• Moatje

Valencia

Tips och råd om vad man kan göra i valencia ska dit den 2/7 och stanna i 7 dagar. Ska man bo i valencia, utanför? Vad finns att se..
    Kom med råd och tips snälla!

• Svar på tråden Valencia
  • sweetpea

Jag var där i april. Väldigt trevligt! Vi bodde inne i stan och hade då gångavstånd till allt, i princip. Vi gick mest runt på gatorna, satt på torgen och drack vin och shoppade en del. En dag promenerade vi i den torrlagda flodfåran ända ner till det nya vetenskapscentrumet vid havet, med det tekniska museet och akvariet. En annan dag tog vi spårvagnen till stranden.

• Semlan06

Om ni reser med barn kan jag rekommendera vattenlandet Aquopolis i Cullera söder om Valencia och djurparken som ligger rätt så centralt. Den är nyöppnad, så vi har inte varit där än, men vi ska dit i sommar också. Jag skulle absolut välja att bo i stan, men det beror ju på vad man vill med sin semester. Det finns ju många fina badorter runt omkring stan om man mest är ute efter sol och bad. Jag gillar stadsliv och Valencia är verkligen en härlig stad. Från tågstationen går många tåg ut till orter längs kusten, så om man bor centralt kan man göra dagsutflykter med tåg. Det finns ju strand i stan också, så man kan ju sola och bada även om man bor centralt. Glass på Plaza de la 1111111 är ett måste och långlunch med paella på nån av strandrestaurangerna likaså. Och glöm inte att uppleva cafékulturen när du är där, det är så mysigt. Jag har själv jobbat på café i Valencia. En tapas-restaurang jag kan rekommendera är La bodeguilla del Gato på Plaza de la Negrita. Suverän mat. Vill du se lite av Valencias kultur och traditioner kan du besöka Fallas-museet. Fråga på turistbyrån, de är väldigt hjälpsamma där. Ha en underbar semester!

/Helena

• Moatje

Tack så mycket för fina tips.
    När man sitter och läser så är det sååå svårt att bilda sig en uppfattning om hur stora avstånden är och hur lång tid det tar att åka till de olika ställena. Det är ju sällan hotellens avstånds beskrivningar stämmer har vi fått erfara.
    Min sambo vill gärna ha hotell/lägenhet bokad när vi åker och det är ju både gott och ont med det. Om det är bra så är det jätte skönt att ha det klart men att bo på ett ställe som känns off i 7 dagar är inte så kul. Förstör ganska mycket.
    Så tips på boende skulle vara perfekt.

Sambons son på 13 år ska följa med för ungefär vilken ålder är vattenlandet för?
    Läste om en annons på lägenhet i Oropressa del Mar där skulle det ligga något salt vattenland, men det är inte samma va? Vet du något om det?
    Om man väljer att bo utanför Valencia i någon badort hur lätt är det att ta sig in i Valencia då? Är det något man tar sig för eller blir det stor planering?

Mvh

• sweetpea

Vi bodde på ett ställe som hette Alma Apartments - ett helt fantastiskt ställe i den gamla stadskärnan. En lägenhet med två sovrum (ett dubbel och ett enkel) och ett stort vardagsrum/kök med skön soffa, dvd-spelare och ett topputrustat kök med tvättmaskin, diskmaskin och varmluftslugn. Plus en bäddsoffa som blir ytterligare en dubbelsäng, om man är fler. Jättefräscht badrum. Kostade typ 1000 kr/natten för tre personer. Ägarna Ben och Vivekka, ett engelsk/hollänskt par, bor i kvartereret och driver en cykeluthyrningsfirma i bottenplanet och stället upp med allt - de visar på kartor, bokar restauranger och låter en låna deras dator. Det bästa boende jag någonsin har haft, någonstans, tror jag.

Går att boka via www.hostelworld.com

• Moatje

Tack det såg trevligt ut.. ca 4000:- för hela vistelsen det blir billigare än 1000:- natten. Kanon!

• Moatje

Blev visst så billigt för att det var fullt tre nätter av 7. Så får leta vidare.. Någon annan som har tips på boende?

Svar på tråden Valencia