• Liiii

Kolik hjälp!!!

Min son hade kolik sina första 4 månder. De råd jag kan ge är att för det första så undvik gasbildande mat och försök att dra ner på mjölkprotein, eller ibland så är det som hjälper helt att sluta med komjölksprotein. Det andra är att försök att inte amma hela tiden det gör bara smärtorna i magen värre. Magen måste få vila så det bästa du kan göra är att försöka amma var 2:an var 3:e timme. Det tar mellan 1-2 timmar för magen att smälta maten som kommer ner.

Sedan så är det minifom och sempers magdroppar som finns att ge. Man kan ge båda två samtidigt. Det som funkade för min son var att ha han i bärsele när jag gjorde saker. Eller när han hade sina västa skrik attacker att sätta han i bilbarnstolen och lyfta upp den och svinga den fram och tillbaka. Funkade inte det så var det ända som hjälpte att sätta han i bilen och åka en sväng.

Lukas 070530
  • Liiii
    sassy123 skrev 2008-06-20 21:59:23 följande:
    Definitionen på spädbarnskolik är: "Barnet skriker otröstligt i minst tre timmar per dag, minst tre dagar i veckan och i minst tre veckor". Om barnet går att tröstas med mat eller andra saker, skriker barnet inte otröstligt och uppfyller därmed inte kriterierna för kolik. Självklart äter de, men inte då de skriker otröstligt.
    Barn kan visst ha kolik fast de blir lugna när de äter! Min son hade konstaterat kolik av 3 oberoende läkare och han kunde bli tyst när han åt men så fort han var klar så skrek han igen.

Barn med kolik tröstar sig ofta genom att vilja äta för att det är det är när de äter som de inte har ont. Fast det blir som en ond cirkel för de får mer ont när de äter hela tiden.
    Lukas 070530
  • Liiii
    sassy123 skrev 2008-06-20 23:45:14 följande:
    Svar på #14Jag uttryckte mig nog fel. Det jag menar är att om "mitt barn skriker och ingenting hjälper" så kallas det kolik, och om "mitt barn skriker och bara en sak hjälper" så kallas det inte kolik, eftersom barnet inte är otröstligt. Alla barn måste självklart äta någon gång, men om ett barn skriker hysteriskt men tystnar så fort det får bröstet, så är det inte kolik.Sedan så hjälper inte mat mot smärta, vore det så så skulle inte värktabletter finnas
    Ett barn som har ont i magen vill äta för att när barnet äter så dövar det smärtorna i magen. Därav blir det bara en ond cirkel med att barnet äter för att döva smärtorna i magen, vilket gör att magen inte får vila och smärtorna blir aldrig bättre.

Har du själv erfarenhet av kolik barn? Att leta upp defenitionen kolik i en bok eller på internet är inte samma sak som i verkligheten!

Ett barn kan ha olika former av kolik från lätt- svår. Och alla barn har inte samma kolik attacker! Så defenitionen kolik=otröstlig stämmer inte in på alla. Och ett barn kan visst ha kolik fast de i vissa av sina kolik attacker kan bli lugna av att äta!
    Lukas 070530
  • Liiii
    sassy123 skrev 2008-06-21 12:29:02 följande:
    Kolik innebär att de skriker otröstligt. De behöver inte ha magknip för att de har kolik, och de kan ha magknip utan att ha kolik, det är sättet barnet beter sig på som avgör om det är kolik eller inte, inte vad som orsakar den. Ett barn som är tröstbart, har inte kolik. Det där med att mat dövar smärtan är din egen uppfattning/åsikt, jag tror inte att det är så och det finns inget som tyder på att det skulle vara så. Däremot så har spädbarn ett behov av närhet och att snutta osv, så om ett barn som skriker hysteriskt blir nöjt när det får mat är det troligt att det skrek pga dessa behov. Sedan har de studier som gjorts visat att kolikbarn blir hjälpta av att äta ofta, och att koliken ofta förvärras av att man håller på mattiderna, så där tror jag också att du har fel.Att alla barn inte har samma sorts kolik och att koliken kan bero på olika saker håller jag med om. Och jo, jag har erfarenhet av kolik. Min son hade kolik och jag känner flera personer som har haft kolikbarn.

