• MyDream

Kolmårdens djurpark

Vi är två barnfamiljer som ska åka till kolmårdens djurpark i slutet av juli.
    Våra barn är 3 år, 18 mån, 11 mån och 3 mån.
    Vi ska bo två nätter på hotell i norrköping.

Jag vill gärna veta vad ni som varit där tyckte, positivt som negativt.
    Tips på vad vi inte får missa, bra saker att packa med i skötväskan, mm.
    Hinner man se/göra allt under en dag i parken eller bör man köpa en tvådagars biljett?
    Jag läste en artikel i en tidning om att det var 1,5 timmes kötid för att få komma IN i parken, stämmer det? Visst vi har valt att åka i högsäsong och är beredda på att det kommer vara mycket folk men är det verkligen SÅ mycket folk?

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Kolmårdens djurpark
  • sweran

det har aldrig vart så mycket folk när jag har vart där iaf! o har vart där rätt mycket då jag är uppväxt 5 mil därifrån...

när vi var där förra sommaren med bonusbarnen så klämde vi in allt på en dag, men då hoppade vi över safariparken o linbanan... men skulle nog rekommendera att ta det på 2 dagar, särskilt med så små barn...

jag rekommenderar starkt att ta med matsäck o mycket att dricka... (finns skrindor att hyra) för det är rätt dyrt att äta där inne.

det barnen tyckte mest om förra året var tiger world o delfinshowen... o i år är det ju ny delfinshow oxå :)

• krypsyl

Mina föräldrar har varit med barnen på kolmården och om jag har fattat det rätt har de köpt biljetter via nätet och då har de inte behövt köa för att komma in.

Delfinshowen och bamses värld pratar min dotter om (hon var nästan 4 år när de var där förra sommaren). Man kan visst bada någonstans också, så badkläder till barnen är bra.

• Zelmilainen

tycker tyvärr att nya delfinshowen är sämre än innan. det blir svart ibland och flera barn blev rädda då jag såg den. sen e det mycket prat med markoolio på en tvskärm där han fiser och sånt. känns bara larvigt enligt mig...

dock tycker jag ej att det är såå dyrt att äta där inne och även om det var mycket folk då vi va där så har jag svårt att tänka mig så långa kötider som 1½timme...

• sweran

det beror väl på vad man jämför med antar jag.. men vi tycker det är rätt dyrt, o sambon blev inte ens mätt på den portion han fick. så beror nog lite på som sagt var...

Zelmilainen skrev 2008-06-21 23:03:04 följande:
    dock tycker jag ej att det är såå dyrt att äta där inne och även om det var mycket folk då vi va där så har jag svårt att tänka mig så långa kötider som 1½timme...
  • Zelmilainen

det gör det kanske, men varken jag eller mina kollegor gick hungriga därifrån, inte nåt av barnen heller...

sen beror det kanske på vad man väljer att äta med...

• MyDream

Tack för era svar!

Jag blev nästan lite ångerfull över att vi bestämt oss för att åka dit efter att ha läst att det var så mycket folk, skönt att höra från er som varit där att artikeln inte stämde.
    Tack för tipsen!
    Nu ser jag framemot det igen Glad

• Zelmilainen

jag tror dock att det räcker med en heldag, förutsatt att man går hela dagen med. men om man vill ta safariparken och terrariet med så kan två dagar vara att rekommendera.

hoppas ni får trevligt!

• lilla sandra

Kan dela med oss av vår erfarenhet.
    Vi körde vår dotter i en skrinda som man kan låna där.
    Sköt skrindan framför oss när dottern plötsligt slinker ut med benen på framsidan o hamnar med benen UNDER skrindan.
    Hon bröt benet.
    Så när vi var där gången efter så hade vi med vår egen vagn o när man såg ett barn som satt likadant i skrindan som vår dotter hade gjort, vände det sig i magen på mej o jag ville bara springa fram o "varna" föräldrarna.
    Så lägg en väska lr filt/tröja/vad-som-helst utmed kanterna om ni ska ha banen sittade i en sån.

Ang entré så går kön med förköpta biljetter mkt snabbare. Vi går alltid i den eftersom vi har årskort.

Vi har alltid med oss kylväska med matsäck.
    Då är man säker på att barnet/barnen verkligen ÄTER under dagen. (halvkräsen dotter med laktos-intolerans)
    Drickorna är fasligt dyra, men man köper dem iaf för att man blir så törstig under dagen. Mitt tips, ta med eget. Må vara tungt att ha med, men det blir lättare ju längre man går.

• Hanakana

Vi var där för en vecka sedan. Det var jättelöite folk fast det var helg. Nu var det som tur är under låg-säsongen. Vi hann gott och väl med allt under en dag. Då gick vi omkring i vår dotters (2 år) takt. Delfinshowen var väl sådär, mycket Markoolio och löjliga skämt han drog. Är väl kul för de ströre barnen att titta på... Vi tog ingen Safari-tur denna gång (ville inte repa bilen). Vi åt på restaurang Safari. Allt var gott och de hade mycket att välja på där. Priserna låg runt 100-140 kronor per rätt, vilket vi hade räknat med också. De hade barnportioner till lägre pris. Det fanns många barnstolar och mycket sittplatser både ute och inne. Sedan fanns dte ju glass- och fikaställen rnut hela paarken så vi hade gott om möjlighet att köpa både glass och dricka. Nu vet man ju med sig att priserna är ju alltid lite högre på dricka och sånt när man är ute, det är ju bara att acceptera... Bara för det ska man väl inte behöva svälta eller törsta ihjäl om man nu inte vill släpa på nån matsäck som sedan blir varm och geggig i värmen (blä för sånt tycker vi...).

• Tutilure
    Hanakana skrev 2008-06-22 12:04:34 följande:
    Vi var där för en vecka sedan. Det var jättelöite folk fast det var helg. Nu var det som tur är under låg-säsongen. Vi hann gott och väl med allt under en dag. Då gick vi omkring i vår dotters (2 år) takt. Delfinshowen var väl sådär, mycket Markoolio och löjliga skämt han drog. Är väl kul för de ströre barnen att titta på... Vi tog ingen Safari-tur denna gång (ville inte repa bilen). Vi åt på restaurang Safari. Allt var gott och de hade mycket att välja på där. Priserna låg runt 100-140 kronor per rätt, vilket vi hade räknat med också. De hade barnportioner till lägre pris. Det fanns många barnstolar och mycket sittplatser både ute och inne. Sedan fanns dte ju glass- och fikaställen rnut hela paarken så vi hade gott om möjlighet att köpa både glass och dricka. Nu vet man ju med sig att priserna är ju alltid lite högre på dricka och sånt när man är ute, det är ju bara att acceptera... Bara för det ska man väl inte behöva svälta eller törsta ihjäl om man nu inte vill släpa på nån matsäck som sedan blir varm och geggig i värmen (blä för sånt tycker vi...).
    Vi har också tänkt att åka till Kolmården, men då har vi tänkt att åka i safariparken.
    Finns det risk för att repa bilen då? Det har jag inte ens tänkt på.
    Om man målar fan på väggen så kan det inte bli något annat än succé!
Svar på tråden Kolmårdens djurpark