• Bya

"Husmorstips" m.m.!!!!!!! (små tips som förenklar vardagen)

Hej!!!!
    Här tänkte jag starta en tråd om små enkla "husmorstips" som jag och säkert många andra kan få nytta av..... Har du några små knep så dela gärna med dig av det här om du vill!!! Det kan handla om ALLT mellan himmel och jord

• Svar på tråden "Husmorstips" m.m.!!!!!!! (små tips som förenklar vardagen)
  • Michisen

Okej - för att bli av med bananflugor/blomflugor så funkar det utmärkt att blanda äppelcidervinäger och vatten i en skål och hälla i ett par droppar diskmedel. Flugorna tror att äppelcidervinägern är ruttnande frukt där de kan lägga sina ägg och dyker ner i vattnet, som tack vare diskmedlet inte längre har någon ytspänning - så då drunknar flugorna. Det är riktigt effektivt!

• Grannen

Aska från öppna spisen gör att lusen på rosorna sticker sin väg.

• Grannen

Att frysa köttfärsen utplattad i plastpåsar sparar plats i frysen.

• Kamikazee

Det var banne mig smart! Ska testa det i  augusti då det är rötmånad  och vi har ett moln av bananflugor i vasken

Michisen skrev 2008-06-21 22:36:15 följande:
    Okej - för att bli av med bananflugor/blomflugor så funkar det utmärkt att blanda äppelcidervinäger och vatten i en skål och hälla i ett par droppar diskmedel. Flugorna tror att äppelcidervinägern är ruttnande frukt där de kan lägga sina ägg och dyker ner i vattnet, som tack vare diskmedlet inte längre har någon ytspänning - så då drunknar flugorna. Det är riktigt effektivt!
    Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • Bya

Åh, tack för era tips....Detta kan bli en bra tråd... Det är precis sånna här små tips jag menar... så bra.....

• Kamikazee

Jag har sett att det tydligen är bra att putsa speglar i badrummet med raklödder. Tydligen gör det så att det inte blir dimma på dem när man duschar. Kan ju funka bra tex när maken ska raka sig precis efter duschen.

Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • Bya

Har ett själv som jag hört men inte testat....
    Putsa badrumsspeglarna men rakskum så blir det ingen imma när man duschar.....

å så tar vi en till.....
    Damma tv:n med sköljmedel i vattnet så drar den inte åt sig dammet.....

• junibarn76

Bra tråd!

Man får inte mögel på duschdraperiet om man drar ett papper indränkt i matolja längs nederkanten.

Mamma till världens vackraste Elvira 12/10-07
  • MiisPiis
    mumlin skrev 2008-06-21 22:38:41 följande:
    Att frysa köttfärsen utplattad i plastpåsar sparar plats i frysen.
    och så tinar de supersnabbt!
  • Bya

Hehe....den där med raklöddret måste vi skrivit samtidigt

Svar på tråden "Husmorstips" m.m.!!!!!!! (små tips som förenklar vardagen)