http://www.vardguiden.se/templates/Article.aspx?Articleid=3201

Kolik kan kännas igen på en rad typiska tecken:

Barnet gråter häftigt, ibland i flera timmar. Gråtattackerna kommer vid samma tidpunkt varje dag, oftast under kvälls- och nattetid. Barnet gråter utan synbar anledning. Barnet har ont i magen och drar ofta upp benen mot magen, som i kramp, under koliken. När barnet får ont vill det gärna suga och äta, även om det precis har ätit. Kanske för att det misstolkar smärtan för hunger. Här är det lätt att hamna i en ond cirkel eftersom barnet ofta får mer ont i magen om det äter för mycket.  Koliken börjar under de första två till fyra veckorna av barnets liv och håller ofta i sig till barnet är cirka tre månader.

Studien om att kolikbarn bör äta ofta skulle jag gärna vilja ta del av. Då de läkare som har konstaterat min sons kolik förklarade för mig att koliken förvärrades av att han åt för ofta för att magen aldrig fick vila. Enligt dem så ska ett kolikbarn äta med 2-3 tim mellanrum så att magen hinner återhämta sig.

Lukas 070530
  • Liiii
    sassy123 skrev 2008-06-22 09:16:29 följande:
    Svar på #20Oj, en del av mitt inlägg hamnade mitt i citatet så du får läsa där.
    När jag fick veta av hans läkare att jag skulle ge han mat var 3:e timma  så blev han mycket bättre. Min son gick oxå upp mycket snabbt i vikt 500-600 g/vecka och det var alldeles för mycket sa hans läkare, så hon sa att hans snabba viktökning kunde bidra till koliken. Min son blev inte bättre förän han fick Dicykloverinhydroklorid droppar (ska endast användas när INGET annat hjälper pga dess svåra biverkningar)

Orsaker [redigera]

Det finns ännu inte någon allmänt accepterad förklaring till kolik. Vissa läkare hävdar att det är en kombination av ett barns känsliga humör, omgivningen och dess outvecklade nervsystem som gör att det lätt gråter och sedan inte klarar av att hantera det. Andra anser att det kommer från problem i barnets matsmältningssystem, särskilt alltför mycket gaser. Ny forskning vid Brown University visar att nästan hälften av barn med kolik har lätt gastroesofageal reflux.

Behandling:

Diagnosen kolik ges efter att alla andra möjligheter uttömts. Det finns inte mycket att göra åt det förutom att tillfälligt försöka lugna barnet, genom en napp, förflyttning till en lugnare miljö, vaggning och så vidare.

Även om medicinering för kolik finns, brukar man oftast avråda från detta.

Kolik upphör i allmänhet vid tre månaders ålder.

• Liiii

Fortsättning......

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolik

Om man tittar tillbaka för ca 20-25 år sedan så var det inte många barn som hade kolik, och man kan fråga sig varför. En orsak till det kan vara att det inte var sådan fri amning hysteri då som det är nu. Förr så skulle man ge sitt barn mat var 3-4 timme.

Kolik kan säkert bero på många saker men jag tror att det ofta rör sig om problem med matsmätningssystemet. " Forskning vid Brown University visar att nästan hälften av barn med kolik har lätt gastroesofageal reflux". Stämmer in på min son precis, när han var 5,5 mån så konctaterades det att han hade reflux, så mycket av hans kolik var en kombination av problem med magen och hans reflux.

Definitionen otröstlig gråt skriv inte ut någonstans om man läser utan de skriver "En vanlig tumregel för att anse ett barn som "kolikbarn" är om det gråter intensivt mer än tre dagar per vecka, i mer än tre timmar, under mer än tre veckor per månad."  Det står inte någonstans om att kolikbarn inte kan tröstas.

Lukas 070530
Svar på tråden Kolik hjälp!!!