 4 mån och ammades.
    Självklart skriker de otröstligt men äta måste de. Min tjej skrek inte under aminingen mer än i attacker.
  • JessicaB
    sassy123 skrev 2008-06-20 23:45:14 följande:
    Svar på #14Jag uttryckte mig nog fel. Det jag menar är att om "mitt barn skriker och ingenting hjälper" så kallas det kolik, och om "mitt barn skriker och bara en sak hjälper" så kallas det inte kolik, eftersom barnet inte är otröstligt. Alla barn måste självklart äta någon gång, men om ett barn skriker hysteriskt men tystnar så fort det får bröstet, så är det inte kolik.Sedan så hjälper inte mat mot smärta, vore det så så skulle inte värktabletter finnas
    Ja det va bättre uttryckt det!
    Så är det ju, att ingenting hjälper.
    Men hur som, jobbigt är det för alla.
    Och för oss hjälpte det lite grann att gå över på mjölkfri ersättning, Nutramigen.
    Barnläkare på barnmott rådde oss till det när dottern va 9v och vi helt slutkörda. Detta pga att det skulle ta lång tid att utesluta produkter med mjölkinnehåll på ett korrekt sätt med hjälp av dietist för mig, och för att jag är reumatiker och behöver vissa av produkterna.
    Lika är det nu med dotter nr 2, hon tålde inte NAN ersättningen utan äter Nutra och mår strålande.
Svar på tråden Kolik hjälp!!!