Är det någon som lyckats med att missforma huvudet på sitt barn?
Är det någon som lyckats med att missforma huvudet på sitt barn? Vet ni vad ni gjorde för fel, och vad gjorde ni åt det?
Är det någon som lyckats med att missforma huvudet på sitt barn? Vet ni vad ni gjorde för fel, och vad gjorde ni åt det?
Förstår inte riktigt vad du menar.
Barns huvud blir gärna lite platta på ena sidan för att de ligger hela tiden. det är ju inget man gjort fel och man gör inget åt det. Det rättar till sig själv.
barns huvud är fortfarande mjuka o formbara så länge inte fontanellen har vuxit ihop o när dom ligger så pass mycket o sover som bebisar kan dom få lite märklig form på huvudet, men det går tillbaka av sig självt efter ett tag, är inte farligt på något sätt.
Använd en platt kudde i vagn och säng, och "vänd" barnet så att de inte ligger på samma sida hela tiden.
Jag var mest nyfiken på om någon "råkat" ut för det, tycker många verkar så panikslagna för det, men jag tänkte bara att det inte kan vara sånt stort problem när man tittar på vuxna männikors huvuden där jag inte sett något som är platt eller så.
Har inte själv råkat ut för det, men har hört talas om en flicka vars huvud var deformerat sedan hon låg i magen och det blev aldrig riktigt bra... Hon fick bära en speciell hjälm för att göra det jämnare och rundare. Har även sett reklam för sån hjälm i mama, tror jag. Har inte själv träffat flickan så jag vet inte hur pass deformerat huvudet var, men jag antar att det måste varit ganska mycket för att man ska ta åt så drastiska åtgärder.. Om alla skulle raka sig skulle man se att få människor har jämna och runda huvuden =)
På mitt BVC är det också panik kring detta. De säger att barnet kan behöva ha hjälm för att rätta till ett deformerat huvud. Någon som vet?
Jag har vänner vars andra barn fått platt huvud, de hinner inte med dem på samma sätt så de ligger för mycket. Jag är noga med att lägga min bebis på sidan eller på kudde.
Min bvc har sagt att huvudformen ändras sig mkt fram till 1 år! Bör ju å andra sidan ändra sig sen också för vi har ju inte samma huvudstorlek när vi är vuxna som när vi var ett år,hihi! Sen säger jag som ovanstående. Tänk om man kollade alla våra huvudformer... Tror däremot att det är mkt vanligar med ett platt bakhuvud på barn mu med tanke på att man bör lägga sina barn på rygg pga. plötslig spädbarnsdöd...När man själv var bebis så las man på mage istället för då skulle man göra det och INTE på rygg! Försöker också att lägga min på sidan men är inte lätt när hon lägger över sig själv på rygg efter 5 min även om jag "pallar upp"
Å andra sidan, vad spelar det för roll egentligen om de har lite platt bakhuvud? Jag har noga undersökt mitt eget huvud och det är inte runt alls, utan lite platt baktill. Så länge man inte ska bli skinhead spelar ju inte små platta områden så stor roll. Det är värre om det är äkta deformationer, så ansiktet blir förskjutet eller liknande.
Vår son var hade lite sned huvudform från början. Nu har det rättat till sig och syns inte heller så mkt om man inte tittar noga. Vi använde en specialkudde som gjorde att han inte kunde rulla åt sidan. Det är tydligen ganska lätt att missforma huvudet på de små :( Hursomhelst har han nu världens finaste huvud, runt och fint (tittar man noga så ser man dock att det inte är helt symmetriskt) När han blir gammal gubbe och tappar håret kankse det blir mer framträdande igen..
Många fr Öststaterna, män med kort hår, har jag sett har väldigt platta bakhuvuden, skulle man kunna tro att de fick ligga för mkt på rygg då asså?
Jag ser ofta bäbisar med platta bakhuvuden. Sedan när de får hår så syns det ju inte så mycket. Och det blir ju bättre när de blir äldre.
För det är ju fruktat fult med platt bakhuvud, *ryser*...
Vår son låg klämd i magen så han hade sned huvudform redan när han föddes (platt på ena sidan och mer bullig på andra.)
Går hos sjukgymnast med honom och har lite övningar vi gör hemma och nu ser man inget av den sneheten längre :)
Tja, om du menar att det var mitt fel att hon låg så lågt i mitt bäcken i tre veckor och därigenom har lite udda huvudform, så visst, då har jag missformat mitt barns huvud. Men det är inget som BVC reagerat på att vi ska göra ngt åt. Det har redan blivit jättemycket bättre än vad det var innan.
Min är också helt deformerad....han låg lågt länge i magen (har aldrig tänkt på att det skulle kunna göra huvudet annorlunda...) jag varierar så mycket jag kan när han sover men det är svårt...för han rullar över på rygg igen....och dessutom drogs han med sugklocka så han har lite lite snett för det också.
Men det reder sig säkert.
Jag tycker bara det är så vidrigt att de är så mjuka i huvet. Man blir helt nervös att man ska göra honom illa. Det ser ju skitäckligt ut där uppe på huvudet (fontanellen) där man ser ett hål och hur det liksom pulserar.......
Våra tvillingpojkar föddes med platta bakhuvuden, troligen pga att de legat så tight huvud/huvud innan de föddes.
Alla sa att det säkert skulle rätta till sig när de blev lite äldre och började sitta osv, men det gjorde det inte.
Jag tjatade till oss en remiss till barnspec så de fick titta på huvudena och bedömma om hjälmbeh kunde vara aktuellt ( de kände inte till hjälmalternativet - jag hade med mig infon själv..)
Vi fick ok för behandling och resultatet blev jättebra! Läkaren sa på slutkontrollen att ffa den ena pojkens huvud var det plattaste hon någonsin sett, och hon hade jobbat i säkert 20 år... Efter oss vet jag att hon remitterat ytterligare ett barn för hjälm.
Nu hjälmbehandlar man ju intebarn som bara är lite platta, men jag tycker att det är toppen att hjälpen finns för sådana som våra pojkar. Visst syns det inte lika mycket när de får hår, men om de blir tunnhåriga i tidig ålder då? Tycker det är att jämföra med tandställning - det är ju oftast också av utseendemässiga skäl, och det tycker de flesta är självklart...