• Bonanza

Någon som är bra på besiktningsprotokoll?

Generellt sett förstår man ju precis vad det står, men inte riktigt vad det betyder i förlängningen. Om jag skriver upp några fel här får de som kan jättegärna komma med sina utlåtanden. Allt är från samma hus.

"Övre plan / Dusch

Väggbeklädnad är otät i skarvar.
    Den öppna skarven på väggbeklädnaden medför att
    vatten kan tränga ner i bakomliggande konstruktioner
    med fuktskador som följd. Detta kan i sin tur leda till
    mikrobiella skador.  "

Här fattar jag att det finns risk för mögel och fukt om man inte tätar skarvarna. Men hur allvarligt är det egentligem?

"Tak

Några takpannor ligger dåligt omlott vid takstege
    samt kringtäckningen av plåt täcker dåligt lokalt över
    takpannor.
    Brister i utvändiga taktäckningen kan leda till att
    regn- och smältvatten tränger ner i underliggande
    takkonstruktion och orsaka fuktrelaterade skador.
    (Se bild)

Mindre mängd mossa på pannor.
    Mossa kan växa in under pannor och fukta upp
    pannor och bärläkten. Mossa bör borstas bort
    regelbundet.

Att skorstenen saknar ett regnskydd innebär att
    vatten som kommer in via regn och snö kan orsaka
    fuktskador och frostsprängningar i skorstenen. "

Man måste antagligen alltså lägga lite tid, pengar och energi på taket?

"Källarplan / Bad

Betongplatta på mark med limmad plastmatta direkt
    på betongen.
    På betongplattan finns en limmad plastmatta. På
    grund av naturlig fuktpåverkan underifrån riskerar
    mattan att släppa från underlaget. Mattan och limmet
    kan också avge lukt som sprids till boendemiljön.

Väggbeklädnaden är otät i skarvar
    Den öppna skarven på väggbeklädnaden medför att
    vatten kan tränga ner i bakomliggande konstruktioner
    med fuktskador som följd. Detta kan i sin tur leda till
    mikrobiella skador  

Källarplan

Trädetaljer som står direkt mot betonggolv i källare
    riskerar på grund av naturlig fuktpåverkan att
    drabbas av fuktskador. Detta kan i sin tur leda till
    mikrobiella skador (angrepp av mikroorganismer)
    som kan resultera i att mikrobiell lukt sprids till
    boendemiljön. "

Är det ett helt hemskt dåligt hus? Som jag förstår det är det risk för fukt i källaren (vilket går att åtgärda relativt enkelt), samt halvkasst tak.

I övrigt verkar det bra. Omdränerat för en 10 år sen.

• Svar på tråden Någon som är bra på besiktningsprotokoll?
  • Älskarminabarn

Det som står är att det finns risk för det, det behöver aldrig hända, men om det händer får ni inte ut det på försäkringen eftersom det är påpekat i besiktningsprotokollet.

Känner ni er osäkra kan ni göra en utvidgad besiktning, det betyder att besiktningsmannen går in bakom och tittar. Han kan även ta prov på materialet för att se vilket skick det är i.

• Bonanza
    Älskarminabarn skrev 2008-06-21 08:42:50 följande:
    Det som står är att det finns risk för det, det behöver aldrig hända, men om det händer får ni inte ut det på försäkringen eftersom det är påpekat i besiktningsprotokollet.Känner ni er osäkra kan ni göra en utvidgad besiktning, det betyder att besiktningsmannen går in bakom och tittar. Han kan även ta prov på materialet för att se vilket skick det är i.
    Jo precis, oavsett vilket hus vi köper tänker vi göra en utökad besiktning. Men jag tycker att det är svårt att förstå sig på hur allvarliga felen egentligen är, eftersom alla besiktningsprotokoll får det att låta som att domedagen är nära.
  • tokelina

Eftersom det redan är befintliga skador i konstruktionen tror jag att det är stor risk att det redan uppstått mögel i huset. Det är med andra ord inte bara att byta ytterväggar och tak, för det sitter sannolikt även i papp och isolering och takstolar mm. Låter som ett hus jag skulle undvika med andra ord.

Det med skorstenen är förmodligen bara att sätta en plåtkåpa över den, så minimerar ni risken för sprickor.

• Winterfresh

Jag hade nog köpt huset och renoverat det. Men det är met bara för att jag kan komma billigt undan med renovering då jag känner många i byggbranchen som skulle få tjäna en extra liten slant :)
    Men har man ingen som kan hjälpa till med renoveringen utan måste hyra in en firma kommer priset rycka iväg....
    Frågan är ju vad man är beredd på att betala....

• tokelina

De skadorna som finns i skarven på duschen är ju definitivt inte bara att täta, utan om någon har duschat där efter att det blev sprickor i skarven, kan du vara ganska säker på att det har kommit in vatten som har startat upp ett mögelangrepp. Även om det inte luktat mögel kan det finnas där.

Det är inte lite renoveringar som ska till när ett hus är så dåligt efterhållet, som det här verkar vara. Men om priset är satt efter förutsättningarna och ni är beredda på stora investeringar kan det ju ändå vara ett okej köp...

• mirakelasta

Jag tycker att samtliga felen är allvarliga och måste åtgärdas ganska omgående. Dvs totalrenovera huset. Jag hade definitivt inte tätat några skarvar utan tagit bort allt och ersatt med nytt.

