sassy123 skrev 2008-06-21 12:29:02 följande:
Kolik innebär att de skriker otröstligt. De behöver inte ha magknip för att de har kolik, och de kan ha magknip utan att ha kolik, det är sättet barnet beter sig på som avgör om det är kolik eller inte, inte vad som orsakar den. Ett barn som är tröstbart, har inte kolik. Det där med att mat dövar smärtan är din egen uppfattning/åsikt, jag tror inte att det är så och det finns inget som tyder på att det skulle vara så. Däremot så har spädbarn ett behov av närhet och att snutta osv, så om ett barn som skriker hysteriskt blir nöjt när det får mat är det troligt att det skrek pga dessa behov. Sedan har de studier som gjorts visat att kolikbarn blir hjälpta av att äta ofta, och att koliken ofta förvärras av att man håller på mattiderna, så där tror jag också att du har fel.Att alla barn inte har samma sorts kolik och att koliken kan bero på olika saker håller jag med om. Och jo, jag har erfarenhet av kolik. Min son hade kolik och jag känner flera personer som har haft kolikbarn.
http://www.vardguiden.se/templates/Article.aspx?Articleid=3201
Kolik kan kännas igen på en rad typiska tecken:
Barnet gråter häftigt, ibland i flera timmar. Gråtattackerna kommer vid samma tidpunkt varje dag, oftast under kvälls- och nattetid. Barnet gråter utan synbar anledning. Barnet har ont i magen och drar ofta upp benen mot magen, som i kramp, under koliken.
När barnet får ont vill det gärna suga och äta, även om det precis har ätit. Kanske för att det misstolkar smärtan för hunger. Här är det lätt att hamna i en ond cirkel eftersom barnet ofta får mer ont i magen om det äter för mycket. Koliken börjar under de första två till fyra veckorna av barnets liv och håller ofta i sig till barnet är cirka tre månader.
Studien om att kolikbarn bör äta ofta skulle jag gärna vilja ta del av. Då de läkare som har konstaterat min sons kolik förklarade för mig att koliken förvärrades av att han åt för ofta för att magen aldrig fick vila. Enligt dem så ska ett kolikbarn äta med 2-3 tim mellanrum så att magen hinner återhämta sig.