• TuffLoysan

Bortsprungen katt

I torsdags eftermiddag försvann en av våra katter. Sedan vi flyttade till hus (strax över 2 månader sedan), har vi låtit våra 2 katter springa ute. Men det är bara när vi själva är hemma och ute, och kan ha lite uppsikt.
    Eftersom dom tidigare varit innekatter ca 2 år så gör dom inte sina behov ute, utan kommer in och gör sånt. Dom kommer även in och äter och dricker med jämna mellanrum.

Men åter till saken. Nu har våran lilla kisse varit borta snart 2 dygn. Jag tror inte att han är försvunnen frivilligt, utan antingen har han blivit skrämd, och tappat bort sig. Eller inlåst i nåt förråd som varit öppet.

Någon som varit med om samma sak, och att katten till slut kommit tillbaka? Hur länge har ni isf behövt vänta?
    Mina katter är som mina barn. Vet inte vad jag skulle ta mig till om något hände dom.

• Svar på tråden Bortsprungen katt
  • Hera78

Har du inte ringt polisen så gör det, 114 14.

Jag sitter dagligen och tar emot samtal om försvunna och upphittade djur. Kanske någon har tagit in katterna och ringt och meddelat polisen att de har dem tills en ägare hör av sig. Eller att någon sett dem någonstans, då vet du var du kan börja leta.

Kanske ett longshot men absolut värt ett försök, jag har parat ihop många ägare och upphittare genom vårt system. Vet inte var du bor men hoppas att samtliga polisstationer har liknande system som vi.

• TuffLoysan

Har inte ringt polisen ännu. Men man ringer alltså det där nummret vart man än bor i Sverige?
    Jag bor i Krokom, 2 mil norr om Östersund, Jämtland. Och här i Krokom tror jag inte ens vi har några poliser längre.

• Hera78

Då kopplas du säkert till Östersundspolisen, men säg att du bor i Krokum så ska dom ju koppla dig rätt iaf

Ja, 114 14 ringer man var man än befinner sig i landet så kopplas man automatiskt till det län man befinner sig i, inga riktnummer behövs, bara 114 14.

• TuffLoysan

Ska ev avvakta ett tag till. Se vad sambon säger också. Sen ringer man nog polisen.

• DalaPetra

hoppas katten kommer tillbaka helskinnad, vill tipsa om min sida där man kan efterlysa djur gratis
    Länken finns i min profil (eftersom jag inte får skriva den här för Moderatorerna då det klassas som egen reklam trots att jag inte tjänar något på sidan alls)

• DalaPetra

Hera78: jag har fått höra av hundpoliser att systemet inte är någon höjdare och att de gärna skulle se en förbättring, får man fråga vad du tycker? De tycker inte det fungerar särskilt bra över länen.

Vet att flera myndigheter rekommenderar vår sida redan så det är inget sådant jag är ute efter, bara så du vet

Hoppas det är ok att jag stjäl din tråd lite på detta sätt TuffLoysan

• Nymphoria

Jag har haft katter som har varit borta allt ifrån ett dygn till en vecka. Ibland vandrar katter iväg på äventyr. Men det kan också vara så att h*n har blivit olyckligt inlåst. Jag hade ringt 114 14 och kollat, samt ringt till lokalradion och frågat om dom skulle vilja efterlysa katten i radion. Man förlorar inget på det, men har allt att vinna.

Hoppas att kissen kommer hem snart!

• MissPeel2

Detta har hänt med båda våra katter, dom är innekatter på vintern och delvis utekatter på sommaren då vi har lite samma upplägg som er att dom får vara ute när vi själva är hemma och kan ha altandörren öppen och ha lite uppsikt över dom.

För 2 år sedan så försvann en av katterna, kom tillbaka efter ca 1.5 vecka, lite tunnare men ändå vid gott mod. Vi ställde ut mat och vatten så att han visste att han kunde komma hem. Den gången var jag riktigt säker att jag förlorat kissen, var så lycklig när han kom hem.

Nu i år försvann den andra katten, var borta ganska exakt 3 dygn, sen hörde jag honom jama i grannens trädgård. Nu vågar han knappt gå ut, och han är absolut inte långt borta. Trodde även denna gången att nu är det kört, han är överkörd nånstans så jag var till och med runt och sökte honom.

Hoppas verkligen att din kisse kommer tillbaka, det är inte kört ännu i alla fall! Tror inte att katten har tappat bort sig dom verkar verkligen veta vart dom hör hemma. Lycka till, vet att det är jobbigt!

• TuffLoysan

PetraE: Tack för tipset. Håller nu på att lägga upp en annons där. Ingen fara att du stal lite av min tråd =)

Nymphoria: Ok, men då finns det juh fortfarande hopp om att han kommer hem själv. Har åxå tänkt att han kan vara inlåst någonstanns, men då borde han juh bli utsläppt så småningom tycker man. Vill bara inte tänka på det värsta, så man försöker fortfarande vara positiv.
    Tack åxå för tipset om efterlysning i radio =)

• Nymphoria
    TuffLoysan skrev 2008-06-21 14:51:13 följande:
    Nymphoria: Ok, men då finns det juh fortfarande hopp om att han kommer hem själv. Har åxå tänkt att han kan vara inlåst någonstanns, men då borde han juh bli utsläppt så småningom tycker man. Vill bara inte tänka på det värsta, så man försöker fortfarande vara positiv.Tack åxå för tipset om efterlysning i radio =)
    SÅ lite så!
Svar på tråden Bortsprungen katt