Övre plan dusch: låter som ett riktigt dåligt jobb, skarvarna ska svetsas om man har våtrumsmatta på väggen. Har man fuskat där kan man ha fuskat med golvbrunn också.

Taket: Det är inte billigt om takstolarna ruttnar. Ofta är väggar fastsatta i skorstenen och den blir då bärande. Om den börjar sjunka ihop så blir det sättningar i huset, i väggarna.

Golv/Källarplan: Man ska aldrig limma direkt på en betongplatta man nmåste ha en fuktspärr först. Kan lukta kräks. Trädetaljer på golvet, man kan sätta något emellan. Det beror ju på hur fuktigt det är under betonggrunden.

Om det är ett gammalt hus från 1920-1930 så skulle jag köpa det. Är det ett nyare hus från 1980 skulle jag inte.

• Lishon

Vi har köpt ett liknande hus med ännu mer påpekningar men vi fick det billigt och ska göra om hela huset. Vi har en mikrobiell lukt i huset. Vi rev ut alla trädetaljer i källaren men lukt sitter ju kvar ändå. Om ni får det billigt och är beredda på att fixa tycker jag ni kan köpa det. Allt går att fixa bara man vill och kan eller har råd med det. Positivt är ju att det var omdränerat. Inte så stor risk för fukt i källaren då. Vi omdränerar nu. Har aldrig dränerats om sen 1938 så det var på tiden.

• gabbe69
    mirakelasta skrev 2008-06-22 09:45:33 följande:
    Jag tycker att samtliga felen är allvarliga och måste åtgärdas ganska omgående. Dvs totalrenovera huset. Jag hade definitivt inte tätat några skarvar utan tagit bort allt och ersatt med nytt.Övre plan dusch: låter som ett riktigt dåligt jobb, skarvarna ska svetsas om man har våtrumsmatta på väggen. Har man fuskat där kan man ha fuskat med golvbrunn också.Taket: Det är inte billigt om takstolarna ruttnar. Ofta är väggar fastsatta i skorstenen och den blir då bärande. Om den börjar sjunka ihop så blir det sättningar i huset, i väggarna.Golv/Källarplan: Man ska aldrig limma direkt på en betongplatta man nmåste ha en fuktspärr först. Kan lukta kräks. Trädetaljer på golvet, man kan sätta något emellan. Det beror ju på hur fuktigt det är under betonggrunden.Om det är ett gammalt hus från 1920-1930 så skulle jag köpa det. Är det ett nyare hus från 1980 skulle jag inte.
    Antar att du inte jobbar aktivt med renoveringar av hus dagligen .
  • gabbe69
    Bonanza skrev 2008-06-21 08:36:13 följande:
    "Är det ett helt hemskt dåligt hus? Som jag förstår det är det risk för fukt i källaren (vilket går att åtgärda relativt enkelt), samt halvkasst tak.I övrigt verkar det bra. Omdränerat för en 10 år sen.
    Så här måste ett besiktningsprotokoll se ut. Oftst på hus som är 5-6 år eller äldre så finns det redan dessa skavanker.
    Otäta skarvar är lätt att åtgärda. Är man riktigt osäker så är det bara tt riv aloss en bit , då ser man direkt om det fin microb. angrepp. Renoveringar av våtrum är inte alltid så fyrt som en del tror.Det beror oftast på vad den enskilde individen vill ha. Billigt kakel 50:- kvm, byta någon gipsskiva, våtspärr på det. Mycket är enkelt att fixa själv om man kan.
    Skortsenar utan huva, alla har fukt i skortenen. Täcks med huva, även ventilationsblås är att rekomendera detta på.
    Källarplansgol...är det torr platta, man har bra ventilation, varmt. Inget problem.
    Hur gamalt är huset ?? När renoverades badrummet i källaren ?? Sitter mattan fortfarande fast ? Har den suttit så i 10-15 år, då lär den inte lossna alls längre. Torrt under plattan, eller hur det nu är uppbyggt.

Är ni spekulanter, lägg bud, har ni högsta å blir vinnare, ta ut en besiktningsman, en utökad och energiskt petigt utförd besiktning är guld. Änr ni inte nöjda, be att få pruta. Går ej säljatren med på detta. Köp ej huset. Man är inte skylldig att köpa även om man har högsta budet. Köpet endast klart när kontrakt är skrivet.

var inte så oroliga jämt, protokoll skrivs på alla synliga fel, även om en dörr tar i i överkant, en låda är trög i köket, färg som flagar i ett fönster.
  • Knytets mamma

gabbe69
    Men om man börjar dra i ett badrum så är det väl inte längre bara till att ersätta ex. gipsskiva. Det har ju tillkommit nya regler nu, blir det då inte att man får göra om allt på nytt för att så att säga följa de nya reglerna?

• Knytets mamma
    Bonanza skrev 2008-06-24 08:36:22 följande:
    Jag var i alla fall och kollade på huset. Det var rätt tydligt att det var ordentligt fuktskadat. Bland annat hade de tänt massor av doftljus och öppnat alla fönster. Undrar varför....
    Nä, men hallå. Då kunde de väl likabra bakat en massa nybakta kanelbullar så som de gjorde förr för att dölja lukt.
    Det är väl bättre att vara ärliga, det vinner de ju själva på.
    Folk är märkliga.
Svar på tråden Någon som är bra på besiktningsprotokoll?