• Anonym (Alvedon?)

Alvedon/alkohol?

Jag har tagit 2st alvedon idag. En vid kvart i tio imorse och en vid 16-tiden. Ska inte ta någon mer tablett idag.

Nu till min fråga. Borde jag avstå alkohol hela kvällen eller vad är det som gäller?

• Svar på tråden Alvedon/alkohol?
  • Anonym

Nej ingen fara, du kan nog dricka.

• lövet2

Ja, du borde avstå. Antagligen skulle du inte ta skada av en liten mängd alkohol med tanke på att du inte tagit så många Alvedon, men du vet inte i förväg hur känslig du är och hur lätt just du kan få en leverskada.

• Anonym (Alvedon?)
    lövet2 skrev 2008-06-20 18:28:31 följande:
    Ja, du borde avstå. Antagligen skulle du inte ta skada av en liten mängd alkohol med tanke på att du inte tagit så många Alvedon, men du vet inte i förväg hur känslig du är och hur lätt just du kan få en leverskada.
    Även fast den bara handlar om tex. lättcider alltså inget starkt!
  • lövet2
    Anonym (Alvedon?) skrev 2008-06-20 18:29:59 följande:
    Även fast den bara handlar om tex. lättcider alltså inget starkt!
    Jag är inte så insatt att jag kan säga var "experterna" skulle sätta gränsen. Jag är bara väldigt försiktig med just kombinationen Alvedon/alkohol, eftersom en jag kände dog av det.
  • hewa

Problemet Alvedon + alkohol uppstår endast om du dricker stora mängder (och då menar jag riktigt stora, några dagars präktig fylla exempelvis) eller om du är undernärd/har bristsjukdomar. Då påverkas det enzym som alkohol & alvedon delar i nedbrytningen och alvedonet bryts inte ner som det ska vilket ger leverskador.

Några tabletter på förmiddagen + en cider eller två på kvällen är ingen fara.

• Ankissen

Jag hade resonerat som Lövet och inte druckit alkohol om jag tagit alvedon så sent som klockan 16. Paracetamol som är den aktiva beståndsdelen i alvedon och panodil ger leverskador i kombination med alkohol. Jag har liksom aldrig känt för att testa var gränsen går. Har jag vetat att jag ska dricka alkohol på kvällen och fått mens eller liknande har jag tagit Ipren, som inte innehåller paracetamol och alltså inte ger leverskador ihop med alkohol.

Mamma till världens sötaste Elliot
  • VulgusProfanum

Man ska aldrig blanda Alvedon (Paracetamol) med alkohol!

Det är rent utsagt livsfarligt eftersom att det kan slå ut levern totalt.
    Det leder i värsta fall till döden.

Små hönor ska inte värpa stora ägg- då blir de slappa i röven!
  • Anonym (Alvedon?)

Ska inte dricka något idag.

Hur länge ska man vänta för att vara säker på att all alvedon har gått ur kroppen? Bra att veta till någon annan gång.

• VulgusProfanum

Alvedon har en effektduration på 8 timmar.

• Anonym (nyfiken)

Måste bara kolla....
    E det ok att dricka om man då tagit Ipren på förmiddagen tex?!?!?
    Hur fungerar det verksamma ämnet i ipren ihop med lite alkohol då???

• VulgusProfanum
    Anonym (nyfiken) skrev 2008-06-20 19:35:45 följande:
    Måste bara kolla....E det ok att dricka om man då tagit Ipren på förmiddagen tex?!?!?Hur fungerar det verksamma ämnet i ipren ihop med lite alkohol då???

Egentligen ska man inte blanda alkohol med värktabletter öht.

Men ipren har inte den effekten på levern. Det som kan hända är att man lättare råkar ut för blödningar och att blödningarna kan bli rikligare samt svårare att stoppa.

• Anonym (L.)

Lyssna aldrig på svar här (fråga inte ens)när det gäller läkemedel, sök i Fass för fakta!

• Anonym (nyfiken)

ok, fast man tagit värktabletten på morgonen o tar nåt o dricka på kvällen????
    Kan det bli så illa då???

VulgusProfanum skrev 2008-06-20 19:37:49 följande:
    Egentligen ska man inte blanda alkohol med värktabletter öht.
    Men ipren har inte den effekten på levern. Det som kan hända är att man lättare råkar ut för blödningar och att blödningarna kan bli rikligare samt svårare att stoppa.
  • VulgusProfanum
    Anonym (nyfiken) skrev 2008-06-20 19:39:38 följande:
    ok, fast man tagit värktabletten på morgonen o tar nåt o dricka på kvällen????Kan det bli så illa då???

Har du tagit tabletten på morgonen så har effekten gått ur kroppen efter 6-8 timmar så då är det OK.

Men just Alvedon och andra tabletter som innehåller paracetamol ska man vara väldigt försiktig med.

Det slår ut levern och kan leda till mycket allvarlig leverskada. Och det brukar inte märkas direkt utan tar ett par dagar och då är det oftast för sent att göra något.

Svar på tråden Alvedon/alkohol?